به گزارش پارس به نقل از آی تی رسان گوگل چندی پیش محصولی را (بهتر بگوییم، مقوایی را) معرفی کرد که از طریق آن کاربران می‌توانستند با اسمارت فون خود تجربه‌ای از واقعیت مجازی داشته باشند. احتمالا اگر یکی از دوستداران دنیای تکنولوژی باشید با هدست‌های واقعیت مجازی که به سر کاربران متصل می‌شوند و در واقع بسیار پر زرق و برق هستند آشنایی دارید اما گوگل تصمیم گرفته که چنین کاری را به صورت ارزان‌تر و شاید کاربردی‌تر انجام دهد.
تکنولوژی واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار VR نامیده می‌شود یک تکنولوژی است که کاربران از طریق آن می‌توانند تجربه متفاوتی از زندگی عادی را داشته باشند. برای مثال شما از چنین هدست‌هایی استفاده می‌کنید و می‌توانید با چرخش سر خود در یک محیط مجازی (مثلا یک موزه) گردش کنید و اجسام مختلف را مشاهده نمایید.
این تکنولوژی در واقع در حال حاضر گل مجلس کمپانی‌های فعال در زمینه IT است که اغلب نیز سعی داشته‌اند چنین هدست‌هایی را عرضه کنند که در این میان می‌توان به سونی، سامسونگ و… اشاره کرد. البته چنین هدست‌هایی اغلب به‌دلیل محدود بودن تولید و ناشناخته بودنشان قیمت بالایی دارند ولی هدست گوگل که مقوایی است کمی شرایط را بهتر کرده و دیگر نیازی نیست که تجهیزات خاصی داشته باشید و یک مقوا با برش‌های خاص و یک اسمارت فون می‌تواند شما را به دنیایی دیگر ببرد که دنیای مجازی نامیده می‌شود.
گوگل برای اولین بار سال گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان اندروید از این نسخه رونمایی کرد و امسال نیز در همان کنفرانس که I/O نامیده می‌شود، نسخه به‌روز شده این محصول را در برابر دیدگان دوست داران این حوزه قرار داد. اصلی‌ترین تغییراتی که نسخه جدید به خود دیده است قابلیت پشتیبانی از آی‌فون‌های کمپانی اپل است که پیش از این قادر به استفاده از این هدست نبودند و همچنین اکنون دستگاه‌هایی با سایز صفحه نمایش ۶ اینچی نیز درون این هدست مقوایی جای می‌گیرند. البته باید توجه داشت که لازمه تجربه واقعیت مجازی تنها از طریق هدست و اسمارت فون نیست و یک اپلیکیشن قدرتمند نیز لازم است تا بر روی گوشی نصب شود و در کنفرانس توسعه دهندگان اندروید، گوگل اعلام کرد که اپلیکیشن واققیت مجازی خود را نیز به‌روز رسانی کرده است.
البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که اگرچه هدست واقعیت مجازی گوگل ارزان قیمت و مقوایی است اما عملکردی قابل رقابت با سایر هدست‌ها دارد. پس نباید به این دلیل آن را سرزنش کنیم. هدست گوگل کمتر از ۲۰ دلار است اما سایر هدست‌های قدرتمند قیمتی در حدود ۳۵۰ دلار دارند.
گفتنی است که هدست گوگل نیز تنها از مقوا ساخته نشده و درون آن لنز‌هایی وجود دارند که کاربر در واقع از طریق آن‌ها صفحه نمایش دستگاه خود را مشاهده می‌کند. حال انتظار می‌رود که این غول جستجوگر بتواند با قیمت پایین هدست واقعیت مجازی خود که Cardboard نامیده می‌شود توجهات زیادی را به خود اختصاص دهید و در بخش‌های مختلف جهان شاهد حضور چنین محصولی باشیم.
Andrey Doronichev، مدیر بخش توسعه اپلیکیشن هدست گوگل می‌گوید: در بسیاری مراحل روند واقعیت مجازی شبیه به روندی است که اسمارت فون‌ها در هفت سال گذشته داشته‌اند. از دیدگاه گوگل Cardboard اقدامی نظیر اسمارت فون‌های پایین‌رده را انجام خواهد داد که چنین اسمارت فون‌هایی توانستند در مدت کوتاهی میلیون‌ها کاربر را به سمت خود بکشند. علاوه بر این او معتقد است که Cardboard می‌تواند از طریق یک راه بسیار ارزان، کاربران را با واقعیت مجازی آشنا کند.
