به گزارش پارس به نقل از ایران  رژیم بعث عراق پیش از حمله متجاوزانه به خاک ایران نقشه هایی در کتاب‌های درسی مدارس خود چاپ کرده بود که از خوزستان ایران به عنوان «عربستان» نام برده، به جای آبادان نوشته شده بود « عبادان »، به جای خرمشهر «محمره»، به جای سوسنگرد «خواجیه» و به جای اهواز «الاحواز».
- مهرماه سال 5۹ هنگامی که ارتش تا دندان مسلح بعثی در برابر تعداد کمی از رزمندگان محلی مستقر در خرمشهر زمینگیر شد و ۴5 روز تلفات داد تا بتواند شهر را بگیرد در توجیه مقاومت سپاه و نیروهای مردمی در خرمشهر، رادیو عراق برای اینکه بر این افتضاح عظیم ارتش عراق سرپوش بگذارد اعلام کرد «مقاومت نیروها در خرمشهر در اثر ترس از جوخه‌های اعدامی است که به منظور اعدام افراد فراری از جبهه در پشت سر نیروهای ایرانی تشکیل شده است.»
- دشمن برای اشغال خرمشهر در پاییز سال ۱۳5۹ که فقط ده‌ها نفر از بچه‌های سپاه و بسیج و مردم محلی با کمترین سلاح و مهمات در آن بودند ۴5 روز پشت دروازه‌های خرمشهر جنگید و تلفات داد.
- در عملیات «بیت المقدس» اردیبهشت - خرداد سال ۱۳۶۱ که منجر به آزادسازی شهر خرمشهر و مناطق وسیعی از جنوب کشور شد، ارتش عراق با به جای گذاردن ۱۶ هزار کشته و زخمی و ۱۹ هزار اسیر، مجبور به فرار شد.
- در عملیات «بیت المقدس» 5۴۰۰ کیلومتر مربع از اراضی جمهوری اسلامی از جمله مراکز مهمی چون شهر خرمشهر، هویزه و پادگان حمید، طی ۲5 روز نبرد سخت توسط رزمندگان اسلام از اشغال دشمن آزاد گردید.
- خرداد سال ۶۱ رزمندگان اسلام فقط در یک روز و نیم نبرد در خرمشهر، که ده‌ها هزار سرباز بعثی مجهز به پیشرفته ترین سلاح، تانک و تجهیزات در آن مستقر بودند، این شهر را آزاد کردند.
- درعملیات بزرگ فتح المبین، تبلیغات دشمن از «تارومارشدن ۱۲ لشکر ایران» و «به کنترل گرفتن اوضاع جبهه‌های شوش و دزفول» سخن گفت و در عملیات بیت المقدس که به آزادسازی خرمشهر انجامید، دشمن از «وارد آوردن خسارات سنگین به نفرات و تجهیزات
ایرانی ها» و «سرکوب نیروهای ایرانی و به اسارت گرفتن آنها» سخن به میان آورد.
- دشمن در سال ۶۱ سنگین ترین ضربه‌ها را از ایران خورد که عمده آن فتح خرمشهر بود. در آن سال، رژیم متجاوز صدام، هر لحظه کار خود را تمام شده می‌دانست ولی با کمک‌های تسلیحاتی و مالی کشورهای غربی از جمله امریکا این ضعف را جبران کرد. صدام در مراسم اعطای نشان به «حمید شعبان» فرمانده نیروی هوایی وقت عراق، در این باره گفته است:
< سال ۱۹۸۲ م (۱۳۶۱) برای ما سال خیلی دشواری بود. در آن سال از محمره (خرمشهر) عقب نشینی کردیم حتی از بوق و کرناهای ایران، آهنگ اشغال بصره و اشغال سرزمین‌های عراق شنیده می‌شد. به زعم همه این ها، تصمیم گرفتیم فقط از بغداد دفاع کنیم. چون با خود گفتیم باید به فکر آن لحظه بود که سربازان ایرانی به پیش می‌تازند و به سوی بغداد می‌آیند. از این رو گارد ریاست جمهوری را فقط برای دفاع از بغداد بسیج و آماده کردیم. بنا داشتیم گارد ریاست جمهوری را در اطراف شهر بغداد مستقر کنیم تا بتواند در خارج از پایتخت همراه با پرسنل دیگر ارتش با دشمن پیکار کند.»
- اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در هنگامه عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر، «الکساندر هیگ» وزیر جنگ امریکا به وزرای پیمان «ناتو» گفت:  «پیروزی‌های ایران منافع امریکا را به خطر انداخته است».
- هنگامی که ارتش بعثی پس از قبول قطعنامه 5۹۸ از سوی ایران، مجدداً به خاک ایران تجاوز کرد و تا دیوارهای خرمشهر پیش آمد، حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به فرمانده کل سپاه بر ضرورت حفظ خرمشهر تأکید کرده و فرمود: «اینجا نقطه شکست و پیروزی اسلام یا کفر است. باید متر به متر جنگید. اینجا نقطه‌ای است که حیات سپاه و عدم حیات سپاه در همین جاست.»