به گزارش پارس به نقل از فارس احمدمحمدی‌فر درمراسم بزرگداشت روز جهانی پناهنده که با محوریت آموزش و ورزش پناهندگان وبا حضور داناپالا کمیسر عالی سازمان ملل درامورپناهندگان و جمعی از اهالی رسانه و پناهندگان برگزار شد درابتدای این مراسم با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی اظهار داشت: ارتقاء آموزش وسلامت روح درکنار بهداشت ودرمان سلامت جسمی پناهندگان قرارمی گیردواز اهداف وسیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص پناهندگان است.

وی گفت: در کشور ما در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون نفر از اتباع افغانستانی به شکل قانونمند در قالب پناهنده یا اقامت موقت حضور داشته و به کار اشتغال و زندگی می‌پردازند

محمدی‌فر اظهار داشت : 12 هزار نفر دانشجوی پناهنده ایرانی در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند و تاکنون 17 هزار نفر از اتباع افغانستانی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شدند و می‌توانند در سرنوشت سرزمین مادری شان موثر باشند . تأکید ما براین است که با بالا بردن سطح آموزشی پناهندگان و با همکاری دولت افغانستان نخبگان را برای خدمت به کشورشان همراهی کنیم .

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور ادامه داد: 36 هزار نفر دانش‌آموز پناهنده افغانستانی در مدارس ایران در حال تحصیل هستند که از تمامی خدمات مانند ایرانیان استفاده می‌کنند و در بعضی از موارد نیز پیش از ایرانیان خدمات می‌گیرند. 

وی با تأکید بر ارتقاء آموزش وسلامت روح گفت : درکنار بهداشت ودرمان سلامت جسمی پناهندگان قرار می‌گیرد وهمانطور که درامر درمان وسلامت جسمی پناهندگان تاحدودی موفق بوده‌ایم، می‌توانیم با برنامه ریزی دقیق در ارتقاء سطح آموزش پناهندگان از مقاطع ابتدایی تا تحصیلات عالی آنها مؤثر واقع شویم .

محمدی‌فر افزود: در این بین سازمان‌های بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که زمینه‌های بازگشت عزتمندانه افغانستانی‌ها را به کشورشان را فراهم کنند و همین طور با توجه به آمار فارغ‌التحصیلانی که به وجود آمده این افراد بتوانند در کشورشان منشاء‌ خیر باشند. ما قدم‌های رو به جلویی داشتیم و این امکان فراهم شده که نظارت‌های ما سازمان‌مند شود. 

محمدی‌فر در پایان ضمن قدردانی از همکاری وحمایت‌های کمیساریای عالی سازمان ملل درامور پناهندگان که و NGOهای مردم نهاد در امر ساماندهی پناهندگان اعلام کرد اقدامات انسان‌ دوستانه با همکاری دولت افغانستان و کمیسیاریای عالی در حال انجام است. ودرآخر امید که جهانی بدون جنگ ونا امنی داشته باشیم.