به گزارش پارس به نقل از نوچه تا پیش از این تصور می‌شد افراد خلاق می‌توانند به راحتی عواملی را که موجب بر هم خوردن تمرکزشان می‌شود از ذهنشان بیرون کرده و بر ایده‌ای که در نظر دارند تمرکز کنند. اما یافته‌های اخیر نشان می‌دهند که بر خلاف باور پیشین، این نوابغ خلاق به آسانی تمرکز خود را از دست می‌دهند؛ این افراد دارای فیلترهای حسی چندان قدرتمندی نیستند و نادیده گرفتن صداها و مناظر محیط اطراف برای تمرکز بر کار چندان برایشان آسان نیست.

در آزمایش ما صدای «تق تق» مداومی برای شرکت‌کنندگان پخش می‌شد. آن دسته از افرادی که بالاترین امتیاز را در آزمون «تفکر دوبخشی» به معنای توانایی انجام دادن چند کار همراه با فعالیت‌های نیازمند به تفکر و تمرکز به دست آوردند، با نخستین صدا حواسشان پرت شد اما بعد به صدا عادت کرده و آرام شدند. از سوی دیگر مشاهده کردیم که افرادی که دارای تجارب هنری واقعی بودند، به صداهای بعدی نیز به اندازه‌ی همان صدای اولیه واکنش نشان می‌دادند. این وضعیت مسلماً ناراحت کننده است اما بعید نیست که همان نیرو محرکه‌ای باشد که باعث بروز خلاقیت در این افراد می‌شود.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهند که افراد خلاقی که فیلترهای حسی ضعیفی دارند، احتمالاً به محدوده‌ی وسیع‌تری از عوامل محیطی توجه می‌کنند که اگر بتوانند این توانایی را در مسیر صحیح هدایت کنند، تجاربی قدرتمندتر و پرمعناتر خواهند داشت. این وضعیت به احتمال زیاد همان مکانیسمی است که موجب می‌شود نوابغ و هنرمندان به ایده‌های بکر و جالب خود برسند.