به گزارش پارس به نقل از شرق بیست‌وسومین همایش ارگان‌های دریایی، در چهار محور ایمنی و محیط زیست دریایی و اقتصاد مقاومتی، الزامات ناوگان تجاری صیادی و مسافری در بسترهای توسعه و اقتصاد مقاومتی، نقش بنادر لجستیک بندری و زنجیره تأمین در توسعه دریامحور و نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل‌ونقل دریایی، برگزار و بر اهمیت بنادر و دریانوردی برای توسعه و موقعیت لجستیک ایران تأکید شد. در این همایش، وزیر راه‌وشهرسازی از آغاز ساخت شهر جدید روی دریا در اطراف لار و لامرد از چهارشنبه هفته جاری به‌صورت رسمی خبر داد و فرمانده نیروی دریایی ارتش، از ایران به‌عنوان دروازه طلایی ورود به آب‌های جهانی یاد کرد. همچنین فرمانده نیروی دریایی سپاه ضمن گله‌گذاری از اینکه برای مسکونی‌کردن جزایر خلیج‌فارس اقدامی نشده است، از اراده برای حل مشکلات در این زمینه سخن گفت. گفتنی است معاون امور بین‌الملل وزیر نفت نیز با اشاره به لغو همه تحریم‌های مالی و بانکی در آذرماه ۹۴ از برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۲۰۰میلیارد دلاری در پروژه‌های نفت و پتروشیمی تا شش‌سال آینده خبر داد و فراخوانی برای آماده‌باش شرکت‌های نفتی ارائه داد. 
فرمانده نیروی دریایی ارتش: ایران دروازه طلایی ورود به آب‌های جهانی است
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اینکه برای تحقق اقتدار دریایی، نیازمند فرهنگ‌سازی دریایی هستیم، گفت: برای تحقق فرهنگ‌سازی دریایی نیز نیازمند همکاری مثلث دانشگاه، بنادر و ناوگان نظامی دریایی هستیم. دریادار حبیب‌الله سیاری، نیز در این همایش با اشاره به اهمیت دریا بیان کرد: نقش راهبردی دریا در کرامت انسان، بهره‌برداری شایسته از دریا برای انسان، جایگاه‌ و اهمیت کشتی‌های تجاری، ازجمله مسائلی است که باید به آنها توجه شود. وی یادآور شد: ایران از شمال و جنوب به دریای خزر و دریای عمان و خلیج‌فارس متصل است و یک‌سوم مرز کشورمان دریایی است. ایران دروازه طلایی عبور به آب‌های جهانی است و در بیضی انرژی در جهان قرار دارد و بالغ بر ٧١‌درصد ذخایر نفت و ٦٩‌درصد ذخایر گاز در آن قرار دارد که باعث افزایش وزن ایران در حمل‌ونقل و ترانزیت می‌شود. دریادار سیاری با بیان اینکه ایران با ١٥ کشور همسایه است که با ١٢ کشور، مرز دریایی دارد از جمعیت کم در سواحل به‌عنوان یک نقطه ضعف یاد و اظهار کرد: استفاده از منابع غذایی، استفاده از ظرفیت دریا در گردشگری و... منافعی است که ایران در دریا دارد، در بحث توسعه مدنیت تمام شهرهای مهم دنیا کنار دریاهاست. مهم‌ترین ساحل کشور در بنادر چابهار، کنارک و جاسک ٤٥٠‌هزار نفر جمعیت دارد، این کاری است که استکبار کرده است. این‌ کار را انگلیسی‌ها انجام داده‌اند. وی با بیان اینکه جایگاه مصرف ماهی ما از آفریقا هم پایین‌تر است، گفت: پاکستان به دنبال اتصال گواتر به کشورهای آسیای میانه و اتصال کریدور جنوب- شمال است. البته این مسیر از کشورهای پاکستان و افغانستان می‌گذرد که ما می‌توانیم از فرصت صعب‌العبوربودن این کشورها استفاده کنیم و با کریدور جنوب- شمال، کشورهای جنوبی را به کشورهای آسیای میانه متصل کنیم. دریادار سیاری با اشاره به برنامه ششم توسعه افزود: سیاست‌های دریا محور زمینه‌ساز اقتدار دریایی است و این مسئله در گرو فرهنگ‌سازی دریایی است. برای تحقق فرهنگ‌سازی دریایی نیز نیازمند همکاری مثلث دانشگاه، بنادر و ناوگان نظامی دریایی هستیم. 
