به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری آریا، طرح پايش بيمارستان هاي تهران با هدف کنترل دقيق و اصولي نحوه امحاي پسماندها و تصفيه خانه هاي فاضلاب بيمارستاني از امروز آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري آريا ،مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران در حاشيه بازديد از بيمارستان شهيد هاشمي نژاد در جمع خبرنگاران گفت: اين طرح به مناسبت هفته محيط زيست به طور سرزده آغاز شده است تا وضع تصفيه خانه هاي فاضلاب و اتوکلاوهاي بيمارستاني (محل امحاسازي پسماندهاي بيمارستان) بررسي شود.
محمدهادي حيدرزاده افزود: بيمارستان شهيد هاشمي نژاد نخستين بيمارستاني بود که امروز مورد بازديد قرار گرفت و در مجموع سيستم تصفيه فاضلاب و اتوکلاو آن نسبتا مطلوب ارزيابي شد.
وي به تخلف پيمانکار جمع آوري و انتقال پسماند اين بيمارستان در چند ماه اخير اشاره کرد و گفت: زباله هاي شيميايي و دارويي اين بيمارستان در شهرهاي اطراف تهران تخليه شده بود که به پيمانکار مربوط تذکر داده و اين مشکل به طور کلي حل شد.
حيدرزاده به هشت بيمارستان فاقد تصفيه خانه فاضلاب از مجموع 152 بيمارستان تهران اشاره کرد و افزود: به اين بيمارستان ها تذکر و اخطارهاي لازم داده شده است.
وي گفت: سيستم تصفيه خانه حدود 20 بيمارستان هم ناقص کار مي کند که براي رفع ايراد آن اخطار داده شد.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران از سرمايه گذاري شهرداري تهران براي ايجاد سامانه مستقل و ويژه حمل پسماندهاي بيمارستاني خبر داد و افزود: اين سامانه به زودي در پايتخت فعال خواهد شد.
حيدرزاده گفت: پيمانکار نيروها و حتي خودروهاي اين سامانه ويژه حمل پسماندهاي بيمارستاني طراحي شده است و درحال حاضر شهرداري تهران 90 دستگاه خودروي ويژه را نيز تامين کرده است.
وي با اشاره به اينکه قبلا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اتوکلاو را پايان پسماندهاي بيمارستاني مي‌دانست، افزود: خوشبختانه وزير بهداشت، شهردار تهران و رئيس سازمان محيط زيست امروز به ادبيات مشترکي مبني بر ايجاد زباله سوز مرکزي ويژه پسماندهاي بيمارستاني رسيده‌اند.
حيدرزاده گفت: با همکاري صد درصدي بخش خصوصي قرار است با انعقاد قرارداد سه جانبه تا پايان امسال کارخانه مرکزي زباله سوز 300 تني ويژه پسماندهاي بيمارستاني در آرادکوه کهريزک ايجاد شود.
وي همچنين از آمادگي بخش خصوصي براي ايجاد يک کارخانه زباله سوز 30 تني سيار ويژه پسماندهاي بيمارستاني خبر داد.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران افزود: با راه اندازي اين کارخانه با توجه به اينکه ظرفيت آن 300 تن است مي توانيم پسماندهاي بيمارستاني شهرهاي اطراف تهران نظير قدس، رباط کريم و شهرري را هم پوشش دهيم.