البته باید توجه کرد که معتقدان بر این باورند مقوایی که گوگل در ساخت هدست خود از آن استفاده کرده است می‌تواند توجهات کاربران را از خود دور کند. علاوه بر این اگر اولین تجربه کاربران از واقعیت مجازی چندان که باید بزرگ نباشد، ممکن است باور‌های عمومی را مسموم سازد.
آن‌ها بر این باور هستند که هدست گوگل می‌تواند مردم را متعجب کند (در حد: وای خدای من) و تجربه‌ای دوست داشتنی را نظیر تکنولوژی سه بعدی و… به کاربران بدهد.
در خصوص واقعیت مجازی همه چیز ابزار‌ها و اپلیکیشن مناسب نیست و می‌بایست محتوای کاربر پسندی نیز وجود داشته باشد که هم کیفیت مناسبی داشته و هم بتواند در مرکز توجهات قرار بگیرد. گوگل برای این موضوع نیز در کنفرانس توسعه دهندگان اندروید راه حلی را معرفی کرد که در انجام آن از GoPro کمک گرفته است. گوگل در واقع توانسته یک مجموعه دوربین را بسازد که متشکل از ۱۶ دوربین است و می‌تواند تصاویر باکیفیت واقیعت مجازی را ثبت کند و کاربران از آن‌ها در هدست‌های خود استفاده کنند و با چرخش سرشان بتوانند محیط‌های دیگری را نیز ببینند.
انتظار می‌رود که واقعیت مجازی به زودی تبدیل به یک شاخه محبوب در درخت تکنولوژی باشد که کمپانی‌های بزرگ و کوچک نیز برای ارتقای آن فعالیت می‌کنند که البته گفته می‌شود کمپانی‌هایی نظیر اپل و… نیز در حال ورود به این حوزه هستند.
اما مشکلی که در زمینه واقعیت مجازی وجود دارد به هزینه‌های مالی آن مربوط می‌شود که بر اساس گزارش‌های منتشر شده می‌بایست هر کاربر برای استفاده از نهایت کارایی واقعیت مجازی، مبلغی در حدود ۱۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار را پرداخت کند که شامل یک هدست، یک کامپیوتر قدرتمند و یک نمایگشر می‌شود. البته برای این موضوع نیز راه حل‌هایی ارایه شده است که برای مثال می‌توان به هدست سامسونگ با نام Gear VR اشاره کرد که ۱۹۹ دلار قیمت دارد اما برای استفاده از آن می‌بایست دست به دامان یک اسمارت فون قدرتمند سامسونگ شد که در واقع وظیفه پردازشی و نمایشگری را بر عهده می‌گیرد و در این میان گوگل تصمیم دارد با Cardboard بتواند تجربه‌ای مشابه اما ارزان‌تر را ارایه دهد.
گوگل، هدست واقعیت مجازی خود را بدین شکل معرفی می‌کند: این در واقع محصولی ارزان و آسان است که هر فردی می‌تواند از آن استفاده کند. اما شاید این فعلا چیزی نباشد که بتوان آن را محصول بزرگ بعدی گوگل نامید.
برای درک بهتر موضوع واقعیت مجازی بهتر است یک موزه را تصور کنید که در آن اشیا و حیوانات مختلفی قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید از طریق هدست واقعیت مجازی گوگل و یا هر هدست دیگری در محیط این موزه بگردید و اشیا مختلف را به دقت مشاهده نمایید. البته فراموش نکنید که با وجود این گردش جالب، شما همچنان در خانه خود نشسته‌اید.
برای گوگل، Cardboard محصولی محسوب می‌شود که از طریق آن می‌تواند لایه‌های بیشتری را بر سیستم عامل خود بیافزاید و یک پلتفرم پردازشگر قدرتمند را تشکیل دهد. اما فعلا خود گوگل نیز این محصول را به اندازه کافی انقلابی نمی‌داند اما به‌طور حتم با آزمایش و تجربه چنین تفکری اتفاق خواهد افتاد.
اما در انتها باید قبول کنیم که Cardboard کمپانی گوگل یکی از بهترین‌ها (از بیشتر جهات) برای تجربه واقعیت مجازی است. نظر شما در خصوص این محصول چیست؟
نوشته هر آنچه که می‌بایست در خصوص هدست واقعیت مجازی گوگل بدانیم! اولین بار در ITResan | اخبار و مقالات داغ آی تی پدیدار شد.