به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین مخاطبان زیادی در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته اند و از شهرداری و سایر سازمانهای دارای مسئولیت خواسته اند معتادان، متکدیان و کارتن خوابها را از سطح شهر جمع آوری کنند. 
 
در این باره با احمد رضایی که مسئول جمع آوری کارتن خوابها، معتادان و متکدیان در شهرداری تهران است گفتگو کردیم که در پی می خوانید: 
 
برخی مخاطبان می گویند چرا شهرداری معتادان متجاهر و پرخطر را از خیابانها جمع آوری نمی کند؟ 
معتادان متجاهر از مواردی هستند که طبق قانون مبارزه با مواد مخدر مشمول ماده 16 محسوب می شوند. بازپروری این اشخاص با شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر است و جمع آوری آنها نیز از وظایف پلیس مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود. لذا شهرداری با توجه به رویکرد جدید آقای دکتر قالیباف در حوزه آسیبهای اجتماعی، تنها در حوزه تامین زیرساخت برای بازپروری این افراد و پشتیبانی وارد می شود. پلیس فاتب و ستاد مبارزه با مواد مخدر، مراکزی که برای بازپروری این افراد نیاز است را نتوانستند تامین کنند. شهرداری امسال قرار شده بحث را پیگیری کند و 5-6 مرکز را ساخته و در اختیارشان قرار دهیم. لذا موضوع جمع آوری و بازپروری معتادان ماده 16 در حیطه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و پلیس فاتب است. قانون به شهرداری اجازه بارپروری معتادان را نداده چون بازپروری باید برای معتادان ماده 16 با حکم قضایی و با مشارکت ضابط قضایی باشد و حتما ارگان دولتی باید 3 ماه آنها را در اختیار بگیرد و پلیس موظف است این کارها را انجام دهد و وظیفه شهرداری کمک به آنها از لحاظ پشتیبانی و تهیه مکان بازپروری است. 
 
 
درباره متکدیان هم شهرداری وظیفه ای ندارد؟ 
متکدیان را در حال حاضر هم جمع آوری می کنیم. روزانه در سطح شهر 24 گشت مخصوص جمع آوری متکدیان داریم و تعداد جمع آوری اینها بسته به روز و ماه متفاوت است. یک مرکز برای سامانسرای مردان و یک مرکز برای زنان داریم. بخشی از این افراد را که مشکل مالی دارند به بهزیستی و کمیته امداد معرفی می کنیم. 
 
متکدیان حرفه ای که نیاز به کمک ندارند، چه می شوند؟ 
در حوزه متکدیان حرفه ای ما اینها را جمع آوری می کنیم. البته جمع آوری و نگهداری آنها با حکم قضایی صورت می گیرد. قاضی برای برخورد با اینها، یعنی کسانی که شامل مواد 712 و 713 قانون می شوند و حتی سواستفاده از بچه ها می کنند و حرفه ای دست به گدایی می زنند، علاوه بر ضبط اموال، حبس را هم در نظر گرفته. ولی چون فضا برای حبس کردن این افراد نیست، پس از ضبط اموال، باز هم رهاسازی می شوند. 
 
 
بخشی از ساکنان محلات تهران از احداث گرمخانه در جوار خانه های خود، شاکی هستند. مثلا در محله خاوران، مردم طومار پر کرده اند که این گرمخانه جمع آوری شود. شهرداری چه اقدامی در این باره می کند؟ 
البته گرمخانه ها در شهرداری، مسئول خود را دارد، ولی تا جایی که بنده مطلع هستم، رویکرد شهرداری درباره گرمخانه ها اینطور است که در حوزه بی خانمانی، ما قبلا دنبال این برنامه بودیم فقط طرح اسکان آنها اجرا شود. یعنی شهرداری دنبال آماده کردن فضایی بود تا آنها از سرما و مرگ و میر نجات یابند. با توجه به رویکرد جدید آقای دکتر قالیباف، علاوه بر بحث کمی، موضوع کیفی گرمخانه ها را نیز مد نظر قرار دادیم. 
 
 
یعنی چه؟ گرمخانه ها چطور کیفی شده اند؟ 
قبلا در سطح شهر تهران، 3 گرمخانه داشتیم و حجم زیادی از افراد مراجعه می کردند و حتی در گرمخانه ها کف خواب داشتیم و شرایط کنترل خیلی سخت بود. سال گذشته 18 گرمخانه را در شهر افتتاح کردیم و شهردار تهران موظف کرده همه مناطق گرمخانه افتتاح کنند و گرمخانه خاوران هم یکی از این گرمخانه ها است. با توجه به شکایت مردم، آمار ساکنان آنجا را پایین آوردیم و برای رفت و آمدشان خودرو و سرویس گذاشتیم تا کمتر با مردم محله در ارتباط باشند. 
منتهی بافت مشکلدار خاوران به خاطر گرمخانه نیست، بلکه به خاطر منطقه کوهسنگی است که پاتوق فروشندگان مواد مخدر است، این محله برای بی خانمان ها، جاذبه دارد و آنها می توانند به راحتی مواد تهیه و مصرف می کنند، فکر نمی کنم بودن گرمخانه در آنجا، چندان در این شرایط تاثیرگذار باشد. 
 
شما می خواهید گرمخانه خاوران باقی باشد؟ نمی خواهید بنا به شکایت مردم آنجا را تعطیل کنید؟ 
گرمخانه ما را 15 روز با حکم دادستان تعطیل کردند، ولی همه معتادان آنجا می چرخیدند، مردم به ستوه آمدند. حتی سرکلانتر منطقه هم اعلام کرده بود چون اینها سرویسهای خوبی از گرمخانه می گیرند، مثلا برایشان غذا می دهند، دارو و درمان دریافت می کنند و برخی عفونی هستند و باید از آنها مراقبت شود، اگر آنجا بسته شود، مشکلات اینها به همه تهران می رود، باید جلوی بسته شدن این گرمخانه را گرفت.