به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران زمانیکه به مسافرت می‌روید یا در خیابان راه می‌روید گاهی حیواناتی نظیر سگ و گربه می‌بینید که بسیاری از آنها اهلی هستند اما همین حیوانات بر اثر چرخه طبیعی ویروسی وارد بدن آنها می‌شود که به بیماری‌ هاری مبتلا می‌گردند.

هومن چائینی متخصص دامپزشکی و جراح دام‌های کوچک در این باره می‌گوید: خیلی از افراد براین باورند که فقط سگ و  گربه گزیدگی هاری را منتقل می‌کنند اما فقط این حیوانات نیستند ، بسیاری از حیوانات گوشت خوار هم از طریق مخاط دهان فرد را به این بیماری مبتلا می‌کنند.

از این حیوانات بترسید
با اشاره به ماهیت پنهان بیماری هولناک هاری در حیوانات دامی از جمله گاوها افزود:متاسفانه این بیماری در این حیوانات به طور ظاهری علامت خاصی ندارد و تنها از طریق مخاط آنها به انسان منتقل می‌شود، درحالی که این موضوع در حیوانات وحشی از جمله روباه جلوه‌ی کاملا بر عکسی دارد به گونه‌ای که ایجاد بی تحرکی با ظاهری کاملا آرام و ساکن در نقطه این حیوان وحشی و درنده به بیماری‌ هاری که حتی در معرض رویارویی با انسان به طور کاملا عجیبی هیچ گونه عکس‌العمل و حرکتی به صورت دفاعی از خود نشان نمی‌دهد.

چه علائمی برای حیواناتی که مبتلا به هاری می‌شوند اتفاق می‌افتد؟
چائینی بیان کرد: سیستم عصبی این حیوانات از بین می رود و دچار فلجی حنجره می‌شوند و در نتیجه قادر به خوردن آب و غذا نیستند، بنابراین این حیوانات ریزش بزاق دهان و پرخاشگر را به همراه دارند که بعد از 10 روز می‌میرند.

البته قابل توجه است این حیوانات در این 10 روز به عنوان ناقل بیماری می‌تواند این ویروس را منتقل کند.

علائم فردی که مبتلا به هاری می‌شود
خسرونیا متخصص داخلی گفت: انسان بر اثر گزیدگی یا مخاطی که از حیوانات دریافت می‌کند باعث وارد شدن ویروس شده و ایجاد اختلال بر سیستم مغزی می‌شود. در نتیجه آرامش فرد به تدریج سلب شده و فرد دچار تشنج می‌شود.

عدم تعادل و بی قراری در فرد نمایان می‌شود و در آخر خفگی گلو و مرگ فرد را به همراه دارد.

با تاکید انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بیماری هاری چائینی افزود: اگر افراد اقدامات لازم مثل شست‌وشو با آب و صابون محل گزیدگی و زن واکسن به موقع می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.