به گزارش پارس به نقل از ایرنا اواخر سال 89 بود، که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را در مجلس به تصویب رساندند.

آن زمان نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخگو نبودن رییس سازمان تربیت بدنی نسبت به نتایج به دست آمده در حوزه ورزش را یکی از این دلایل اعلام کردند و برای کوچک کردن دولت نیز، سازمانی مظلوم تر از جوانان برای در کنار قرار گرفتن ورزش پیدا نکردند.

حاشیه نشین شدن مشکلات بیش از 20 میلیون جوان ایرانی صدای خیلی ها را درآورد اما راه به جایی نبرد آن هم زمانی که گسترش مشکلات معیشتی، کاهش شمار ازدواج، افزایش نرخ طلاق و ده ها مشکل دیگر در بین جوانان از جمله مواردی بود که مسوولان دولتی و دانشگاهی را به این نتیجه رساند که از ابتدا درست می اندیشیده اند که با ادغام امور جوانان در وزارت ورزش مخالفت می کردند و حال باید هر چه سریع تر معاونت جوانان از وزارت ورزش جدا شود.

نکته اصلی آن بوده و هست که نمی توان فراموش کرد پیگیری حل این مشکلات که هر روز به صورت سرطانی افزایش می یابد در توان یک معاونت زیر سایه ورزش مانده نبوده و نیست.

به همین دلیل بود که دوباره باز چرخ زمان به عقب چرخید! و همه گفتند که فعالیت برای جوانان اقدامی از جنس فرابخشی است و نمی تواند در زیر مجموعه یک وزارتخانه سامان یابد و از نو باید سازمانی تشکیل شود.

طرح تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش تقریبا از ابتدای سال 92 کلید خورد ولی تا امروز محقق نشده است.

برای تفکیک این معاونت از وزارتخانه ورزش کارهای تحقیقاتی و پژوهشی گسترده ای انجام شده است.

 

**لزوم سازمانی مستقل برای پیگری امور جوانان

رضا معصومی راد، رییس امور الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که مسوولیت بخشی از برنامه تحقیقاتی جهت تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش را برعهده داشته، در این باره به ایرنا می گوید، ما به این نتیجه رسیده ایم که نهادی مستقل و فرابخشی جهت پیگیری مطالبات و رصد مشکلات جوانان الزامی است

وی بر ضرورت تشکیل و احیای سازمان مستقلی برای رصد مسائل جوانان و حمایت از آنها تأکید می کند و می افزاید: نهادی لازم است که بین بخش های مختلف مرتبط و درگیر با جوانان هماهنگی ایجاد کند و دستگاه های اجرایی را به اتخاذ و پیگیری سیاست کارآمد در امر جوانان رهنمون سازد.

 

**تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش پایان کار نیست

اما مسوول تحقیق و پژوهش طرح تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش با اعلام این که تغییر ساختار سازمانی تنها عامل حل مشکل معاونت جوانان نیست، به ایرنا می گوید : رویکرد دولت به حوزه جوانان باید جدی تر شود.

علی اکبر تاج مزینانی که مسوولیت کارهای پژوهشی و تطبیقی طرح تفکیک معاونت جوانان را بر عهده دارد، معتقد است که تفکیک معاونت پایان کار نیست.

مزینانی با بیان این که بحث تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش ضرورت دارد، بیان می کند که نکته مهم دیگر این است که پس از تفکیک چه اتفاقی برای معاونت جوانان می افتد؟ 

این استاد دانشگاه با اعلام این که علل بافتاری، ساختاری، رفتاری و هنجاری از جمله دلایل ناکارآمدی حوزه مرتبط با جوانان مانند سازمان ملی جوانان است، می گوید: تنها تغییر ساختار حوزه ای که مرتبط به جوانان است نمی تواند، راه حل مشکلات باشد. 

مزینانی با اشاره به کار تحقیقاتی بر روند فعالیت های سازمان ملی جوانان و بررسی چالش های آن، می گوید: مشخص نبودن جایگاه نهادهای رسمی متولی سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه جوانان از جمله این چالش ها است. 

وی با اعلام این که شورای عالی جوانان، سازمان ملی جوانان جایگاه کاملا مشخصی در نظام سیاست گذاری کشور ندارد، اضافه می کند: این در حالیست که شوراهایی از جمله شواری عالی اشتغال، آموزش، فنآوری، کار ... که نگاه بخشی دارند به دلیل سابقه بیشتر، شناخت بیشتری از آنان وجود دارد و به همین دلیل مصوباتشان راحت تر امکان اجرایی می یابد. 

به گفته این پژوهشگر مسائل جوانان، در حالی همه مصوبات شوراهای ذکر شده امکان اجرایی شدن دارند که تنها تعداد بسیار معدودی از مصوبات شواری عالی جوانان تبدیل به قانون می شوند. 

مزینانی ابهام جایگاه اسناد و برنامه های حوزه جوانان در سیاست گذاری و برنامه ریزی کشور را یکی دیگر از چالش های این حوزه اعلام می کند و می گوید: مثلا هنگامی که شواری عالی جوانان در سال 84 سندی را با مضمون توسعه اشتغال تصویب کرد بعدا برخی مطرح کردند این سند، با سند ملی توسعه کشور چگونه هماهنگ می شود؟ 

 

**تکلیف معاونت اجتماعی جوانان در همین مجلس روشن می شود 

اکنون که گلزاری رفته و رستمی جای وی را در معاونت جوانان گرفته ، گویی بحث تفکیک می خواهد کمرنگ شود با این همه معاون پیشین ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش درباره تحقیقات تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش گفته بود: نتایج این مطالعات در اختیار آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور قرار گرفته و ایشان پس از مطالعه، نتایج را در اختیار کمسیون اجتماعی دولت قرار خواهند داد.

گلزاری در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود: پس از بررسی های لازم مساله تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی درباره زمان رسیدن این لایحه به مجلس و تکلیف جدا شدن و یا نشدن معاونت جوانان از وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: به نظر می رسد تکلیف این موضوع در همین دوره از مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

تمام این گفته ها تا پایان هفته پیش بود اما به یکباره با رونمایی از سامانه همسریابی که بیش از یک سال درباره اش از سوی وزارت ورزش تبلیغ شده بود ، گویی ورق برگشت.سایت رونما شد و گلزاری رو نهان کرد!

گفته می شود رخ نهان کردن گلزاری ناشی از بی توجهی برخی از مسوولان وزارت ورزش به معاونت جوانان بوده است. هر چند اعتبار این گفته را نمی دانیم اما آنچه آشکار است استعفای گلزاری از معاونت جوانان و پذیرش و اعلام معاون جدید به فاصله یک روز از سوی وزیر ورزش می باشد.