به گزارش پارس به نقل از آنا دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در آزمون سراسری سال ۱۳۹۴، تعداد ۸۷۷۸۳۵ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار نسبت به آمار داوطلبان آزمون سراسری ۱۳۹۳، تعداد ۱۵۳۵۴۶ نفر کمتر است.
توکلی با اعلام این آمار گفت:‌ بر اساس ضوابط، تعداد ۴۵۵۵۰ داوطلب از گروه‌های‌آزمایشی ۱،۲،۳ و ۵ علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر و تعداد ۱۰۵۸۸۲ داوطلب از گروه‌های آزمایشی ۱،۲،۳ و ۴ علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی اعلام کرده‌اند. نظر به اینکه آزمون هر ۱ از گروه‌های آزمایشی به طور جداگانه برگزار شده است و هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون می‌بایست پرینت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط را همراه داشت، لذا با توجه به آمار دواطلبان ثبت‌نام کننده، ۸۷۷۸۳۵ داوطلب و آمار علاقمندان به شرکت در گروه‌های‌آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی که جمعا ۱۵۱۴۳۲ نفر بوده است، جمعا ۱۰۲۹۲۶۷ کارت ورود به جلسه آزمون صادر و آزمون نیز برای این تعداد برگزار گردیده است. از تعداد ۸۷۷۸۳۵ داوطلب ثبت‌نام کننده در این آزمون، تعداد ۸۱۹۶۸۴ داوطلب نسبت به دریافت پرینت کارت شرکت در آزمون خود اقدام کرده‌اند.
توکلی افزود:‌ بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده در صبح روز ۵‌شنبه ۲۱ خردادماه ۱۳۹۴ آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، برای تعداد ۱۸۱۲۹۹ متقاضی و علوم انسانی برای ۱۸۱۷۱۹ داوطلب و در بعدازظهر روز ۵‌شنبه ۲۱ خردادماه سال جاری، آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر، برای تعداد ۵۶۲۵۰ داوطلب در ۳۶۵ شهرستان و ۴۶۳ حوزه امتحانی برگزار شد.
وی ادامه داد: در صبح روز جمعه ۲۲ خردادماه، آزمون تعداد ۴۹۷۸۴۵ داوطلب متقاضی شرکت در آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی و در بعدازظهر جمعه نیز آزمون تعداد ۱۱۲۱۵۴ داوطلب متقاضی شرکت در آزمون سراسری گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در ۴۶۵ شهرستان و بخش کشور، ۱۷ کشور خارجی و ۴۶۳ حوزه امتحانی برگزار شد.
انتشار کلید آزمون از فردا
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه یا اشاره به انتشار کلید سئوالات آزمون سراسری نیز تصریح کرد:‌ بر اساس برنامه زمانی اعلام‌شده قبلی، ۲ ساعت پس از برگزاری آزمون هر گروه آزمایشی سؤالات دفترچه آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی مربوط بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرارگرفته است. سؤالات دفترچه آزمون عمومی و اختصاصی گروه‌های آزمایشی ۵‌گانه آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ خارج از کشور نیز، از ساعت ۱۲ امروز بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.
توکلی افزود: به‌منظور ارتقای کیفیت حوزه‌های برگزاری آزمون پرسش‌نامه‌ای حاوی ۱۸ سؤال برای مراحل مختلف آزمون، از مرحله ثبت‌نام تا برگزاری آزمون تهیه‌شده است و هم‌اکنون نیز بر روی سایت سازمان قرار دارد و لذا کلیه دوا طلبان شرکت‌کننده در آزمون می‌توانند از امروز لغایت روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه، به سایت سازمان سنجش مراجعه و نسبت به تکمیل این پرسش‌نامه اقدام کنند.
کلید تصحیح سؤالات آزمون عمومی و اختصاصی کلیه گروه‌های آزمایشی، از ساعت ۱۸ فردا بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده خواهد شد و بر اساس برنامه زمانی اعلام‌شده، نتیجه اولیه آزمون سراسری، به‌صورت کارنامه تنظیم و کارنامه کلیه داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون تا هفته ۱ مردادماه سال جاری بر روی سایت سازمان قرار می‌گیرد و ۱ هفته پس از اعلام نتایج اولیه، پاسخ‌نامه داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ با رتبه کشوری کمتر از ۷۵۰۰۰ در هر ۱ از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، تجربی و انسانی و همچنین رتبه‌های کشوری کمتر از ۱۰۰۰۰ برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، برای اطلاع داوطلبان مذکور بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده خواهد شد.
توکلی درباره نحوه برگزاری آزمون سراسری نیز گفت:‌ بر اساس گزارش‌ها رسیده از حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری، این آزمون بانظم، کیفیت مطلوب و با امنیت کامل پیش‌بینی‌شده برگزارشده است.
متقاضیان حضور در دانشگاه آزاد اسلامی پس از دریافت نتیجه اولیه آزمون سراسری اقدام کنند
مشاور عالی سازمان سنجش در ادامه تاکید کرد:‌ داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، ضرورت دارد با دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته و مطالعه دقیق آن و سایر اطلاعیه‌های سازمان، در دهه اول مردادماه سال جاری انتخاب رشته کنند. فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های متمرکز آزمون سراسری سال ۱۳۹۴، در دهه دوم شهریورماه، اعلام می‌شود. فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه‌متمرکز نیمهاول مهرماه ۱۳۹۴ از طریق سایت سازمان منتشرشده و نهایتا فهرست قبول‌شدگان نهایی رشته‌های نیمه‌متمرکز آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ هم نیمه اول دی‌ماه ۱۳۹۴ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.
دکتر توکلی همچنین با اشاره به داوطلبان متقاضی ثبت‌نام در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد:‌ نظر به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای پذیرش دانشجو در کد رشته محل‌های تحصیلی با آزمون آن دانشگاه بر اساس نتایج آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ به‌طور جداگانه اقدام می‌کند، لذا پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب کد رشته محل‌های تحصیلی آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ضرورت دارد پس از دریافت کارنامه نتیجه اولیه آزمون خود، از سایت سازمان برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.