به گزارش پارس به نقل از فارس محقق برتر جوان کشور در زمینه درمان بیماری‌های کبد از تلاش برای تولید واکسن هپاتیت C خبر داد و گفت: هزینه درمان هپاتیت C اکنون روزانه 1000 دلار است و این مسئله در کنار بحث پیشگیری موجب شده تا تولید واکسن هپاتیت C در مراحل آخر قرار بگیرد.

کریستینه هارطونیان در مورد تحقیقات و دستاوردهای که منجر به انتخاب او به عنوان محقق برتر سال در زمینه بیماری‌های کبدی شده توضیحاتی داد.

وی گفت: در واقع تحقیقات من چه در دوره داروسازی و چه در دوره PHD در زمینه واکسیناسیون بیماری‌های هپاتیت به خصوص هپاتیت C بوده است.

وی با بیان اینکه به تولید واکسن هپاتیت C نزدیک است، خاطر نشان کرد: کار روی روش‌های جدید ادامه دارد کارهای بیشتر انجام می‌شود تا جایی که شواهد کافی به دست بیاید و نمونه‌ای که به دست می‌آید نمونه مناسبی باشد.

هارطونیان در مورد اینکه آیا هپاتیت C درمان دارد یا خیر، گفت: این بیماری درمان دارد در یک بازه زمانی به خاطر داروهای جدید که وارد شده است نتایج درمانی بسیار خوبی به دست آمده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که موفقیت‌های خوبی در زمینه درمان به دست آمده اما ما تازه در اول راه هستیم و هنوز اثرات جانبی این داروها مشخص نشده است و اینکه هنوز مشخص نیست وضعیت مقاومت‌های دارویی در بدن بیمار چگونه است.

این محقق جوان با بیان اینکه گذشت زمان موفقیت 100درصدی درمان‌های هپاتیت C را مشخص می‌کند، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که این درمان‌ها بسیار بسیار گران هستند.

وی ادامه داد: شاید هزینه روزانه درمان هپاتیت C به روش‌های نوین 100 دلار باشند البته برخی بیمه‌ها در جهان آن را پوشش می‌دهند اما در جامعه ما وضعیت مالی بیمارانی که مبتلا به هپاتیت C هستند، اکثراً‌ مناسب نیست و نمی‌توانند جلوی این درمان را بگیرند.

هارطونیان خاطر نشان کرد: از زمان بوعلی‌سینا تا کنون به پیشگیری نسبت به درمان تاکید شده است به همین علت ما هم به دنبال راهی برای واکسیناسیون مردم در مقابل هپاتیت C هستیم.

وی در مورد قیمت این نوع واکسن‌ها گفت: تلاش داریم تا روی مدل‌هایی کار کنیم و به نتیجه برسانیم که هزینه زیادی نداشته باشد.

به گفته وی هپاتیت A و B دارای واکسن هستند و مابقی انواع هپاتیت واکسن ندارند.

این محقق جوان گفت: هپاتیت A ضعیف از انواع دیگر است و بدن بیمار با آن مقابله کرده و بعد نسبت به آن واکسینه می‌شود این بیماری یرقان همان هپاتیت A است که درمان می‌شود.

وی گفت: درمان‌های هپاتیت B و C قطعی نیستند و خیلی زود هم انسان را از پای در می‌آورد.