به گزارش پارس به نقل از ایسنا مسئول فنی مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر تبعات مراجعه به مراکز نامعتبر درمان ناباروری، گفت: مراجعه به مراکزی که فاقد مجوز دانشگاه علوم پزشکی هستند، بدون شک مشکلاتی را برای مراجعین در پی خواهد داشت.

 

دکتر فرشته حسنی افزود: عدم موفقیت در بارداری بعد از یکسال رابطه زناشویی و بدون پیشگیری را به صورت عمومی نازایی می‌نامند.

 

وی اظهار کرد: بطور کلی از هر شش تا هفت زوج، یک زوج مبتلا به ناباروری است و اصولا شانس میزان باروری بعد از یکسال از ازدواج حدود 85 الی 90 درصد بصورت طبیعی خواهد بود. در بین زوج‌های باقیمانده نیز پنج درصد در سال دوم بارور می‌شوند.

 

حسنی درخصوص دلایل ابتلا به نازایی و ناباروری گفت: به صورت عمومی بررسی‌های علل نازایی بعد از یکسال شروع می‌شود اما، در مواردی اختلالات قاعدگی، عمل جراحی، عفونت‌های لگنی و ... از عوامل ناباروری محسوب می‌شوند لذا، بررسی‌ها باید بعد از 6 ماه تلاش برای بچه‌دار شدن آغاز شود.

 

وی با تاکید بر اینکه شانس حاملگی طبیعی و حاملگی به همراه استفاده از روش‌های کمک باروری با افزایش سن کاهش می‌یابد، افزود: اصولا درمان براساس بررسی علت نازایی صورت می‌گیرد.

 

وی در خصوص ارزیابی درصد ناباروری در زنان و مردان گفت: 33 درصد اختلالات ناباروری مربوط به زنان و 20 درصد ناباروری مربوط به اختلالات مردان است، 39 درصد هم فاکتورهای زنانه و هم فاکتورهای مردانه دخیل هستند و 8 درصد نیز موارد نازایی با علت ناشناخته وجود دارد.

 

مسئول فنی مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی در خصوص تاثیرعوامل وراثتی و محیطی همچون سیگار یا مواد غذایی در ابتلا به ناباروری، گفت: بطور کلی شرایط و نحوه زندگی و تغذیه، روش‌های کمک باروری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، بطور مثال استفاده از سیگار نتایج باروری را به شدت تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد؛ چرا که دارای صدها ماده مضر است و می‌تواند هر یک از مراحل باروری اعم از انتقال جنین، گیرندگی رحم و میزان جریان خون رحمی را متاثر کند. قطع سیگار نه تنها برای سلامتی ضروری است بلکه میزان باروری را افزایش می‌دهد.

 

حسنی در خصوص آلودگی‌های محیطی اعم از آب و هوا نیز گفت: بسته به منطقه جغرافیایی باید تحقیقات و پژوهش‌هایی به صورت تخصصی صورت پذیرد و متناسب با نتایج به دست آمده در خصوص آن منطقه جغرافیایی به صورت علمی اظهار نظر کرد.

 

وی با بیان اینکه شیوه زندگی و روش تغذیه‌ای در مراحل قبل از اقدام به بارداری، IVF (لقاح آزمایشگاهی) و روش‌های درمانی باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، افزود: مطالعات اخیر بوضوح نشان داده‌اند که اثر فاکتورهای تغذیه‌ای بر روی گامت و جنین بسیار مهم و اساسی است. به طور مثال دیده شده است که شانس حاملگی به دنبال IVF در زنانی که سطح ویتامین D بالاتری در سرم و مایع فولیکولار داشته‌اند بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

 

محسنی اظهار کرد: شواهد اپیدمیولوژیکی به وضوح ارتباط بین افزایش وزن و اختلالات قاعدگی و نازایی و سقط و نتایج بد حاملگی و دیابت را نشان می‌دهد و مطالعات زیادی نشان داده‌اند که کاهش وزن باعث بهبودی در زنانی که دارای وزن بالا بوده‌اند، می‌شود.

 

این فوق تخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی در پاسخ به این سوال که آیا رابطه مستقیمی بین سن و باروری وجود دارد، گفت: میزان باروری در بانوان با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. این کاهش به طور آهسته از 30 سالگی آغاز می‌شود و سپس شدت می‌گیرد تا اینکه میزان باروری در 45 تا 50 سالگی نزدیک به صفر می‌شود. این کاهش می‌تواند به علت اختلال تخمک‌گذاری ایجاد شده یا به علت افزایش فیبروم رحم یا اختلالات خونریزی رحمی باشد که با جایگزینی جنین در رحم تداخل ایجاد می‌کند.

 

وی در خصوص امکانات و ظرفیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی اظهار کرد: پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت کشور و همت جهاد دانشگاهی در خصوص رفع مشکلات افراد نابارور باید گفت که امکانات و تجهیزات مدرن و بروز در این مرکز فوق تخصصی تدارک دیده شده و افراد می‌توانند با کمترین مشکل به این مرکز درمانی مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنند.

 

مسئول فنی مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان این مطلب که این مرکز توانسته است مجوزهای لازم را برای فعالیت از دانشگاه علوم پزشکی اراک دریافت کند، به مبتلایان به ناباروری توصیه کرد که خدمات مود نیاز خود را از اینگونه مراکز دریافت کنند.