به گزارش پارس به نقل از فارس حجت‌الاسلام حمید شهریاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه قوه قضائیه در سال گذشته سالی پرکار را پشت سر گذاشته است، گفت: بر اساس آمار سال 93 بالغ بر 10 میلیون و 866 هزار پرونده وارده در مراحل مختلف به قوه قضائیه داشتیم.

وی افزود: از این تعداد پرونده 5 میلیون و 411 هزار و 538 پرونده به صورت یکتا در قوه قضائیه تشکیل شده است.

شهریاری با اشاره به اینکه در سال 93 شعب دیوان عالی کشور 36 هزار و 300 پرونده وارده داشتند، گفت: دیوان عالی در سال گذشته یکی از موفق‌ترین بخشهای قوه قضائیه بود و علیرغم 14.5 درصد افزایش ورودی پرونده موفق شد مانده‌ها را نسبت به سال 92 حدود 55 درصد کاهش دهد یعنی حدودا 5 هزار و 373 پرونده از مانده‌ها کسر شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین بیش از 4 میلیون پرونده وارد دادگاه‌های عمومی شده که در مقایسه با سال 92 حدود 3.5 درصد افزایش داشته است اما علیرغم این افزایش همکاران ما در شعب موفق شدند یک درصد از مانده‌ها را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه ورودی پرونده در دادگاه‌های حقوقی 2 میلیون و 260 هزار و در دادگاه‌های کیفری یک میلیون و 750 پرونده بوده است، گفت: میزان ورودی پرونده به دادسراها در سال 93، 6 درصد افزایش داشته است و ما در این سال حدود 3 میلیون و 970 هزار ورودی داشتیم.

شهریاری تأکید کرد: فشار کار و کمبود منابع انسانی باعث شده مانده‌ها 8 درصد افزایش پیدا کندو حدود 32 هزار پرونده‌ به مانده‌های دادسرا اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 93، 678 هزار پرونده به دادگاه‌های تجدید نظر وارد شده است، گفت: این رقم در مقایسه با سال 92 حدود 8 درصد افزایش داشته اما مانده‌ها 2.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به ورود 20 هزار پرونده در سال 93 به دادگاه‌های کیفری استان‌های کشور گفت: این رقم نسبت به سال 92، 17 درصد افزایش داشته و مانده‌ها هم نیز 11 درصد افزایش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که باید از دادگاه‌های کیفری حمایت بیشتری انجام شود تا پرونده‌ها سرعت بیشتری بگیرند.

شهریاری در ادامه با اشاره به ورود 3 میلیون و 411 پرونده به شوراهای حل اختلاف گفت: ما در سال 93،‌96 پرونده وارده به شعب تشخیص دیوان عدالت اداری داشتیم که این رقم نسبت به سال گذشته 97 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بالاترین استان‌ها از لحاظ ورودی و خروجی پرونده‌ها را مازندران با 7 هزار و 735 پرونده، چهارمحال و بختیاری با 7 هزار و 426 پرونده و گیلان با 7 هزار و 200 پرونده عنوان کرد و گفت:‌استان‌های سیستان و بلوچستان با 2 هزار و 422 پرونده، هرمزگان با 3 هزار و 929 پرونده و کرمان با 4 هزار و 415 پرونده به ترتیب کم پرونده‌ترین استان‌های کشور بودند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین ایلام با 8 هزار و 200 پرونده، یزد با 6 هزار و 780 پرونده و تهران با 6 هزار و 109 پرونده سه استان جرم‌خیز کشور هستند این در حالی است که سیستان و بلوچستان با 2 هزار و 948 پرونده، قم با 3 هزار و 95 پرونده و زنجان با 3 هزار و 559 پرونده جزء کم‌جرم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه بیش از دو هزار عناوین اتهامی مشخص شده است، گفت: 50 درصد اتهامات کشوری که بیشترین عناوین اتهامی را به خود اختصاص داده‌آند به ترتیب سرقت مستوجب تعزیر با 12.80 درصد، ضرب و جرح عمدی با 9 درصد، توهین به اشخاص عادی با 6.43 درصد، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی با 5.11 درصد، تهدید با 4.97 درصد، تخریب با 3.44 درصد، کلاهبرداری با 3.25 درصد، خیانت در امانت با 2.66  درصد و نگهداری و مالکیت موادمخدر با 2.64 درصد بوده است.

