به گزارش پارس به نقل از آنا کاربرد شبکه‌های اجتماعی برای امتحان فقط محدود به غرغرهای موقع درس خواندن نمی‌شود. بعضی از آنها در بالا بردن استرس بعد از امتحان هم نقش مهمی دارند. چند وقت پیش یک دانشجوی انگلیسی در وبلاگش به دانشجویان دیگر توصیه کرده بود اصلا بعد از امتحان سراغ شبکه‌های اجتماعی مخصوصا توییتر نروند. او بعد از این که فکر می‌کرد امتحانش را خیلی خوب داده وارد توییتر شده بود و تازه وقتی نوشته‌های دیگران را دیده بود فهمیده بود آن قدرها هم که فکر می‌کرده خوب امتحان نداده. اغلب توییت‌های آن روز دوستانش شامل نگرانی برای امتحان بود و خیلی‌ها متوجه می‌شدند چه غلط‌هایی نوشته‌اند. خلاصه این بلاگر پیشنهاد کرده بود با این کار؛ استرس اضافی به خودتان تحمیل نکنید. البته اگر به اندازه او حساس هستید!

فیس‌بوک هم یکی از شبکه‌های اجتماعی مقصر در خراب شدن امتحانات شناخته شده. روزنامه تلگراف از نتایج یک تحقیق گزارش داده که در آن مشخص شده دانشجویانی که عضو فیس‌بوک هستند در مجموع نمرات پایین‌تری از غیرفیس‌بوکی‌ها دارند. البته در انگلیس فقط دانشجوها نیستند که با فیس‌بوک‌بازی نگرانی ایجاد می‌کنند. بسیاری از ادارات هم سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر و مای‌اسپیس را در محیط کاری بسته‌اند تا مانع وقت تلف کردن کارمندان‌شان شوند.
فیس بوک و سختی پاس کردن یک درس
یک تحقیق هم در ایالت اوهایو نشان داد از 219 دانشجو 65درصدشان روزانه وارد فیس‌بوک می‌شوند تا مبادا پیام ندیده، داشته باشند. بعضی وقت‌ها یک لحظه چک کردن فیس‌بوک تا یک ساعت طول می‌کشد. دانشجوهای فیس‌بوکی از این تحقیق هم سربلند بیرون نیامدند و میانگین نمره‌هایشان از «فیس‌بوک ندارها» کم‌تر بود.
تحقیقات نشان داده اند که میزان بالای استفاده از فیس بوک با نمرات پایین در دانشجویان کالج ارتباط دارد. یکی از تفسیرهای پیشنهاد شده برای این یافته ها مربوط به توجه توزیع شده به شکل استفاده از فیس بوک حین کلاس و یا در حین درس خواندن است. در تحقیق حاضر 44 شرکت کننده به دو گروه پراستفاده از فیس بوک و کم استفاده از فیس بوک تقسیم شده و آزمون حافظه ای شامل 72 کلمه را انجام دادند. به شرکت کنندگان اجازه استفاده از فیس بوک یا سایر وسایل الکترونیکی داده نشد تا اثر توجه توزیع شده در حین تکلیف از بین رفته و نتایج بر این اساس تفسیر نشوند. افرادی که استفاده زیادی از فیس بوک می‌کردند ( افرادی که بیش از یک ساعت در روز را صرف فیس بوک می کردند) به طرز معناداری نسبت به افرادی که استفاده ی کمتری از فیس بوک می کردند، نمرات پایین تری در آزمون یادآوری آزاد کسب کردند. در این مقاله تفاسیر محتمل برای این یافته مورد بحث قرار گرفته است.
آرین کارپینسکی استاد این دانشگاه می گوید: هر نسلی برای خودش عوامل حواس‌پرتی خاصی دارد ولی فیس‌بوک واقعا یک پدیده است. تحقیق ما نشان داده دانشجویانی که بیشتر فیس‌بوک می‌روند کمتر درس می‌خوانند. البته 79درصد این دانشجویان فکر می‌کنند فیس‌بوک‌بازی از زمان درس‌شان کم نکرده. با این حال نمره‌هایشان چیز دیگری می‌گوید.
تحقیقات دیگری هم بوده که این نتایج را تایید کرده. مثل تحقیق دیگری در امریکا که نشان داده عضویت در فیس‌بوک می‌تواند تا 20درصد نمره دانشجویان را کاهش دهد. این وسط سخنگوی فیس‌بوک در دفاع از شبکه اجتماعی‌اش گفته: تحقیقات دیگری هم نشان می‌دهند که فیس‌بوک می‌تواند به فعالیت‌های علمی کمک کند. بستگی به خود دانشجوها دارد که چطور از وقت‌شان در فیس‌بوک استفاده می‌کنند.