به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران بر طبق پژوهش‌هایی که اخیرا صورت گرفته است، دو عامل بلند کردن مداوم اجسام سنگین و چاقی و اضافه وزن، می‌توانند خطر فتق دیسک کمر را تا پنج برابر نیز افزایش دهند.

سعید نورایی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: فتق دیسک کمر یک عارضه‌ای دردناک است که بر اثر جدا شدن و در واقع بیرون زدن یک قطعه از غضروف جدا کننده مهره‌ها در ستون فقرات، ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چند عامل خطر مهم می‌توانند موجب افزایش خطر فتق دیسک کمر شده و دردهای ناگهانی یا تدریجی شدیدی را به وجود آورند، تاکید کرد:‌ بر طبق پژوهش‌هایی که اخیرا صورت گرفته است، دو عامل بلند کردن مداوم اجسام سنگین و چاقی و اضافه وزن می‌توانند خطر فتق دیسک کمر را تا پنج برابر نیز افزایش دهند.

نورایی یادآور شد: ضعیف شدن و پارگی بافت دیسک، موجب وارد‌ آمدن فشار به رشته‌های عصبی عبوری از درون کانال ستون فقرات می‌شود که این عارضه در اثر آسیب‌های ناگهانی و یا استرس‌های مزمنی نظیر بلند کردن اجسام سنگین یا چاقی به وجود می آید.

وی گفت: در صورتیکه بتوان با دو عامل خطر چاقی و اضافه وزن و بلند کردن مداوم سنگین مقابله کرد، در آن صورت خطر فتق دیسک کمر به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.