شهریاری مطالبه وجه بابت امور مختلف، مطالبه وجه بابت چک، طلاق توافقی، مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، طلاق به درخواست زوجه و الزام به تمکین را از جمله 50 دعاوی اول کشور عنوان کرد.

وی در خصوص دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: این دفاتر از سال 91 با هدف شفاف سازی فرایند رسیدگی، افزایش سرعت،‌دقت و کارآمدی قضایی، افزایش رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی، استفاده شهروندان از فرصت‌های برابر با رفع موانع اداری و همچنین ارتقای سلامت اداری و قضایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در عرضه خدمات قضایی تشکیل شد.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری در خصوص تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی هم گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور اهتمام کافی را برای تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی به خرج نداده که من در همینجا تقاضا دارم وقت بیشتری در این زمینه صرف کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کل دفاتر قضایی در کشور باید به 332 دفتر برسد گفت: تا کنون 110 دفتر خدمات قضایی در کشور تأسیس شده، 41 دفتر در حال انتخاب جاست و در 17 استان نیز این دفاتر در حال راه اندازی است.

وی افزود: این در حالی است که در سه استان اردبیل، ایلام و خراسان جنوبی تا کنون دفتر خدمات الکترونیک قضایی راه اندازی نشده است اما در یازده استان این دفاتر کار خود را آغاز کردند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، با اشاره به 310هزار مورد ثبت در دفاتر خدمات قضایی در سال 93 ، گفت: 88هزار از این ثبت‌ها مربوط به اظهارنامه، 198هزار مربوط به دادخواست و 204هزار مربوط به شکوائیه بوده است.

وی ادامه داد: ثبت دادخواست‌ها در اردیبهشت سال 94 به 34هزار مورد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش دو برابری داشته است.

شهریاری با اشاره به اینکه با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بالغ بر 36 میلیارد و 500 میلیون تومان در قوه قضائیه صرفه‌جویی داشته‌ایم، گفت: اگر 332 دفتر به صورت کامل راه اندازی شود این رقم به 110 میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، در خصوص دریافت استعلامات از سازمان‌های مختلف، گفت: ما با سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور، ناجا، سازمان زندان‌ها و پزشکی قانونی برای دریافت استعلامات همکاری داشتیم. برخی به صورت پایلوت اجرایی شده و برخی در حال راه‌اندازی است.

وی افزود: در رابطه با ارتباط و تعامل با ناجا مشکل ما پیدا کردن سرورها بود که دو سال و نیم طول کشید اما موفق شدیم از طریق مجتمع خارک و سرکلانتری یوسف‌آباد کار خود را به صورت پایلوت آغاز کنیم.

شهریاری در خصوص رسیدگی به تخلفات دفاتر خدمات قضایی گفت: ما یک کمیته بررسی تشکیل داده‌ایم که یکی از قضات دادگستری هم عضو این کمیته است ضمن اینکه مردم می‌توانند طی تماس با سامانه 129 شکایات خود را از دفاتر خدمات قضایی اعلام کنند.

وی افزود: همچنین ما بازدیدهای دوره‌ای داریم و اگر تعداد تذکرات از 3 یا 4 مورد بیشتر شود تخلف محسوب شده و از سوی هیأت بدری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. عمده تخلفات هم در خصوص تعرفه‌ها و زمان رسیدگی است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، در خصوص آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: ما این شبکه را تصویب کرده‌ایم و مسئولیت اجرایی آن با وزارت ارتباطات است.