به گزارش پارس به نقل از شفقنا به نظر شما بهترین مکان برای سالم نگه داشتن مسواک کجاست؟ شما مسواک خودتان را کجا می گذارید؟ جای مسواک شما هم مثل اغلب افراد در لیوانی درون دستشویی است؟

همه ما کم یا بیش شنیده ایم که دستشویی محل مناسبی برای نگهداری از مسواک ها نیست و موجب آلوده شدن آنها می شود، ولی نکته اینجاست که دستشویی ها در شرایطی احتمال کثیف شدن مسواک را به شدت افزایش می دهند. در واقع اگر از یک دستشویی چند نفر به صورت اشتراکی استفاده کنند و در عین حال مسواک های خود را همان جا بگذارند، دیگر توقع داشتن مسواکی تمیز و بهداشتی امر بعید به نظر می رسد. آنچه که در این شرایط بیش از هر چیزی پاکیزگی مسواک را از بین می برد آلودگی های مدفوعی است.
شاید برایتان جالب باشد، که اگر دستشویی اشتراکی نباشد و استفاده کننده آن تنها یک نفر باشد آلودگی مدفوعی خطری برای سلامت مسواک به حساب نمی آید. ولی همین مسواک زمانی که د دستشویی اشتراکی قرار بگیرد با احتمال 80 درصد آلودگی های مدفوعی در آن شناسایی می شوند. بنابراین نگرانی اصلی از آلودگی مدفوعی یک فرد نیست، بلکه مسئله زمانی خطرناک است که دستشویی میان چند نفر مشترک باشد و مسواک ها در معرض انواع ویروس ها و باکتری ها ناشی مدفوع افراد مختلف قرار بگیرند.
شاید برخی گمان کنند که سرپوش مسواک راه حل مناسب رفع این مشکل است، اما این تنها یک خیال باطل است. زیرا سرپوش مسواک ها نه تنها از ورود آلودگی های مدفوعی و انواع باکتری های جلوگیری نمی کنند بلکه آنها را حتی پخش هم می کنند. در واقع این سرپوش ها محیطی امن برای باکتری ها فراهم می کنند تا به راحتی در میان بُرس های مرطوب مسواک جولان دهند اجازه خشک شدن کامل مسواک را ندهند.
از همین دندان پزشکان توصیه می کنند تا حد ممکن مسواک ها را از دستشویی های اشتراکی دور کنید، به شدت از سر پوش گذاشتن روی آنها خوددداری کنید، حداکثر پس از 4 ماه مسواک خود را عوض کنید و پس از هر بار استفاده سر مسواک خود را چند به دستتان بزنید تا آبهای اضافه از آن خاج شوند. با رعایت این نکات هر چند مسواکی کاملاً تمیز نخواهید داشت ولی از آلودگی بیش از حد و بیماری زا بودن آن مقداری می توانید جلوگیری کنید.