به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران به دنبال تاکسی باشی می فهمی که تعداد این خودروهای عمومی نه تنها کم می شود بلکه به طرز مشکوکی رفتار راننده هایشان هم عوض می شود. یکی از راه های تسهیل در ترافیک شهری به خصوص پایتخت توسعه وسائل حمل و نقل عمومی است اما این راه کار جهانی به مشکلی برای ایرانیان تندیل شده و چه بسا مشکلات پیش روی شهروندان در استفاده از این دسته از وسائل نقلیه آنان را به این وا داشته که از خودروهای شخصی خود استفاده کنند.

اما این پایان تراژدی بی پایان تاکسی و مسافر تهران نیست و فصل به فصل رانندگان با مشکلات پول ساز دیگری به سراغ مسافران می آیند. گرمای سوزناک شهر وقتی سوار بر تاکسی های سبز و زردی می شویم که خود زیر آفتاب مانده اند چند برابر می شود حالا با این اوضاع کافیست درخواست کنیم کولر روشن کنند، روشن کردن کولر کرایه ای بیشتر روی دست مسافران می گذارد و باد خنک هم گران می شود.

آزاد شدن قیمت بنزین هم بهانه ای دیگر برای اضافه کرایه است که رانندگان به خود حق میدهند با وجودی که در ابتدای سال جاری نرخ ها بالا رفت باز هم اضافه کرایه بگیرند. کرایه های تعیین شده از سوی سازمان تاکسیرانی معضل دیگری است که باعث شده تا راننده های مسافر بر آن را دست مایه زورگیری قرار دهند و خود را حق به جانب طلبکار از مردم بدانند ! این همان دردی است که نه الان بلکه سال هاست در سایه بی کفایتی مسئولان تاکسیرانی مردم را آزرده کرده و معلوم است که سود حاصل از این کار برخورد مسئولان را سخت کرده است!

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، بیش از 24 درصد از کل سفرهای شهری در پایتخت با تاکسی انجام می‌شود، این رقم در ‌آمار این شرکت سه میلیون و 850 هزار سفر برآورد شده است. یعنی هر روز سه میلیون بار در تهران پول کرایه تاکسی پرداخت می‌شود. حالا فرض کنید هر بار فقط یک تومان کرایه اضافی رد و بدل شود! فقط یک تومان! آن وقت هر روز سه میلیون و 850 هزار تومان از پول مردم از راه غیرحلال و غیرقانونی وارد چرخه گردش مالی شهر می‌شود!

این عدد در ماه می‌شود 115 میلیون 500 هزار تومان و در سال می‌شود یک میلیارد و 386 میلیون تومان! یادتان هست که فرض ما فقط برای یک تومان کرایه اضافه بود! نه صد تومان و 200 تومان و 300 تومان! این وضعیت تنها در شهر تهران محاسبه شده است؛ حالا حساب کنید اگر برای هر استان اینگونه محاسبه و جمع شود در کل کشور چندین میلیاردتومان کرایه اضافی رد و بدل می شود؟

ای کاش با افزایش نرخ کرایه ها بر خدمات و امکانات تاکسی ها افزوده می شد و مسافران با رضایت کرایه را پرداخت می کردند. برخی از راننده ها از هر نیرنگی بر دریافت پولی بیشتر از مردم استفاده می کنند و سازمان تاکسیرانی در کمال خونسردی زیر باد کولر قیلوله بعد از ناهار را برنامه ریزی می کنند.

اما باز هم این پایان داستان نیست؛ کافیست بارانی ببارد، تاکسی ها می شوند دربست و رانندگان تاکسی ها صرفا به جای انجام وظایفی که بواسطه شغلشان دارند موتور خاموش در انتظار مشتری های چرب و نرم می نشینند تا بلکه در زیر باران جیبشان رمق از دست رفته روزشان را بگیرد !

شاید بتوان گفت ترجیح مردم برای استفاده از وسیله شخصی در تردد شهری برای درگیر نشدن با رانندگان بعضا پرتوقع است که همیشه طلبکارند و مردم را به صورت پول نقد می بینند. 

این مطلب «انتهای پیام» ندارد اما «قضاوت با شما» دارد...