به گزارش پارس به نقل از نوچه کمر درد و درد ستون فقرات مشکلی است که بسیاری از مردم جهان درگیر آن هستند، در برخی موارد حتی ممکن است دارو و روش‌های درمانی متعدد اثری بر آن نداشته باشند و به این ترتیب به دردی مزمن و دائمی تبدیل شود. اما محققین می‌گویند قبیله‌ها و مردمانی در برخی مناطق دورافتاده‌ی جهان (مناطقی از اکوادور، هندوستان و غرب آفریقا) زندگی می‌کنند که حتی در سنین بالا نیز با این‌گونه دردها و مشکلات مواجه نمی‌شوند؛ آن‌ها دریافتند دلیل این پدیده این است که ستون فقرات این افراد به جای S حالتی شبیه به J دارد.

این شکل از ستون فقرات را در کتاب‌های آناتومی قدیمی، نقاشی‌های داوینچی یا مجسمه‌های باستانی می‌بینیم و کاملاً با آن‌چه در ستون فقرات افراد در دوران معاصر مشاهده می‌شود متفاوت است. حتی طراحی ستون مهره‌های کودکان نیز در ابتدا به حالت J است و تغییر شکل آن به حالت S معمولاً در اثر افزایش وزن و عدم تقویت عضلات شکم رخ می‌دهد.

تا کنون تحقیقات جامعی با استفاده از دستگاه‌ها و اسکنرهای پیشرفته بر بومیان نقاط مختلف جهان صورت نگرفته تا دلیل علمی عدم ابتلای آن‌های به دردهای ستون فقرات را توضیح دهد و به این ترتیب گفته می‌شود سبک زندگی این افراد اصلی‌ترین دلیلی است که باعث می‌شود ستون فقراتشان حالت اولیه‌ی خود را حفظ کرده و به این ترتیب باعث ایمنی آن‌ها در برابر ابتلا به این گونه دردها شود.

تمرین‌هایی که این محققین برای رهایی از برخی انواع درد ستون فقرات پیشنهاد می‌کنند، شامل کشیدن و صاف کردن قسمت بالایی ستون مهره‌ها می‌شود: پشتتان را صاف کنید (دقت کنید که کمرتان گود نشود) نفس عمیقی بکشید تا ستون فقراتتان کاملاً صاف شود. سعی کنید هنگام بازدم، ستون فقراتتان همچنان صاف و کشیده باقی بماند. این کار را چند بار تکرار کنید و سعی کنید هر بار ستون مهره‌هایتان از دفعه‌ی قبل کشیده‌تر شود و این کشیدگی را به هنگام بازدم حفظ کنید. ممکن است این کار در ابتدا دشوار به نظر برسد اما موجب تقویت ماهیچه‌های شکم و کاهش فشار وارد بر ستون فقرات شده و نهایتاً از درد جلوگیری خواهد کرد.