پايگاه خبري تحليلي «پارس»- الهام فیروزبخت- کمی که به گذشته برگردید می‌بینید بهترین و به یادماندنی‌ترین خاطرات دوران کودکی و نوجوانی‌تان در همین تابستان‌های گرم و سوزان شکل گرفته است.

حالا كه بساط تيله‌بازي و بادبادك هوا كردن از كوچه‌ها جمع شده و به جاي آن بساط بازي‌هاي موبايلي و رايانه‌اي در همه خانه‌ها پهن است، بهتر است فرزندانتان را به بهانه آمدن تابستان تشويق كنيد كه به جاي نشستن در خانه و پاي بازي‌هاي كامپيوتري، اوقات تابستاني‌ خود را با انجام فعاليت بدني به بهترين شكل بگذرانند. ما براي شمايي كه هنوز هواي جواني و نوجواني در سر داريد و همچنين فرزندان شما چند پيشنهاد خريد داريم تا بتوانيد خاطره‌اي به خاطرات تابستاني‌تان اضافه كنيد.

پيشنهاد شماره 1
اسكوتر

هنگام خريد اين وسيله ابتدا به جنس بدنه توجه كنيد. جنس آهني خيلي سنگين است و اسكوترسواري با آن خسته‌كننده است. بهترين جنس براي اسكوتر آلومينيوم و كربن است. در هنگام خريد توجه داشته باشيد اسكوتر انتخابي‌تان داراي ترمز و زنگ باشد كه اگر ترمزش از نوع لنتي باشد مطمئن‌تر است. رنگ‌هاي روشن و بازتابنده را انتخاب كنيد كه اسكوتر و اسكوترسوار هر دو در محيط‌هاي تاريك ديده شوند. خريد اسكوترهاي چهارچرخ نسبت به اسكوترهاي دوچرخ منطقي‌تر است؛ چرا كه حتي اگر قيمت‌شان كمي بالاتر باشد ولي هنگام استفاده، فرد خيلي راحت‌تر مي‌تواند تعادل خود را روي اين وسيله حفظ كند. قبل از رفتن به بازار روي وسيله‌اي كه قصد خريدش را داريد حسابي تحقيق كنيد. از آخرين تكنولوژي‌هاي روز دنيا باخبر باشيد؛ مثلا اينكه اسكوتر مورد نظر تا چند كيلو وزن را مي‌تواند تحمل كند؟ فاصله 2محور چرخ جلو و عقبش چقدر است؟ فرمانش از چه نوع است و آيا قابليت تنظيم شدن دارد يا نه؟ و آخرين مورد كه شايد مهم‌ترين مورد هم باشد اين است كه قطر چرخ و جنس آن از چه موادي است؟! چرا كه اگر جنس چرخ‌ها ژله‌اي و قطرش هم زياد باشد، هم ديرتر خراب مي‌شود و هم به‌دليل اينكه چرخ‌ها اصطكاك بيشتري با زمين دارند سواري با آنها مطمئن‌تر و آسان‌تر است. قيمت اسكوترها از 50هزار تومان شروع مي‌شود.

