به گزارش پارس به نقل از ایسنا نتایج به دست آمده از یک بررسی جدید نشان می‌دهد در سال 2013 میلادی تنها کمتر از 5 درصد مردم جهان در سلامت کامل بوده‌اند.

متخصصان در این بررسی به ارزیابی اطلاعات مرتبط با 300 بیماری و عارضه از جمله آکنه، سندرم پیش از قاعدگی و بیماری‌های مزمنی همچون دیابت و عارضه‌های قلبی و همچنین بیش از 2300 پیامد مرتبط با بیماری‌ها در مردم 188 کشور جهان پرداختند.

در این بررسی مشخص شد در مجموع تنها 4.3 درصد از مردم دنیا در سلامت کامل بوده و به هیچ مشکل جسمی مبتلا نبوده‌اند. همچنین احتمال ابتلا به بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود به طوری که در کشورهای توسعه یافته حدود 64 درصد کودکان زیر پنج سال در سال 2013 مشکل سلامتی داشته‌اند و این رقم در بزرگسالان 80 سال به بالا 99.98 درصد بوده است.

همچنین در بیشتر موارد افراد به بیش از یک بیماری یا عارضه مبتلا بوده‌اند و حدود دو میلیارد و 300 میلیون نفر از مردم جهان به بیش از پنج بیماری مبتلا بوده‌اند. در میان افراد 80 سال به بالا در کشورهای توسعه یافته حدود 65 درصد به پنج تا 9 بیماری دچار بوده‌اند و در یک چهارم تعداد بیماری‌ها 10 مورد یا بیشتر بوده است.

متخصصان بر اساس مشاهدات خود دریافتند برخی بیماری‌ها شامل پوسیدگی دندان‌های دائمی، سردردهای تنشی، کم‌خونی ناشی از کمبود آهن و از دست رفتگی قدرت شنوایی بوده که در بیش از 10 درصد مردم جهان وجود داشته است. همچنین در سال 2013 بیش از 18 میلیارد مورد ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و بیش از دو میلیارد مورد بیماری اسهال گزارش شده است.

همچنین در این بررسی آمده است که در دو دهه گذشته تعداد افرادی که به نوعی از معلولیت دچار بوده‌اند از 537 میلیون نفر در سال 1990 به 764 میلیون در سال 2013 افزایش یافته و این افزایش در اصل به دلیل بالا رفتن و مسن شدن جمعیت جهان بوده است.

علاوه بر این عوامل اصلی ناتوانی در مردم سراسر جهان شامل درد کمر، افسردگی، درد گردن، میگرن، دیابت و اختلال‌های اضطرابی بوده است. همچنین مشخص شده که افراد مبتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت، آلزایمر و التهاب مفاصل بیشتر عمر می‌کنند.

متخصصان همچنین تاکید کردند اگرچه تلاش‌ها و اقدامات در جهت سلامت عمومی بر کاهش میزان مرگ و میر تمرکز دارد اما ضرورت دارد تا به افزایش نرخ سلامت و پیشگیری از اینگونه ناتوانی‌ها نیز توجه شود.

متخصصان سلامت می‌گویند: این بررسی‌ آشکار می‌سازد که در حوزه سلامت عوامل اصلی در پیشگیری از بیماری‌ها به خصوص اختلال‌های جدی اسکلتی – عضلانی و اختلال‌های روانی و رفتاری به درستی مورد توجه قرار نگرفته‌اند.