به گزارش پارس به نقل از نسیم محمدباقر قالیباف در نشست توجیهی طرح "انضباط شهری" منطقه 12 با بیان اینکه این کار را نباید به صورت اداری پیگیری کرد، گفت: خانه به خانه طرح فرهنگ‌سازی است و نباید به چشم کار اداری به آن نگاه کرد.

وی به اهمیت طرح فرهنگسازی "انضباط شهری" اشاره کرد و با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد خطری است که ممکن است در خانه ما را نیز بزند افزود: برخی فکر می‌کنند نظم از نظامی‌گری و کار پادگانی ایجاد می‌شود و من برای آنها متاسف هستم چراکه نظم نجات‌دهنده اخلاق و انسان‌ها است.

شهردار تهران با بیان اینکه تعداد جمعیت برخی از شهرک‌ها در تهران حتی از جمعیت برخی شهرستان‌ها بیشتر است، گفت: اگر در چنین جامعه‌ای نظم وجود نداشته باشد، چطور می‌توان زندگی کرد؟ و شرط مهم زندگی و حفظ سرمایه اجتماعی انضباط است.

قالیباف با بیان اینکه شهر تهران به نقطه‌ای رسیده که اگر به انضباط شهری توجه نشود، نمی‌توانیم پیشرفت کنیم، ادامه داد: در حوزه ترافیک آمارها نشان می‌دهد که دو میلیون و 200 هزار اتومبیل در شهر تهران فعال هستند و اگر بی‌نظمی در این حوزه وجود داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

وی با ایجاد انضباط کالبدی در شهر گفت: نظافت تمیزی شهر نیز یکی از نکات مورد توجه ما است به گونه‌ای که ما روزی سه مرتبه زباله جمع می‌کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه علم و تجربه نشان داده است که رعایت فرهنگ ترافیکی زمینه‌ساز رعایت مابقی قوانین است، اظهار کرد: منطقه 12 به دلیل تردد بیش از حد افراد از همه جهات آسیب‌های زیادی دیده است.

قالیباف با بیان اینکه به صورت میانگین روزانه 600 الی 700 نفر در منطقه 12 تردد می‌کنند، گفت: در برخی از مواقع سال همچون ایام عید روزانه بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در منطقه بازار تردد می‌کنند که این نشان‌دهنده ایجاد مفاهمه جدید است.

وی با بیان اینکه ما نیازمند یک مفاهمه جدید در شهر تهران هستیم، تصریح کرد: زمانی طرح فرهنگ‌سازی انضباط شهری خوب پیش می‌رود که بتوانیم خانه به خانه فرهنگ‌سازی کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه ما قصد سرشماری نداریم، گفت: هدف ما تنها فرهنگ‌سازی و نه سرشماری است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پدیده کارتن‌خوابی در تهران گفت: متاسفانه در بازدیدی که از وضعیت کارتن‌خواب‌ها داشتم با افرادی مواجه شدم که رتبه تک‌رقمی و دو رقمی کنکور بوده و حتی در دانشگاه‌های مطرح درس خوانده بودند و حتی با موردی آشنا شدیم که 12 دقیقه برای ما قصیده سرود و باید بگویم که در شهر ما افرادی وجود دارند که فصل به فصل بوی برنج را نمی‌شنوند و در مقابل افرادی وجود دارند که غذای خود را به سطل زباله می‌اندازند که باید این افراد در راستای پیوند فقرا با ثروتمندان شناسایی شوند.

وی با اشاره به آثار و برکات طرح انضباط اجتماعی گفت: مطمئن باشید با استقرار طرح انضباط اجتماعی آثار و برکات وجودی آن در زندگی افراد نشان داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، همچنین شهردار تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران تصریح کرد: منطقه بازار تهران از لحاظ موقعیت جغرافیای و همچنین استقرار تهران قدیم در آن بسیار مورد توجه است و افراد زیادی در آن تردد می‌کنند که باید نسبت به حفظ آن اقدام شود.

قالیباف با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در منطقه 12 باید ساماندهی شود، گفت: در منطقه 12 حدود 200 هزار نفر زندگی می‌کنند اما گاها بیش از یک میلیون نفر در این منطقه تردد می‌کنند که باید این موضوع ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال اقدام سلبی نیستیم خاطرنشان کرد: ما به دنبال ساماندهی و فرهنگ‌سازی هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در ایجاد پیاده‌راه و میدان 15 خرداد برخی مخالفت می‌کردند، گفت: وقتی این موضوع اجرایی شد همگان شاهد رونق اقتصادی و امنیت اجتماعی و اقتصادی این منطقه بودند و ما حالا به دنبال گسترش این امنیت هستیم.