به گزارش پارس به نقل از تسنیم، بر اساس استاندارد‌هایی که معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرده است متوسط زمان ویزیت هر بیمار توسط پزشک عمومی 15 دقیقه، پزشک متخصص 20 دقیقه، فوق تخصص 25 دقیقه و روانپزشکان 30 دقیقه است اما با وجود بخشنامه‌های وزارت بهداشت به پزشکان برای رعایت این زمان در ویزیت‌ها، در اغلب موارد زمانی بیشتر از 4 دقیقه برای ویزیت بیمار از سوی پزشکان صرف نمی‌شود، در این راستا برخی کارشناسان نگاه اقتصادی به بیماران از سوی پزشکان را عامل کاهش زمان ویزیت بیماران و برخی دیگر کمبود پزشک در مراکز درمانی و مراجعه زیاد بیماران به آن‌ها را دلیلی بر اجرا نشدن قانون می‌دانند.

معاونت درمان وزارت بهداشت نظارت ندارد

محمد حسین قربانی عضوهیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است کوتاه بودن زمان ویزیت بیماران توسط پزشکان به علت نبود نظارت از سوی مسئولان معاونت درمان وزارت بهداشت است و باید برای حل این مشکل به صورت جدی بر روند خدمات رسانی پزشکان به بیماران نظارت شود.

قربانی با اشاره به اینکه باید آیین نامه‌های تدوین شده در زمینه حقوق بیماران و چگونگی ویزیت پزشکان به صورت دقیق اجرا شود، گفت: سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی این بخش باید آئین نامه‌هایی را که برای اجرا به بیمارستان‌ها، مطب‌ها، پلی کلنیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی ابلاغ کرده است، ارزیابی کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت نظارت‌ها صرفاً بر عهده یک وزارتخانه و یا سازمان باشد، نظارت بر روند فعالیت پزشکان و نحوه ویزیت آنان را نیازمند حرکتی فرابخشی دانست و افزود: نظارت موضوعی چند وجهی است به گونه ای یک بخش آن به دستگاه‌های دولتی و سازمان نظام پزشکی، یک بخش به خدمات گیرندگان از پزشکان و بخشی دیگر به وجدان کاری پزشک باز می‌گردد.

به گفته وی، در صورت تبدیل شدن موضوع نظارت به فرهنگی عمومی مسائلی مانند کم فروشی زمان ویزیت پزشکان نیز حل می‌شود.

قربانی اظهار داشت: متاسفانه افراد با مسئله خود نظارتی بیگانه هستند و همین موضوع باعث شده است در بسیاری از موارد با نقص عملکرد افراد و دستگاه‌ها  مواجه باشیم و تا زمانی که این نقص جبران نشود و رویه‌های درست نظارتی بر نظام سلامت کشور حاکم نشود حل و فصل این مسائل نیز ممکن نخواهد بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با رد اینکه پزشکان به بیماران نگاه اقتصادی دارند و به این دلیل زمان ویزیت بیمار توسط آنها کم شده است، گفت: نباید پزشکان را متهم به انجام چنین مسائلی کرد چرا که جامعه پزشکی در حال خدمت به مردم است و نباید برخی مشکلات و نواقص را به پای مجموعه همه پزشکان نوشت.

سوء اطلاعات درمانی به اندازه سوء تغذیه کشنده است

رسول خضری عضوهیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است بسیاری از پزشکان زمان استاندارد تعریف شده برای ویزیت بیماران را رعایت نمی کنند که این موضوع باعث شده است اطلاعات آنان از مشکل بیمار ناقص و در نتیجه تصمیم گیری برای درمان آن با اشتباهاتی همراه شود.

خضری نیر در ادامه با اشاره به اینکه  نبود اطلاعات کافی از بیماری به اندازه سو تغذیه کشنده و دارای عواقب جبران ناپذیر بسیاری است، گفت: هنگامی که پزشک حداقل زمان را برای ویزیت بیمار در نظر می‌گیرد نمی‌تواند مشکل اصلی مراجعه کننده را پیدا کند و به این دلیل با تجویز آزمایش‌های مختلف پاراکلنیکی تلاش می‌کند با استفاده از این آزمایش‌ها به تشخیص برسد در حالیکه این فرایند باید کاملاً برعکس باشد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: پزشکان باید در مراجعه کلینیکی بیمار به آنها با گفت‌وگو و بررسی دقیق وضع بیمار به 80 درصد تشخیص برای درمان دست پیدا کند و در صورتیکه در تشخیص با شبهه ای مواجه بودند بیمار را به مراکز پاراکلنیکی معرفی تا بعد از انجام آزمایش نتیجه آن را برای تایید تشخیص خود مورد استفاده قرار دهند اما اینک، این رویه اعمال نمی‌شود و پزشکان با استفاده از آزمایش‌های پاراکلنیکی به دنبال تشخیص بیماری هستند.

به گفته وی، بسیاری از آزمایش‌هایی که تجویز می‌شود ضروری نیست و می‌توان با وقت گذاشتن بیشتر برای بیمار از انجام آن که هزینه‌های سنگینی بر دوش بیمار و بیمه‌ها می‌گذارد و عواقب منفی نیز بر سلامت افراد دارد جلوگیری کرد.

پروتکل‌های آموزشی دانشگاه روزآمد نیست

خضری در پاسخ به این سوال که چرا پروتکل‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و ضرورت بررسی دقیق بیمار توسط برخی پزشکان در کشور رعایت نمی‌شود، گفت: پروتکل‌های آموزشی که امروز با استفاده از آن دانشجویان رشته‌های پزشکی به این حرفه وارد می‌شوند روز آمد نیست و مربوط به 30 سال قبل است و این مسئله نقصی جدی در حوزه آموزش‌هایی است که دانشجویان رشته‌های پزشکی با آن رو به رو هستند است.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این مسئله باعث شده است پزشکان از تجربه‌هایی که باید پیش از ورود به حوزه درمان از آن برخوردار باشند محروم شوند و با توجه به اینکه از زمان کمتری برای بررسی وضعیت بیماراستفاده می‌کنند نتوانند به تشخیص بیماری برسند.

عجله در تشخیص عامل بیشترین اشتباهات

عضو فراکسیون سلامت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آماری از اشتباهات پزشکی به دلیل نبود مرکزی جامع برای بررسی و جمع آوری آن ندارد، اذعان کرد: بیشتر اشتباهات پزشکی ناشی ازعجله پزشک در تشخیص بیماری است در حالیکه اگر پزشکان برای بیماران خود وقت کافی گذاشته و با آنها گفت‌وگو کنند می‌توانند تا 90 درصد از خطاهای پزشکی خود را کاهش دهند.

خضری، اعتماد بیمار به پزشک را عامل اساسی برای درمان بیماری بدون نیاز به استفاده از دارو و انجام آزمایش‌های مختلف دانست و خاطرنشان کرد: بیماران در مراجعه به پزشک استرس دارند که این استرس باعث می‌شود بیمار مشکلات بیشتری پیدا کند اما صحبت با پزشک فرصت طلایی است که بیمار با آسودگی و بدون نگرانی و انجام آزمایش‌های پزشکی درمان می‌شود که باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.