به گزارش پارس به نقل از فارس، مسعود اعتمادی‌فر شامگاه پنج‌شنبه در همایش بزرگ بیماران ام‌اس که در سالن اجتماعات هلال‌احمر برگزار شد، اظهار کرد: نخستین بیمار ام‌اس که من درگیر درمان آن شدم یک دانشجو در سال ۱۳۶۷ بود و زمانی که تشخیص این بیماری در وی داده شد ما برای این بیمار هیچ درمانی نداشتیم.

وی تصریح کرد: طی دو دهه چنان انقلابی در مورد درمان این بیماری صورت گرفت که در حال حاضر داروهایی موجود است که تا حدود ۸۰ درصد حملات در این بیماری را کم می‌کند.

مدیرعامل انجمن خیریه ام‌اس اصفهان ادامه داد: در سال ۱۳۸۱ که نخستین همایش بیماران ام‌اس برگزار شد در حدود ۴۰ تا ۵۰ بیمار ویلچری داشتیم اما هم‌اکنون ۹۰ درصد بیماران به دلیل استفاده از داروهای خوبی که استفاده می‌کنند به واقع تحت کنترل هستند که این نشان‌دهنده پیشرفت ما در شناخت این بیماری است.

وی با بیان اینکه طی ۲۰ سالی که این بیماری در کشور وجود دارد کارهای بزرگی صورت گرفته، اضافه کرد: در حال حاضر ایران تنها کشوری است که تمام داروهای ام‌اس را به صورت قابل قبول تولید می‌کند و این افتخاری برای کشور است.

اعتمادی‌فر افزود: امروز این بیماری یک بیماری جا افتاده است که به آن توجه بسیاری می‌شود و بیشتر کارهای پژوهشی در زمینه این بیماری از اصفهان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به ساخت بزرگ‌ترین مرکز پژوهشی بیماران ام‌اس در اصفهان، تاکید کرد: این مرکز در ایام عید فطر افتتاح شده و به زودی شاهد کارهای بسیار خوب علمی در این مرکز خواهیم بود.

مدیرعامل انجمن خیریه ام‌اس اصفهان گفت: امروز به بیمار ام‌اس خود می‌توانیم بگوییم سیگار، نمک و چاقی دشمن توست بنابراین هم‌اکنون به تلاش محققان جوان ریزفاکتورها در این بیماری شناخته شده که بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: هر هفته یک مقاله از اصفهان در دنیا چاپ می‌شود که پیشرفت بسیار بزرگی در مورد این بیماری محسوب می‌شود و همت شما عزیزان بیمار سبب خواهد شد ریشه این بیماری در اصفهان کنده شود.