به گزارش پارس به نقل از نوچه خوابیدن یکی از اساسی‌ترین نیازهای بدن و در عین حال یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که در طول روز انجام می‌دهیم. محققین معتقدند هر فرد روزانه به طور متوسط به هفت ساعت خواب احتیاج دارد که به این معناست که هر یک از ما حدود ۳۰ درصد از عمرمان را در خواب می‌گذرانیم. در نگاه اول ممکن است این طور به نظر برسد که سی درصد از عمرمان را تلف می‌کنیم و هیچ کار مهمی در این مدت صورت نمی‌گیرد؛ اما آیا واقعاً این طور است؟

درست مانند یک ماشین که برای ادامه‌ی حرکت خود به سوخت احتیاج دارد و در صورت نرسیدن سوخت کافی کارایی بهینه نخواهد داشت و پس از مدتی نیز از کار خواهد افتاد، بدن نیز برای به دست آوردن نیروی کافی برای انجام کارها و وظایفش نیاز به تجدید قوا دارد و این کار را از طریق خواب انجام می‌دهد و نداشتن خواب کافی موجب می‌شود نتواند وظایف خود را به صورت بهینه انجام داده و با نشان دادن علائمی مانند خستگی و بی‌حالی، نیاز خود به خواب را نشان می‌دهد. تمام فعالیت‌های روزمره به صورت یک فرآیند دنباله‌دار ارتباطی میان مغز و اعضای مختلف بدن انجام می‌شوند و خواب به مغز کمک می‌کند راحت‌تر بتواند این فعلایت‌ها و فرآیندها را برنامه‌ریزی کند.

خواب کافی می‌تواند زیبایی ظاهری را نیز بهبود ببخشد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند بی‌خوابی یا بدخوابی مزمن می‌تواند موجب تخریب سلول‌های پوستی و از بین رفتن زیبایی ظاهری شود؛ علاوه بر این که از سوی دیگر می‌تواند به مرتب شدن ذهن کمک کند که در نتیجه‌ی آن افراد در زندگی و محل کار خود عملکرد بهتر و موفق‌تری خواهند داشت و رضایتشان از زندگی بیشتر خواهد شد.

گذشته از همه‌ی این‌ها کم‌خوابی می‌تواند در درازمدت موجب بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی شود که همگی می‌توانند به کوتاه شدن عمر افراد بیانجامند؛ علاوه بر این که می‌تواند سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری‌های سبک‌تر مانند سرماخوردگی را نیز تضعیف کند. خواب کافی می‌تواند از احساس سرخوردگی، خستگی و عصبانیت بکاهد و آرامش بیشتری را نیز به همراه آورد. در نتیجه وقتی که صرف خواب و استراحت می‌شود را نباید به هیچ وجه «وقت تلف شده» در نظر گرفت.