وزیر راه و شهرسازی خبر داد:آغاز ساخت شهر جدید روی دریای جنوب
وزیر راه و شهرسازی از آغاز ساخت شهر جدید روی دریا در اطراف لار و لامرد از چهارشنبه هفته جاری به صورت رسمی خبر داد و گفت: به دنبال توسعه بنادر کشور و ارتقای زندگی در شهرهای ساحلی کشور هستیم. به گزارش تسنیم، عباس آخوندی در بیست‌وسومین همایش ارگان‌های دریایی اظهار کرد: خطوط کشتی‌رانی جهانی به‌طور مستقیم به ایران تردد دارند و سال گذشته هشت خط کشتی‌رانی بین‌المللی به صورت مستقیم به بنادر کشورمان تردد خود را آغاز کردند. وی با اشاره به مزیت‌های حضور خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی در ایران تصریح کرد: کاهش قیمت تمام‌شده و امکان ترانزیت کالا با قیمت مناسب بین غرب و شرق، از جمله مزایای حضور خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی در کشورمان است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه در کنار فراهم‌آوردن شرایط حضور کشتی‌رانی‌ها در بنادر کشور به دنبال توسعه بنادر هم بوده‌ایم، یادآور شد: در این راستا توسعه فاز ٣ بندر شهید رجایی با ٥٠٠ میلیون دلار اعتبار در دستور کار قرار گرفته، ضمن آنکه در بندر چابهار نیز ٤٨٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه در حال تأمین تجهیزات فاز ٢ بندر شهید رجایی هستیم، گفت: به‌دنبال این هستیم تا بتوانیم پس‌کرانه‌ها را نیز توسعه دهیم. وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه در صورت لغو تحریم‌ها و توافق با کشورهای گروه ١+٥ رقابت حرف نخست را در فضای بین‌المللی خواهد زد، افزود: باید تلاش شود در بحث بنادر و کشتی‌رانی به‌سمت رقابتی‌شدن حرکت کرد. آخوندی درباره اقدام‌های توسعه‌ای در بنادر جاسک و انزلی و سواحل شمال و جنوب کشور، گفت: با توجه به تعاملات خوب در صحنه‌های بین‌المللی، به‌تدریج کشتی‌های بین‌المللی در حال پهلوگیری در بنادر ایران هستند. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شناورهای هشت خط کشتی‌رانی جهانی به طور مستقیم در سواحل جنوب ایران پهلو گرفتند، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد امکان کاهش قیمت تمام‌شده حمل‌ونقل برای ایران و ترانزیت کالا از ایران به غرب و آسیای میانه فراهم شده و اتفاق‌های خوبی رخ داده است. 
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش: تناژ حمل‌ونقل دریایی بیش از ١٠ میلیاردتن در سال ٢٠١٤
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه نیازمند حمایت دولت برای رقابت در بازارهای بین‌المللی هستیم، گفت: تحریم‌های ناجوانمردانه نتوانست وقفه‌ای در صادرات نفت ایران به‌وجود آورد. علی‌اکبر صفایی اظهار کرد: اهمیت حمل‌ونقل دریایی در کشور به چه معناست، کل تناژ حمل‌ونقل دریایی در سال ٢٠١٤ بیش از ١٠ میلیارد تن بوده است. وی با اشاره به اینکه وابستگی ایران به دریا بر اساس اطلاعات ٩٣‌درصد است، گفت: اجاره روزانه یک فروند کشتی «وی‌ال‌سی‌سی» در سال ٢٠٠٨ حدود ١٨٠هزار دلار بود در حالی که در سال ٢٠١٣ میلادی به کمتر از ١٥هزار دلار کاهش یافت، علاوه بر این‌، متحمل شرایط بسیار ناجوانمردانه تحریم‌ها شدیم، اما اینها نتوانست ما را از پا درآورد و صادرات نفت ایران بدون وقفه انجام شده است. وی با بیان اینکه شرکت ملی نفتکش با ١٥,٥ میلیون تن ظرفیت بزرگ‌ترین شرکت حمل نفت دنیاست، درخصوص شرایط پس از تحریم گفت: ‌شرایط را باید از نظر فنی مهیا کنیم که در این راستا اقدامات زیادی از سال گذشته آغاز َشده است و امیدواریم در بازار اروپا تردد داشته باشیم تا شاهد اقتدار جمهوری اسلامی باشیم. برای حضور در بازارهای رقابتی نیز نیازمند حمایت‌های دولتی هستیم. 
