پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مصطفي قاسميان - حالا که تبلت، گوشي هاي هوشمند و اينترنت همراه توسعه پيدا کرده اند ، شبکه هاي اجتماعي مبتني بر تلفن همراه کاملاً جايشان را باز کرده اند. شبکه هاي اجتماعي رايانه اي هم که تقريباً قافيه را باخته اند. در اين بين «اينستاگرام» به دليل ساختار مبتني بر تصوير و نياز نداشتن به شماره تلفن براي ارتباط، يکي از پرمخاطب ترين شبکه هاي اجتماعي موبايلي است. اينستاگرام در بين ايراني ها هم مخاطب بسياري پيدا کرده است. با ما همراه شويد تا شما را با چند صفحه جالب و پرمخاطب فارسي اينستاگرام آشنا کنيم:

پيجي براي عمو ضرغام
هميشه خاطرات آدم هاي معروف، جذاب تر از خاطرات ما آدم هاي معمولي است. شايد به اين خاطر که ما دوست داريم ببينيم آدم هاي مشهور چطوري به زندگي نگاه مي کنند. در اين ميان خاطرات مسئولان از وجهي ديگر هم مورد توجه است، آن ها معمولاً درباره پشت پرده ها، بيشتر از ما مي دانند. آن ها مي توانند روايتي ديگر غير از روايت رسمي از وقايع ارائه دهند. اتفاقات ريز و درشتي که در خلال تجربياتشان در عرصه مملکت داري روي مي دهد، معمولاً در اخبار رسانه ها پيدا نمي شود. مثلاً وقتي بدانيم در خلال مناظره هاي سنگين تلويزيوني انتخابات رياست جمهوري سال 92 وقتي دوربين فيلمبرداري روي يکي از نامزدها زوم مي کرد تا صحبت کند، کارمندهاي استوديو به سرعت دست به کار مي شدند و براي نامزدهاي ديگر چاي و شيريني مي بردند تا فشار کسي نيفتد! و اين کار در طول مناظره هاي 4 ساعته، ادامه داشته است! اين طوري نامزدها 4 ساعت را بدون خستگي به بحث و مناظره مي پرداختند! خاطرات «سيدعزت ا... ضرغامي» پر است از اين اتفاقات ريز و گاهي بامزه که در طول رياست 10 ساله اش بر سازمان صداوسيما رخ داده است. او که اواخر فروردين امسال به اينستاگرام پيوسته، خيلي زود با نوشته ها و عکس هاي جالب که زود به زود در اينستاگرام قرار مي دهد، جاي خود را بين صفحات پرطرفدار اين شبکه اجتماعي باز کرده است.
آدرس: instagram.com/zarghami.ez

ايران خودت رو ديدي؟
اگر اهل اينترنت باشيد، حتماً تصاوير چشم نوازي را از مناظر طبيعي ديده ايد که در اينترنت دست به دست مي شوند و حتي شايد آن ها را در رايانه يا تلفن همراه‌تان ذخيره کرده باشيد. شايد دقت کرده ايد که تقريباً همه اين عکس ها، جاذبه هاي طبيعي و گردشگري اروپا و آمريکاي شمالي را نشان مي دهد. اما آيا به اين دليل است که کشورهاي آمريکاي شمالي و اروپا طبيعت زيباتري دارند؟ بعضي ها اين طور فکر مي کنند و بعضي هاي ديگر که مخالف هستند، صفحه «بايد ايران را ببينيد» را راه مي اندازند! مثل کساني که از حدود فروردين 93 کمپيني را با نام Must See Iran در اينترنت به راه انداختند که بعداً به صفحه اينستاگرام هم رسيد و حالا عکس هايي از طبيعت، مراسم سنتي و غذاهاي ايراني را براي 80 هزار دنبال کننده صفحه اش به اشتراک مي گذارد؛ عکس هايي که تمامي آن را مخاطب هاي صفحه فرستاده اند. اين پيج به کمک صدها عکاس غالباً غيرحرفه اي که از داخل ايران عکس مي فرستند، تلاش مي کند تصويري از ايران به مردم دنيا نشان دهد که با تصوير معمول کشورهاي غرب آسيا در رسانه هاي بزرگ دنيا متفاوت است، پر از سرسبزي و زيبايي.
آدرس: instagram.com/mustseeiran_insta

مشهد سلام!
کساني که شهرشان را دوست دارند، هميشه دنبال راه هايي براي ارتباط با فرهنگ و هويت شهرشان مي گردند. چند مشهدي هم براي پاسخ به اين نياز همشهري هايشان، صفحه «مشهدنما» را ساخته اند که تصاويري از جاذبه هاي گردشگري، مجسمه ها و المان هاي شهري به مخاطب هايش ارائه مي دهد. گردانندگان اين صفحه حتي وقايع جالب شهري مثل دزدي هاي مسلحانه سريالي يک مرد چاق و تصاوير ذهني آشناي مشهدي ها مثل جمع آوري فرش هاي حرم امام رضا(ع) را هم فراموش نمي کنند. صفحه «مشهدنما» براي احياي فرهنگ و هويت بومي مشهدي ها تلاش مي کند.
آدرس: instagram.com/mashhad.nama

من حجاب را دوست دارم
از حدود يک سال قبل گروهي از جوان‌هاي علاقه‌مند به کار فرهنگي، دور هم جمع شده‌اند تا با يک تلاش مردمي، حجاب را تبليغ کنند. آن‌ها رسانه را به خوبي مي‌شناسند و به همين دليل با وجود اين که فقط يک سال از کارشان گذشته و پروژه‌شان کاملاً مردمي است، اما توانسته‌اند مخاطب خوبي براي خودشان دست‌وپا کنند. بچه‌هاي کمپين «من حجاب را دوست دارم» فعاليت‌هاي گوناگوني انجام مي‌دهند اما برگ برنده‌شان صفحه اينستاگرامي ا‌ست که تصاويري از دختربچه‌هاي محجبه منتشر مي‌کند. مخاطبان اين صفحه از دختربچه‌هاي شيريني که عموماً به سن تکليف هم نرسيده اند، عکسي باحجاب مي‌گيرند و براي اين صفحه مي‌فرستند تا در صفحه اينستاگرام «من حجاب را دوست دارم» منتشر شود.
آدرس صفحه: instagram.com/manhejabradoostdaram

اگر به صفحات بالا سري زديد و وقت اضافي داشتيد، يک پيشنهاد ديگر هم داريم: صفحه «زندگي سلام» در اينستاگرام که چند وقتي است راه افتاده و تلاش مي کند تا راهي ارتباطي باشد براي مخاطبان با دست اندرکاران ضميمه روزانه زندگي سلام. در اين صفحه علاوه بر تصاوير و گزيده اي از مطالب زندگي سلام، مي توانيد نظر خود را درباره هرکدام از قسمت هاي زندگي سلام اعلام کنيد و با نويسندگان ارتباط داشته باشيد.
آدرس: instagram.com/zendegi.salam