به گزارش پارس به نقل از نوچه طبق آن‌چه تحقیقات جدید نشان می‌دهند، هزاران گونه‌ی زیستی در سراسر زمین با سرعتی بسیار فراتر از حد معمول رو به انقراض می‌روند. دانشمندان می‌گویند اگر وضع به همین ترتیب ادامه پیدا کند یک «انقراض بزرگ» پیش رو خواهیم داشت که به گرسنه ماندن انسان‌ها و بسیاری از انواع جانوران خواهد انجامید. در این مقاله آمده است که مسئله تنها انقراض یک نوع جغد برفی در این گوشه‌ی دنیا یا گونه‌ای از قورباغه‌‌ی درختی در جایی دیگر نیست بلکه هزاران گونه‌ی مختلف به طور همزمان در معرض نابودی قرار گرفته‌اند و این پدیده موجب از میان رفتن تنوع زیستی لازم در اکوسیستم و در نتیجه‌ی آن اختلال در زنجیره‌ی غذایی خواهد شد: انقراض قورباغه‌ها به گرسنگی و از میان رفتن پرندگانی می‌انجامد که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، از بین رفتن این پرنده‌ها موجب از بین رفتن گربه‌سانانی می‌شود که آن‌ها را شکار می‌کنند و این انقراض زنجیره‌ای به همین ترتیب به پیش می‌رود و زنجیره‌ی غذایی از هم می‌پاشد.

یک انقراض بزرگ زمانی رخ می‌دهد که ۷۵ درصد گونه‌هایی که در یک سیاره زندگی می‌کنند، طی مدت زمان یک میلیون سال یا کمتر از میان می‌روند. تا کنون و طی ۴.۵ میلیارد سالی که از عمر زمین می‌گذرد، پنج انقراض بزرگ در آن رخ داده است که اخیرترین آن‌ها حدود ۶۵ میلیون سال پیش و با از بین رفتن دایناسورها در اثر همزمانیِ برخورد شهاب‌سنگی به منطقه‌ی خلیج مکزیک و فوران یک اَبَرآتشفشان در حوالی هندوستان رخ داد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در طول این تحقیقات مورد بررسی قرار دادیم این بود که آیا فعالیت‌های بشری دلیل این انقراض بزرگ هستند یا نه. در ابتدا برآوردهای اخیر را از میزان انقراض پستانداران بررسی کردیم: انقراض دو گونه‌ی پستاندار از هر ۱۰۰۰۰ گونه‌ای که طی هر صد سال منقرض شده‌اند که این رقم دو برابر برآوردهایی بود که در تحقیقات پیشین مورد استفاده قرار گرفته بودند. سپس این رقم را با میزان کنونی انقراض پستانداران و مهره‌داران مقایسه کردیم که به دلیل وجود شرایط متعدد برای رو به انقراض تلقی شدن یک گونه، رقمی بسیار پایین است. گرچه شواهد و آمار ما با استفاده از اطلاعاتی به دست آمده بود که گمان می‌رفت احتمال وقوع یک انقراض بزرگ را بسیار کم برآورد کند اما مشاهده شد که روند انقراض گونه‌های مهره‌دار طی یک قرن گذشته حدود ۱۱۴ بار بیشتر از مقدار پیشین است و این تعداد از جانداران می‌بایست طی زمانی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال منقرض می‌شدند.

از بین رفتن تنوع زیستی یکی از جدی‌ترین مسائل زیست‌محیطی در حال حاضر است که روابط ارزشمند موجود در اکوسیستم و در نتیجه‌ی آن رفاه و امنیت انسان‌ها را به خطر می‌‌اندازد. شواهد روزافزون نشان می‌دهند که در حال حاضر انقراض گونه‌های مختلف با سرعتی فراتر از آن‌چه در دوران پیش از انسان‌ها دیده شده در حال وقوع است و این در حالی است که انقراض صدها گونه از مهره‌داران در دوران ماقبل تاریخ و بعد از آن، در اثر فعالیت‌های بشری ثبت شده است. سرعت از میان رفتن تنوع زیستی طی چند قرن گذشته بسیار بالا بوده است و به این ترتیب می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که ششمین انقراض بزرگ نیز در راه است؛ اما همچنان می‌توان با اقدامات سختگیرانه و ضربتی در راه حفاظت از گونه‌های مختلف، این روند را متوقف کرد.