به گزارش پارس به نقل از فارس اشرف آل‌یاسین در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره دیابت بارداری و شرایط کنترل آن، زایمان اظهار داشت: افراد پرخطری مانند این شهروند گرامی باید از 32 هفتگی به بعد تست‌های سلامت جنین مانند سونوگرافی و نوار قلب جنین انجام دهند اما اگر علاوه بر دیابت دارای فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار باشند و ته چشم آنها بر اثر دیابت مشکل پیدا کرده است باید از حدود 28 هفتگی به بعد تست‌های غربالگری را آغاز کنند.

وی افزود: همچنین در صورت بروز مشکل فرد باید حدود 34 هفتگی در بخش زنان و زایمان بستری شود تا مدام تحت نظر بوده و در صورت مشکل ختم حاملگی داده شود.

این جراح و متخصص زنان ادامه داد: اگر مشکلی وجود نداشته و دیابت با رژیم قابل کنترل باشد، فرد می‌تواند در 40 هفتگی زایمان کند، اما اگر دیابت با انسولین کنترل می‌شود باید حداکثر تا 38 هفتگی زایمان انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گاهی فشار خون فرد و آب دور جنین بالا است، این افراد از 34 هفتگی به بعد هر زمان لازم باشد باید زایمان کنند.

وی افزود: در مبتلایان به دیابت اگر وزن کودک زیر 4 کیلوگرم باشد و دیابت با رژیم کنترل شده است، فرد می‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد.

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: اگر فرد انسولین مصرف می‌کند و جزو گروه‌های پرخطر است بهتر است با نظر پزشک سزارین شود تا سلامت او و جنین به خطر نیفتد.

شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، روان،‌ بیمارهای واگیر و غیر واگیر، راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.