پيشنهاد شماره 2
دوچرخه

دوچرخه مخصوص كودكان 15‌ماه به بالا بايد داراي نشيمن با لبه خم شده به داخل باشد، در ضمن كمربند ايمني داشته باشد تا خطر سقوط، فرزندتان را تهديد نكند. همچنين بايد مجهز به سايه‌بان، دستگيره كنترل براي والدين و يك محفظه براي قرار دادن وسايل مورد نياز كودك باشد. اما هرچقدر سن فرزندتان بالاتر مي‌رود خريدن دوچرخه به يك كار تخصصي تبديل مي‌شود. زماني كه مي‌خواهيد يك دوچرخه‌ براي كودكتان بخريد توجه داشته باشيد بعد از انتخاب سايز مناسب، مهم‌ترين عامل نشان‌دهنده مناسب بودن يك دوچرخه اندازه چرخ‌هاست. اندازه‌هاي مناسب براي كودكان 24، 20 و 16سانتي‌متر است. حالا آلياژ و جنس بدنه و سايز مناسب و همچنين داشتن لوازمي چون آينه بغل، چراغ باتري‌دار، گلگير و بازتابنده‌هايي كه در جلو و عقب دوچرخه نصب مي‌شوند اهميت پيدا مي‌كند. سعي كنيد از خريد دوچرخه‌هاي سايز بزرگ به بهانه اينكه فرزندتان در حال رشد است و بعدها قرار است اين دوچرخه برايش اندازه شود خودداري كنيد. گاهي آسيبي كه دوچرخه‌هاي نامناسب به فرزندانتان وارد مي‌كنند بيشتر از هزينه‌اي است كه شما بابت خريد يك دوچرخه نو مي‌پردازيد. در ضمن بستن كمكي به چرخ‌ها به شما و كودكتان اين اطمينان را مي‌دهد كه با امنيت بيشتري ركاب بزند. پشت سر دوچرخه راه رفتن و گرفتن زين از پشت اصلا راه معقول و مطمئني براي آموزش دوچرخه‌سواري به كودك نيست. قيمت اين نوع دوچرخه هم از 120هزارتومان شروع مي‌شود.

پيشنهاد شماره 3
اسكيت

اسكيت‌ها به‌طور كلي به 2دسته تقسيم مي‌شوند: مسابقه‌اي و تمريني. اسكيت‌ مسابقه‌اي مخصوص افراد حرفه‌اي است و از لحاظ جنس بدنه و چرخ‌ها كاملا با اسكيت تمريني فرق مي‌كند و به همين دليل از قيمت بالاتري‌ نيز برخوردار است. لازم نيست از همان ابتدا سراغ اسكيت حرفه‌اي برويد، با اسكيت تمريني شروع به فعاليت كنيد. كفش‌هاي 3يا 4چرخ مخصوص افراد مبتدي و كفش‌هاي 5چرخ براي حرفه‌اي‌ها و مناسب مسافت‌هاي طولاني است. اسكيت‌ها از لحاظ چرخ و بدنه با هم تفاوت دارند. خود چرخ‌هاي اين وسيله به 3دسته تقسيم مي‌شوند كه شما به راحتي مي‌توانيد با چند تست كوچك آنها را از هم تشخيص دهيد. چرخ‌هاي شيشه‌اي از جنس پي وي سي و بسيار شفاف و خشك هستند، به همين دليل از طول عمر پاييني برخوردارند، چرخ‌هاي ژله‌اي از جنس پي يو و داراي طول عمر بالايي هستند، رنگشان كدر است و اگر چرخ‌هاي ژله‌اي را با دست فشار دهيد مي‌بينيد كه قابليت ارتجاعي دارند. همين قابليت باعث مي‌شود درصورت برخورد شديد چرخ‌ها با زمين صدمه‌اي به كفش و چرخ‌ها وارد نشود. دسته سوم هم همان چرخ ژله‌اي رنگي است كه به آن چرخ هايپر گفته مي‌شود.در ضمن هر كدام از اين چرخ‌ها مي‌توانند چراغ‌دار يا بدون چراغ باشند. بدنه اين كفش‌ها ممكن است از يكي از اين آلياژها ساخته شده باشد: پلاستيك، كائوچو، آهن، آلومينيوم و يا كربن. جنس آهن و پلاستيك براي اسكيت‌هايي با كيفيت خيلي پايين استفاده مي‌شود چرا كه پلاستيك به‌دليل خشك بودن زود مي‌شكند و اسكيت آهني هم خيلي سنگين است، شايد هم اگر در معرض رطوبت قرار بگيرد يا هنگام استفاده خيس شود بعد از مدتي زنگ بزند. بدنه آلومينيومي به‌دليل سبك بودن از كيفيت بالاتري برخوردار است. اسكيت‌هاي كربني، هم بسيار مقاوم‌اند و هم از آلومينيوم سبك‌تر هستند اما به‌دليل قيمت بالاي اين بدنه‌ها استفاده از آن در كفش‌هاي تمريني مقرون به صرفه نيست و بيشتر در اسكيت‌هاي حرفه‌اي به‌كار مي‌رود.

