به گزارش پارس به نقل از نوچه تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که عفونت‌ها، هر قدر هم خفیف و مختصر باشند، می‌توانند بر IQ افراد تاثیر گذاشته و موجب کاهش آن شوند. محققین دانمارکی معتقدند این ارتباط کاملاً حقیقی است و هر چه تعداد عفونت‌هایی که فرد به آن‌ها دچار می‌شود بیشتر باشد، تاثیر مخرب آن بر مغز نیز بیشتر بوده و می‌تواند تا سال‌ها ادامه داشته باشد. گرچه این اتفاق ممکن است در اثر عفونت‌های دیگر نقاط بدن مانند معده، مجاری ادراری و پوست نیز رخ دهد اما بیشترین میزان تخریب در اثر عفونت‌های مغزی رخ می‌دهد.

ما دریافتیم IQ افرادی که در اثر عفونتی به بیمارستان مراجعه کرده بودند، ۱.۷۶ امتیاز پایین‌تر از حد متوسط ۱۱۵ بود. این بررسی که گسترده‌ترین تحقیق در نوع خود بود، رابطه‌ی دوطرفه و مشخصی را میان سطوح مختلف عفونت و از میان رفتن توانایی‌های ذهنی نشان می‌دهد: مسلماً هر چه شدت عفونت بیشتر باشد قدرت تخریبی آن نیز بیشتر است. عفونت‌ها می‌توانند هم به طور مستقیم به مغز  حمله کنند و هم از طریق تورم غشای جانبی، مغز و توانایی‌های ذهنی را تحت تاثیر قرار دهند.

پیش از این رابطه‌ی میان عفونت و بیماری‌هایی مانند افسردگی و شیزوفرنی شناخته شده بود و همچنین اثر ناشی از عفونت بر توانایی‌های شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر نیز اثبات شده بود. اما این نخستین مطالعه‌ی جامع در نوع خود است که نشان می‌دهد عفونت‌ها می‌توانند مغز و توانایی‌های شناختی افراد سالم رانیز تحت تاثیر قرار دهند. این اثر شاید بیش از خود عفونت‌ها در نتیجه‌ی کارکرد سیستم ایمنی بدن در راه مبارزه با آنها باشد. مغز به طور طبیعی در برابر سیستم ایمنی بدن محافظت می‌شود اما عفونت و تورم به طور همزمان می‌توانند آن را تحت تاثیر قرار دهند.

در این تحقیق ۱۹۰۰۰۰ نفر از متولدین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۴ مورد بررسی قرار گرفتند. IQ این افراد در سال‌‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار گرفته بود. حدود ۳۵ درصد این افراد قبل از بستری شدن در بیمارستان نیز تست IQ داده بودند که مقایسه‌ی نتایج نشان‌دهنده‌ی کاهش این رقم حتی تا چند سال بعد از درمان عفونت اولیه بود.