به گزارش پارس به نقل از ایسنا رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم توجه به مبحث آموزش و فرهنگ‌سازی گفت: مجازات‌ها باید بگونه ای در نظر گرفته شوند که بازدارنده باشند.

دکتر رسول دیناورند در پاسخ به این سوال که سازمان غذا و دارو با توجه به ماهیت نظارتی‌اش چه بر نامه‌ای برای جلوگیری از برخی زیاده‌روی‌ها در فروش داروهای بدون نسخه در داروخانه‌ها دارد؟ گفت: این مطلب صحیح نیست و نباید این طور بیان شود که همه داروخانه‌ها مرتکب این تخلفات می‌شوند، اما قبول داریم که متاسفانه بروز این تخلف بالاست.

وی با بیان اینکه بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بطور میانگین ماهانه یک مرتبه و در دانشگاه‌هایی که مشکل نیروی انسانی دارند یک یا دو مرتبه در سال بازرسی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بطور میانگین در کشور هر داروخانه حداقل پنج مرتبه در سال بصورت سرزده بازرسی می‌شود.

دیناروند با اشاره به اینکه چنانچه یکی از مصداق‌های تخلف همچون ارائه داروی نیازمند نسخه، بدون نسخه محرز شود با داروخانه متخلف برخورد خواهد شد، افزود: بازرسی‌ها در حدی نیست که بتواند این موارد را به صفر برساند تا سازمان غذا و دارو با قاطعیت اعلام کند تخلفی در هیچ داروخانه‌ای صورت نگرفته یا نخواهد گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه تخلف وجود دارد و مجازات دستگاه‌های قضایی آنگونه که باید و شاید بازدارنده نیست و در بسیاری موارد جریمه‌ها اندک است؛ در حالی که جریمه باید به اندازه‌ای در نظر گرفته شود که تکرار جرم صرفه و توجیه نداشته باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند در پایان اضافه کرد: هر چند اعتقاد ما هم لزوما این نیست که با صرف افزایش مجازات و جریمه همه چیز ختم به خیر شود، بلکه آموزش و فرهنگ سازی را هرگز نباید فراموش کرد و باید این آموزش‌ها به شهروندان به صورت عام و پزشکان و داروسازان به صورت خاص صورت گیرد.