به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران با شروع زندگی مشترک دو نفر در ابتدا به دلیل علاقه‌ای که میان آن‌ها حاکم است، از ابراز نظر شخصی خود، به خاطر طرف مقابل،‌ چشم می‌پوشند که مبادا او را ناراحت کنند.
 
* درک متقابل بهترین راه حل سوءتفاهم‌ها
 
جدای از بحث عاطفه و محبتی که در ابتدا بین همسران وجود دارد، درک متقابل نیز مسئله‌ای با اهمیت است. به تدریج پس از گذشت چند ماه از تب و تاب محبت‌های بی‌دریغ کاسته می‌شود و هر یک از زوجین دوست دارد دیگری را برای رسیدن به خواسته‌هایش با خود همراه کند. 

در این میان ممکن است طرف مقابل نظر موافقی با موضوع مورد علاقه همسر خود نداشته باشد که در صورت نداشتن مهارت ارتباطی درک متقابل به بروز رفتار نامناسب و ایجاد تنش و اختلاف بین زوجین منتهی می‌شود.
 
به نقل از روزنامه مردم‌سالاری، زنی با مراجعه به دادگاه خانواده از همسر خویش شکایت نموده و چنین گفته است: همسرم مرا به سینما نمی‌برد، طلاق می‌خواهم!
 
دکتر عطاری مشاور خانواده در این خصوص می‌گوید: شاید در نگاه اول بهانه به سینما نبردن این زن موضوعی ساده و سطحی به نظر برسد اما با کمی تأمل می‌توان دریافت عدم توجه به خواسته‌ها و نیازهای اساسی هر یک از زوجین می‌تواند این قبیل موضوعات پیش پا افتاده را به عنوان دستاویزی برای مطرح کردن عدم تحقق و ارضای نیازهای اساسی قرار دهد. وقتی همسران سرمایه‌گذاری عاطفی لازم را برای یکدیگر لحاظ نکنند و در واقع برای هیجانات و احساسات یکدیگر اهمیتی قائل نباشند در موضوعات مختلف دچار عدم رضایتمندی خواهند شد که همین عدم خشنودی، جنبه‌های دیگر ارتباط زوجین را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
 
* ذهن‌خوانی غیرممکن است!
 
وقتی همسران از ابتدا، خواسته‌ها و علایق خود را با یکدیگر مطرح نمی‌کنند، نباید توقع داشته باشند که شخص موردنظر بتواند ذهن آن‌ها را بخواند و به عبارتی به غیب‌گویی مسلط باشد؛ زوجین می‌بایست مهارت بیان احساسات و علایق خود به شیوه صحیح را یاد بگیرند و در واقع بتوانند خواسته‌های خود را در نهایت آرامش و احترام متقابل با یکدیگر در میان بگذارند.
 
همچنین وقتی زوجین خواهان آرامش واقعی هستند باید بیاموزند که همیشه تحقق تک تک علایق‌شان در زندگی مشترک میسر نمی‌باشد و چه بسا پافشاری در به دست آوردن خواسته‌ای موجب از بین رفتن این آرامش مشترک گردد. با کمی تفکر و صبوری می‌توان برای علایق مشترک و همچنین برای خواسته‌های شخصی اولویت‌بندی منظمی داشت و به زبانی ساده‌تر نخست باید به تحقق اموری توجه کرد که آرامشی متقابل برای هر یک از زوجین به همراه داشته باشد.