به گزارش پارس به نقل از نوچه ویژگی فکتوری ریستی که در تنظیمات گوشی‌های اندرویدی گنجانده‌شده شاید بهترین راه‌حل برای زمانی است که یا گوشی شما کند شده و قصد پاک کردن اطلاعات غیرضروری آن رادارید و یا اینکه می‌خواهید گوشی‌تان را برای همیشه به دست شخص دیگری بدهید یا بفروشید. اما…

فکتوری ریست اندروید، همه‌چیز را پاک نمی‌کند
شاید تصور کنیم که با این کار دیگر اثری از شما درگوشی باقی نخواهند ماند و همه‌چیز روبه‌راه است اما این‌طور نیست چراکه اطلاعاتی ازجمله اطلاعات شخصی شما هنوز روی حافظه‌ی داخلی گوشی قابل‌دسترس خواهند بود. بعد از یک فکتوری ریست اگرچه گوشی شما به حالت تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد و بیشتر اطلاعات از بین می‌روند اما اطلاعات شخصی خاصی هنوز پاک نشده باقی می‌مانند که در نگاه اول قابل‌دیدن نیستند، این اطلاعات شامل عکس‌ها، ایمیل‌ها، پیامک‌ها و مخاطبان شما می‌شود.

این اطلاعات هنوز درگوشی باقی‌مانده‌اند و کافی ست با استفاده از یکی از ابزارهای مجانی بازیابی اطلاعات مانند FKT Imager دوباره برگردانده شوند. اگر شما گوشی‌تان را فکتوری ریست کرده‌اید، شخصی که تازگی آن را به دست گرفته می‌تواند به‌راحتی تمام اطلاعاتی که تصور می‌کنید پاک‌شده‌اند را دوباره بازیابی کند.

در تحقیقی که توسط شرکت Avast انجام‌شده، این شرکت ۲۰ عدد گوشی دست‌دوم اندرویدی را از وب‌سایت خرده‌فروشی Ebay خریداری کرد و با کمک این نرم‌افزارهای بازیابی توانست حدود ۴۰هزار عکس، ۲۵۰ شماره تلفن، ۷۵۰ پیامک و ایمیل و سایر اطلاعات شخصی صاحبان قبلی را از این گوشی‌ها بدست آورد. این بدان معنی است که با یک نرم‌افزار بازیابی ساده می‌توان اطلاعات شخصی بی‌شماری را بدست آورد.

پس چرا یک فکتوری ریست اطلاعات را کامل پاک نمی‌کند؟
لابد از خودتان می‌پرسید که بعد از یک فکتوری ریست حافظه‌ی گوشی خالی است پس چرا این اطلاعات وجود دارند؟ در حقیقت این اطلاعات پاک نشده‌اند و تا زمانی که اطلاعات دیگری جایگزینشان نشود سرجای خود هستند و می‌توانند بازیابی شوند. سالهای گذشته زمانی که هارددیسک‌ها سرعت‌های خواندن و نوشتن پایینی داشتند، تولیدکنندگان سیستم‌عامل‌ها متوجه شدند که بهتر است به‌جای پاک کردن فیزیکی اطلاعات، فضایی که اطلاعات پاک‌شده در آن قرار دارند به کاربر خالی نشان داده شود.

در این صورت اطلاعات جدیدتر می‌توانند جایگزین این داده‌های ناخواسته شوند. این کار چندین فایده دارد ازجمله‌ی این فایده‌ها افزایش عمر فلش مموری‌هاست چراکه این حافظه‌ها در طول عمر خود تعداد دفعات خواندن و نوشتن مشخصی را دارا هستند و با این کار این‌ دفعات کمتر استفاده خواهد شد تا عمر بیشتری داشته باشند. فایده‌ی مهم‌تر آن امکان بازیابی اطلاعاتی هستند که یا اشتباهی حذف‌شده‌اند و یا دوباره به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنیم.

حالا سؤال اینجاست که اگر قصد داشته باشیم تمام اطلاعات گوشی اندرویدی را پاک‌کنیم چه باید کرد؟
جواب این سؤال بسیار ساده است، کافی ست قبل از فکتوری ریست اطلاعات گوشی را کدگذاری (Encrypt) کنیم. با انجام این چندراه ساده می‌توانید با خیال راحت و بدون رسیدن اطلاعات شخصی به دست کسی گوشی‌تان را بفروشید.

۱.گوشی را کدگذاری کنید
زمانی که اطلاعات گوشی قبل از فکتوری ریست کدگذاری می‌شود در حقیقت این اطلاعات درهم‌ریخته می‌شوند و برای دوباره رمزگشایی کردن آن نیاز است تا کلید این کدگذاری وجود داشته باشد که صاحب بعدی چنین اطلاعاتی را نخواهد داشت. برای کدگذاری به تنظیمات (Setting) رفته و وارد بخش امنیت (Security) شوید.

در این قسمت گزینه‌ی Encrypt Device یا Encrypt Phone دیده می‌شود، با انتخاب این گزینه و در قسمت بعد دکمه‌ی پایینی یعنی Set Screen Lock را انتخاب کنید. این فرآیند در حدود یک ساعت زمان نیاز دارد پس بهتر است از شارژ بودن گوش خود مطمئن باشید.

۲.گوشی را فکتوری ریست کنید
بعدازاینکه اطلاعات گوشی شما کدگذاری شد می‌توانید با خیال راحت گوشی‌تان را فکتوری ریست کنید، فقط به یاد داشته باشید که با این کار تمام اطلاعات پاک خواهند شد پس اگر اطلاعاتی را نیاز دارید از آن پشتیبانی تهیه کنید. برای تهیه نسخه‌ی پشتیبانی وارد بخش شخصی‌سازی (Personal) شده و وارد Back Up And Reset شوید.

در انتها پس از تهیه پشتیبانی و انتقال به‌حساب کاربری خود گزینه‌ی Factory Reset و سپس Reset Phone را انتخاب کنید. این کار حدود ۵ دقیقه زمان خواهد برد.

بارگذاری اطلاعات قلابی و فکتوری ریست کردن گوشی
روش بالا کافی است و می‌تواند خیال شمارا از نیفتادن اطلاعات شما به دست اشخاص دیگر راحت کند اما اگر بازهم نگران هستید و قصد دارید کار را از این هم محکم‌تر کنید می‌توانید این راه را انجام دهید. بااتصال گوشی به کامپیوتر و انتقال فایل‌های بی ارزش با حجم بالا، اطلاعات شما در زیر این بار از داده‌های غیرضروری و بی‌اهمیت خاک شده و دسترسی به آن‌ها دشوارتر خواهد شد. بعدازاینکه حافظه‌ی گوشی شما به حد زیادی پر شد می‌توانید دوباره گوشی را فکتوری ریست کنید. مرحله‌ی ریختن اطلاعات قلابی و فکتوری ریست کردن را می‌توانید چند بار تکرار کنید. این مطلب برای شما مفید بود؟ سوال دیگری دارید؟