به گزارش پارس به نقل از ایسنا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمترین برنامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در جهت رفع بیکاری را طرح ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد تامین نیاز بازار کار به نیروهای ماهر و متخصص عنوان کرد.

کوروش پرند در چهاردهمین همایش ملی مهارت‌ آموزی و اشتغال اظهار کرد: امروزه شاهد افزایش مستمر نرخ تحصیل‌کردگان دانشگاهی بیکار هستیم و عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و آموزشی در این موضوع تاثیرگذار است.

وی نداشتن مهارتهای مورد نیاز جهت کسب فرصت شغلی را از عوامل عمده بیکاری دانست و خاطرنشان کرد: بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علاوه بر آسیب‌های اقتصادی ناشی از عدم اثربخشی سرمایه‌گذاری‌های آموزشی منجر به آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.

پرند حمایت از توسعه مشاغل خانگی را از دیگر برنامه‌های اساسی سازمان فنی حرفه‌ای عنوان کرد و گفت:‌مشاغل خرد و خانگی و همچنین شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. در شرایط حاضر به دلیل حاکم بودن اقتصاد نفتی امکان ایجاد شرکتهای بزرگ توسط سرمایه‌گذاران وجود ندارد. به همین دلیل وزارت کار سیاستهای حمایتی خود را برای بهبود فضای کار بر روی راه‌اندازی این شرکت‌ها متمرکز کرده‌ است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد:‌ امروز بخش‌های مختلف اقتصادی از پایین بودن بهره‌بروری و قدرت رقابت‌پذیری رنج می‌برند و این امر باعث امکان پرداختن حقوق و مزایای متناسب با شرایط اقتصادی فراهم نشود. اما آنچه حائز اهمیت است متناسب نبودن شایستگی‌های حرفه‌ی شاغلان بخشهای مختلف اقتصادی به عنوان مهمترین دلیل این امر است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتهای روستاییان و عشایر را مورد اشاره قرار داد این طرح با توجه به نیاز و عدم آموزش‌های مهارتی در مناطق محروم، روستایی، عشایری و مرزی در جهت تحقق وزارت آموزشی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان از مناطق محروم به شهرها با رویکردی اشتغال پایدار ارائه شدند.

وی همچنین درباره برنامه‌های عملیاتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار کرد: ماهیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ضرورت پاسخگویی به نیازهای بازار کار سازمان را ملزم به همکاری با تمام ذی‌نفعان بخش‌های دولتی و خصوصی و عمومی کرده است تا امکان انطباق و بهروز رسانی با تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم شود و زمینه ارائه مهارتهای شغلی به متقاضیان کار در جهت تحقق توسعه پایدار فرام شود.

وی در پایان از فعالیت بیش از 13 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در سطح کشور خبر داد و گفت:‌ سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور به منظور ایجاد بستر لازم جهت جلب مشارکت بخش غیر دولتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در امر ارائه آموزش‌های فنی و –حرفه‌ای و مهارتی به بخش خصوصی اجازه داده که با دریافت مجوز تاسیس نسبت به ارائه خدمات آموزشی اقدام کنند و وجود 13 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد نشان از قابلیت ارائه این آموزش‌ها به متقاضیان آموزشهای مهارتی است.