به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران اختیار زاده مدیر کل دفتر بین الملل و سازمان‌های تخصصی سازمان دامپزشکی کل کشور در خصوص استفاده از دام سرطانی در کارخانجات سوسیس و کالباس اظهار داشت: استفاده از واژه دام سرطانی کاملا غلط است وقتی کشتارگاه‌ وجود دارد بدان معنی است دام پس از معاینات و بررسی‌های متعدد توسط دامپزشکان، کارشناسان و ناظرین سازمان دامپزشکی کشور تائیدیه سلامت دریافت می‌کنند و سپس ذبح می‌شوند. 

وی افزود: تشخیص هر گونه مشکل در دام در کشتارگاه منجر به معدوم شدن آن دام می‌شود و این اطمینان به مردم داده می‌شود که کشتاری که با مهر و تائیدیه سازمان دامپزشکی از کشتارگاه‌ خارج می‌شود کاملا سالم است. 

وی با بیان اینکه کشتار دام در کشتارگاه تحت نظر واحد بهداشتی می‌باشد، گفت: تنها گوشتی از کشتارگاه‌ خارج و عرضه می‌شود که قابلیت مصرف انسانی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه واژه سرطان را برای دام به کار نمی‌برند، گفت: به طور روتین واژه دام سرطانی درست نیست و اصولا در دامپزشکی این واژه هرگز استفاده نمی‌شود‌.

اختیارزاده پیرو خبری در خصوص استفاده از دام سرطانی در کارخانجات سوسیس و کالباس توضیح داد: پروانه بهداشتی کارخانجات سوسیس و کالباس پس از تائید توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت صادر می‌شود.بنابراین هر محصول سوسیس و کالباسی که پروانه بهداشتی دارد به معنی تائید آن واحد صنفی از طرف سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است. 

وی افزود: این نکته شایان ذکر است،‌اداره استاندارد هم بر این واحدها نظارت دارد و اگر در بخش تولید سوسیس و کالباس سوالی مطرح است پاسخ آن متوجه سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد است و سازمان دامپزشکی تنها تا قبل از ورود کشتار به کارخانجات سوسیس و کالباس مسئول سلامت کشتار است و در مورد سلامت خروجی این کارخانجات مسئولیتی متوجه سازمان دامپزشکی کل کشور نیست.