به گزارش پارس به نقل از فارس پس از آنکه کمیسیون آموزش فارغ التحصیلان پزشکی خارجی در ایالات متحده آمریکا از تعلیق تأییدیه مدارک دانش‌آموخته های رشته های پزشکی ایرانی به دلیل تحریم خبرداد علیرضا زالی رئیس‌ کل سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه‌های جداگانه به ECFMG و AMA که در 31 مه (10 خرداد) ارسال شد لغو فوری این محدودیت را خواستار شد.

در این نامه آمده است:

«سالیان سال است که کمیسیون آموزشی دانش آموختگان پزشکی خارجی از طریق تعامل فعال با مؤسسات آموزشی و سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد صادر کننده مجوز طبابت، مدارک پزشکان ایرانی را مورد ارزشیابی قرار می دهد. تا به امروز حجم زیادی از مدارک پزشکان ایرانی مورد ارزشیابی قرارگرفته و آنان را قادر ساخته برای تحصیلات تکمیلی در ایالت متحده اقدام کنند.

در حال حاضر، جمع کثیری از پزشکان بنام و فرهیخته ایرانی در ایالات متحده به طبابت مشغول هستند که نه تنها سبب ارتقا سلامت شهروندان این کشور شده اند بلکه تمام جهان از دستاوردهای بی بدیل علمی و پژوهشی آنان بهره مند گردیده است.

طبق اصل ٢٦ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر کس حق دارد که از آموزش بهره مند شود.

محدودیت جدیدی که کمیسیون آموزشی دانش آموختگان پزشکی خارجی بیان می دارد که از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده اعمال شده که در نتیجه آن رسیدگی به درخواست تأیید مدارک پزشکان ایرانی متوقف شده است، سبب می شود که پزشکان ایرانی از حق تحصیلات تکمیلی و به تبع آن تشریک مساعی جهانی در حوزه سلامت محروم گردند.

آموزش و علی الخصوص آموزش پزشکی نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار و ارتقا سلامت مردم در دنیا دارد.

امروز شاهد آن هستیم که سازمان های جهانی متولی سلامت مانند سازمان بهداشت جهانی و انجمن جهانی پزشکی برآنند تا پزشکان سراسر جهان را با یکدیگر متحد و همراه سازند تا ازاین راه بتوانند بیماری ها را به نحو مؤثری کنترل کرده، در راه ارتقا و پیشبرد سلامت جامعه بشری گام بردارند.

مدیران و رهبران این نهادها می کوشند تا فارغ از مسائل سیاسی در راه پیشبرد امور پژوهشی و اصلاح امور پزشکی جهان گام بردارند. بنابراین وضع چنین محدودیت هایی در راه آموزش پزشکی آنهم در دنیای امروز، مغایر با اصول عدالت و برنامه های جهانی سلامت است.

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران خواستار آن است که کمیسیون آموزشی دانش آموختگان پزشکی خارجی محدودیت منع شده برای پزشکان ایرانی را لغو کند.

سازمان نظام پزشکی عالی ترین نهاد انتخابی حوزه سلامت در ایران است که تمام شاغلین حرف پزشکی به استثنای پرستاران را در بر می گیرد و حمایت از حقوق صنفی جامعه پزشکی یکی از اهداف عالیه آن است.»

پس از این نامه‌نگاری‌ها کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی خارجی آمریکا اعلام کرد تأیید اعتبارنامه‌های پزشکی صادر شده توسط مؤسسات، صدور مجوز، ثبت‌نام‌های پزشکی بهداشتی درمانی و آموزشی ایرانی را از سر گرفته است.

همان طور که قبلاً اعلام شده بود ECFMG چنین درخواست‌هایی را به خاطر محدودیت‌های OFAC دفتر کنترل دارایی خارجی ایالات متحده انجام نمی‌داده است.

وزارت خزانه‌داری در 5 ژوئن به ECFMG مجوز تأییدیه اعتبارنامه پزشکی صادر شده از ایران را داده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی از پاسخ مناسب کمیسیون آموزشی دانش آموختگان پزشکی خارجی به جامعه پزشکی ایران ابرازخرسندی و اعلام کرد: سازمان نظام پزشکی همواره حامی حقوق صنفی جامعه پزشکی ایران در داخل و خارج از کشور خواهد بود.