به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران بر اساس مطالعات جدید افرادی که حس بویایی آن‌ها مشکل دارد نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

محققان شهر نیویورک اطلاعاتی  را از طریق آزمایش بر روی 1100 بزرگسال(متوسط سن80 سال) انجام دادند، در این آزمایش شرکت کنندگان 40 بوی معمول و مشترکی را استنشاق کردند، نتایج به این گونه بود افرادی  که کمتر 18 مورد را درست تشخیص دادند، از حس شامه برخوردار نبوده و با مشکل بویایی مواجه بوده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از 20 مورد را تشخیص داده‌اند، نسبت به افرادی که 31 تا 40 مورد را تشخیص داده‌اند 4 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

همچنین حدود 45 درصد افرادی که موارد کمتری را تشخیص دادند(امتیاز کمتری داشتند) در طی انجام این مطالعه فوت شدند.

بنابراین تحقیقات عواملی چون سن، ضربه به سر، مصرف سیگار و زوال عقل نیز افراد را به سمت مرگ سوق می دهد.

 گفتنی است، افرادی که نتایج مطلوبی از این آزمایش دریافت نکرده و ضعف در حس بویایی دارند، با آلزایمر و بیماری پارکینسون دست و پنجه نرم می‌کنند، اما مطالعات جدید بیان می‌کند که زوال عقل و دیگر شرایط پزشکی به خودی خود دلیل کافی برای رابطه مشکلات بویایی و افزایش خطر مرگ نمی‌باشد.

محققان اشاره دارند که از دست دادن حس بویایی افراد را در معرض  خطرات خاص نظیر مصرف مواد غذایی فاسد، عدم توانایی در تشخیص بوی نشت گاز طبیعی و ‌آتش قرار می‌دهد.

نکته بسیار مهم این است که از بین رفتن حس بویایی به این معناست که سلول های بدن دیگر قادر به بازسازی نمی‌باشند و این عامل در افزایش خطر مرگ حائز اهمیت است.