اسكيت‌هاي باكيفيت، قسمتي هم به نام بلبرينگ دارند كه بعضا از جنس سراميك يا كربن ساخته مي‌شود. كارايي بلبرينگ‌ها در افزايش ميزان سرعت چرخش چرخ‌هاست. قيمت پايه اسكيت‌ها 250هزارتومان است.

اول ايمني، بعد تفريح!
از كنار وسايل ايمني به سادگي نگذريد. شايد كمي بيشتر خرج روي دست‌تان بگذارد ولي گاهي استفاده نكردن از وسايل ايمني مناسب مي‌تواند بسيار مخاطره‌آميز باشد. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد بعد از موتور سواري بيشترين آمار تصادف و خسارات ناشي از آن مربوط به دوچرخه و اسكيت سواري است و در اين بين بيشترين آسيب‌ديدگي مربوط به سر و گردن است كه گاه صدمات جبران ناپذيري مي‌بيند.

كلاه ايمني مي‌تواند اين صدمات را تا 85درصد كاهش دهد. درحالي‌كه تنها 25درصد از كودكان و نوجوانان از كلاه ايمني استفاده مي‌كنند. هنگام خريد كلاه توجه داشته باشيد كه كلاه ايمني موردنظر استاندارد بوده و طوري روي سر فرد قرار بگيرد كه كودك احساس راحتي كند؛ يعني هنگام استفاده سر تحت فشار نباشد يا به جلو و عقب تاب نخورد. كلاه حتما بايد بند چانه‌اي داشته باشد كه همراه قلاب يا سگك كاملا روي سر به‌صورت ثابت قرار بگيرد و هم از چانه فرد به خوبي محافظت كند. جنس كلاه مهم‌ترين قسمت آن است كه بايد داراي روكشي سخت باشد كه درصورت ضربه به راحتي نشكند. داخل كلاه ايمني اگر از جنس نمگير و قابل شست‌وشو باشد بهتر است، به اين دليل كه هم هنگام فعاليت عرق سر را بگيرد هم بعدا اگر بوي نامطبوعي داد بتوانيد آن را بشوييد. ضخامت آن بايد نيم اينچ باشد و لبه جلويي آن بايد حداقل 2انگشت با ابرو فاصله داشته باشد. در ضمن از كلاه‌هايي استفاده كنيد كه براي چند نوع ورزش ساخته شده باشد، قطعا كلاه مخصوص اسكيت براي دوچرخه سواري مناسب نخواهد بود.

از اهميت استفاده از‌ مچ‌بند هم غافل نشويد؛ چرا كه يك سوم از آسيب‌هاي مربوط به دوچرخه و اسكيت‌سواري مربوط به مچ دست است. مچ بندها در قسمت پاييني داراي يك تكه پلاستيك سخت هستند كه جلوي ضربه‌هاي شديد به مچ را خواهند گرفت. استفاده از زانوبند را سرسري نگيريد. هنگام سقوط اگر روي پد زانوبند و مچ بند كشيده شويد مطمئن باشيد هيچ آسيبي به بدنتان وارد نخواهد شد و يك فرود امن خواهيد داشت. سعي كنيد مچ بند و زانوبندهاي يك‌تكه بخريد. همچنين پدهاي پوششي كارآمدتر از بنددارها هستند و در آخر اينكه از پوشش‌هاي روشن و منعكس‌كننده نور استفاده كنيد. شبرنگ‌ها به خوبي در شب و از فواصل دور مشخص هستند. بازوبند‌هاي چشمك زن يكي ديگر از وسايلي است كه فرزندتان را كاملا از محيط متمايز مي كند.