به گزارش پارس به نقل از مهر دکتر خسرو صادق‌نیت در همایش روز جهانی مبارزه با دخانیات که در تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مصرف قلیان نه تنها با مصرف تنباکو همراه است بلکه هر وعده استفاده از آن معادل یک تا پنج پاکت سیگار است چرا که با عمق بیشتر و میزان دود بیشتری مصرف می‌شود.

وی یکی دیگر از برداشت‌های نادرست در مصرف قلیان را این باور که چون دود قلیان از آب رد می‌شود آلودگی‌های آن نیز رد می‌شود، دانست و افزود: این در حالی ست که کار آب، سرد کردن دودی است که از ذغال ایجاد می‌شود و آب ضرر تنباکو را نیز افزایش می‌دهد و دودها عمیق‌تر و با نفوذ بیشتری وارد ریه می‌شوند. همچنین تنباکوهای معطر که در حال حاضر بیشتر باب شده‌اند، میزان مواد شیمیایی زیادی دارند به طوری که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد دود آنها را مواد صنعتی و شیمیایی تشکیل می‌دهد که این دود عوارض متعددی را در بردارد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادامه داد: چون دود قلیان از آب و لوله قلیان رد می‌شود، مجاری آن می‌تواند حاوی انواع قارچ‌ها و مواد میکروبی باشد و بنابراین خطر بیماری‌های دیگری چون سل و هپاتیت را نیز افزایش می‌دهد. مشکل دیگر مصرف قلیان، بحث درگیری اطرافیان مصرف کننده است، چرا که نشان داده شده دود قلیان برای اطرافیان مصرف‌ کننده معادل ۸ تا ۱۰ نخ سیگار است.

صادق‌نیت با اشاره به وجود موادمخدر در ترکیبات تنباکوهای قلیان اظهارداشت: یکی از نگرانی‌های جدی که اخیرا به گوش ما رسیده و گزارش‌هایی را از برخی بیمارستان‌ها در این زمینه داشته‌ایم، این است که شاهد مسمومیت با موادمخدر در افرادی که قلیان مصرف کرده‌اند، بودیم و برخی افراد سودجو این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه مصرف قلیان در خانواده مشکل دیگری با عنوان دود دسته سوم ایجاد می‌کند، گفت: در زمان مصرف قلیان در خانه دود آن روی جداره‌های دیوار و زمین می‌نشیند و جذب پوست کودکانی می‌شود که روی زمین راه رفته و یا به دیوار دست می‌زنند. ۹۰ درصد کسانی که در دوران بلوغ سیگاری یا قلیانی محسوب می‌شوند، افرادی هستند که زیر ۱۸ سال سابقه مواجهه با این مواد را داشته‌اند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه عوارض مواددخانی بستگی به مدت و میزان مصرف آن دارد، افزود: هرچه میزان مصرف بیشتر باشد تاثیرات سوء آن نیز افزایش می‌یابد. یکی از عوارض جدی برای مواددخانی پیر شدن پوست و ایجاد چروک پوستی به خصوص در میان دختران و زنان است و مصرف این مواد می‌تواند پیری زودرس پوست را به بار آورد.

صادق‌نیت تاکید کرد: یک مشکل دیگر مصرف مواد دخانی عوارض آن در زمان باروری هم در مردان و هم در زنان است و ممکن است برای جنین و یا نوزاد متولد شده عوارض جسمی و عصبی ایجاد کند که بسیاری از آنها قابل درمان نیست.