فرمانده نیروی دریایی سپاه: اقدامی برای مسکونی‌کردن جزایر خلیج‌فارس نشده است
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: دریا جایی است که ما و دیگران دائم در آن هستیم. سردار علی فدوی در بیست‌وسومین همایش ارگان‌های دریایی با یادآوری اینکه از سال‌های ٦٤ و ٦٥ برنامه‌های دولت‌ها بر مسکونی‌کردن جزایر خلیج‌فارس بوده است، بیان کرد: در این زمینه چه اقدامی انجام شده که مردم بخواهند در جزایر ساکن شوند، ‌فقط در جزیزه کیش مردم خودشان می‌روند و ساکن می‌شوند. فرمانده نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: باید پای کار باشیم تا مسائل را حل کنیم. 
معاون امور بندری سازمان بنادر:بی‌توجهی ۳ برنامه‌ اول، دوم و سوم توسعه به بخش دریا
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به انتظارات بخش دریا در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، گفت: در سه برنامه توسعه‌ای اول، دوم و سوم توجهی به بخش دریا نشد، اما در دو برنامه بعدی به‌ویژه در برنامه چهارم توسعه به این بخش توجه بیشتری شد. هادی حق‌شناس افزود: استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی، ارتقای سطح ایمنی، تجهیز و ارتقای ظرفیت بنادر، نگهداری از زیربناهای احداث‌شده، توسعه ترانزیت با نرخ رقابتی، واگذاری امور به بخش خصوصی، ارتقای نقش ایران در دنیا، ازجمله مواردی بوده که در برنامه چهارم توسعه به آنها اشاره شد. وی اظهار کرد: امسال دولت و مجلس برنامه ششم توسعه را تهیه و تنظیم می‌کنند و انتظارات بخش دریا در آن لحاظ خواهد شد. 
حق‌شناس با بیان اینکه در برنامه پنج‌ساله پنجم به دریا توجه شد، اما نه به اندازه برنامه چهارم توسعه بیان کرد: جذب دانشجو در بخش‌های مختلف دریایی و بورسیه دانشجویان، تسری معافیت مالیاتی به کارکنان بخش دریایی کشور، ارائه تسهیلات مالی ارزان‌قیمت به توسعه و نوسازی ناوگان تجاری و اعطای تخفیفات گمرکی به ناوگان ملی از جمله انتظاراتی است که در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه از دولت و مجلس می‌رود. 
معاون امور بین‌الملل وزیر نفت: 
لغو همه تحریم‌ها در آذر ۹۴

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با بیان اینکه منتظر لغو همه تحریم‌های مالی و بانکی در آذرماه ۹۴ باشید، گفت: دولت ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و پتروشیمی تا شش ‌سال آینده تعریف کرده است. امیرحسین زمانی‌نیا در بیست‌وسومین همایش ارگان‌های دریایی اظهار کرد: بعد از تحریم سرمایه‌گذاری نفت و گاز و بانک مرکزی، مهم‌ترین ضربه‌ای که آمریکا می‌خواست به اقتصاد و قدرت ایران بزند، تحریم کشتی‌رانی و حمل‌ونقل دریایی بود. وی با بیان اینکه مذاکرات ژنو وضع بازی را تغییر داده است، افزود: از سال ٢٠٠٦ به‌بعد خبر زیادی از تعامل با کشورها نبود، اما در چهارماهه اخیر، بنده با مسئولان عالی‌رتبه کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش، یونان، چین، کره‌جنوبی، اندونزی، ونزوئلا و... برای حضور در صنعت نفت و پتروشیمی بعد از تحریم‌ها جلساتی داشته‌ام. زمانی‌نیا با تأکید بر اینکه با رفع تحریم‌ها، ایران به مرکز ثقل پروژه‌های نفتی و گازی دنیا تبدیل می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌های نفتی آماده باشند، دولت ٢٠٠‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت و پتروشیمی تا شش سال آینده برنامه تدوین کرده و این بخش برای شرکت‌های بزرگ، متوسط و دولتی بسیار جذاب است.