پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ريیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر حداقل 25 هزار نفر بیمار دیالیزی در کشور وجود دارند؛ بنابراین نه می‌توان مانع از خرید و فروش کلیه شد و نه می‌توان در برابر دلالان کلیه سکوت کرد.

دکتر کتایون نجفی‌ زاده ريیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: بدیهی است که نباید هیچ ارتباط مالی بین اهدا‌کننده و گیرنده عضو وجود داشته باشد چراکه نتیجه این ارتباط همان اطلاعیه‌های فروش کلیه است که روی در و دیوار می‌بینیم.

وي افزود: اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارد، ارتباط مالی فروشنده و خریدار را قطع کرده و ایرادهای سیستم فعلی اهدای کلیه را بررسی کند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر شورای عالی پیوند وزارت بهداشت با حضور انجمن حمایت از بیماران کلیوی طرحی را برای ساماندهی چرخه اهدای کلیه از فرد زنده تدوین کرده که بعد از آنکه از سوی وزیر بهداشت اصلاح شد، این سامانه بزودی راه‌اندازی و به بهره‌برداری خواهد رسید. 

ريیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد اين سامانه توضيح داد: بزودی همه کسانی که می‌خواهند کلیه دریافت کنند، می‌توانند بر حسب نوبت، ضرورت، گروه خونی و اندازه بدن از طریق سامانه اقدام کنند. 

وي افزود: طبق قانون، سرور سامانه در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد داشت و انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز می‌تواند به سامانه دسترسی داشته باشد. 

نجفی‌ زاده اضافه كرد: برای اینکه ساز و کار اهدای کلیه درست و اصولی انجام شود، پرسشنامه‌هایی تهیه شده تا اداره پیوند مطمئن شود، هیچ اجباری در اهدای کلیه وجود نداشته است. به عنوان مثال پرسشنامه‌ها کمک می‌کنند، افراد بدون فشار‌های همسر و اطرافیان مجبور نباشند کلیه‌شان را بفروشند. اینکه چه کسی به بیمار نیازمند به پیوند، کلیه بدهد بر اساس اطلاعات ثبت شده درسامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص خواهد شد. 

ريیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص از بين بردن عوامل خارجي در پيوند كليه گفت: برای از بین بردن نقش عوامل خارجی در خرید و فروش کلیه، کار درست و اصولی آن است که اهدا‌کننده و گیرنده هر دو در سامانه ثبت‌نام کنند و با هم هیچ گونه رابطه‌ای نداشته باشند. 

وي افزود: در چنین شرایطی هم دست واسطه‌ها کوتاه خواهد شد هم اینکه دهنده عضو نمی‌تواند دست گیرنده را بگیرد و کلیه‌ اش را به او بفروشد. در واقع با این روش اعتماد به آگهی‌های خرید و فروش کلیه عملاً بی‌فایده و وقت تلف کردن خواهد بود و کلیه اهدا‌کننده به کسی داده می‌شود که در اول فهرست وزارت بهداشت قرار دارد.

ريیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ايده هاي مختلف جهت تامين مالي افراد بي بضاعت محتاج پيوند كليه گفت: ایده ‌ای از سوی عضو شورای اداره پیوند، مطرح شده است مبنی بر اینکه صندوقی وجود داشته باشد و در این صندوق وزارت بهداشت، خیرین و گیرنده‌ هایی که تمکن مالی دارند، پول بریزند.

وي در پاسخ به سوال كه آيا اهداي كليه موجب صدمه به اهدا كننده مي شود يا نه؟ گفت: اهدای کلیه صدمه قابل توجهی به فرد دهنده وارد نمی‌کند اما فروش کبد که این روزها از سوی برخی از رسانه‌ها یا حتی آگهی‌ها شنیده و دیده می‌شود، ادعایی کذب و بی‌خود است.

نجفی‌ زاده افزود: هیچ پزشکی مسوولیت این کار را بر عهده نمی‌گیرد و در حال حاضر در نظام سلامت هیچ پیوند کبدی از فرد زنده غیر فامیل انجام نشده است.