به گزارش پارس به نقل از فرادید  پرواز در آسمان شايد آرزويي دست‌نيافتني براي بشر در چند قرن پيش بود، اما در اوايل قرن بيستم و به لطف برادران رايت روياي پرواز براي بشر به حقيقت پيوست. ولي سفر به اعماق فضا و کاوش در آن بيش از تصور بشر آن زمان بود.

از دهه 70 ميلادي کاوش‌هاي فضايي شکلي ديگر به خود گرفت. انسان توانست با تکيه بر دانش و فناوري به نقاط دوردست سفر کند و در آن کاوش‌هايي را انجام دهد. در ادامه به ترتيب با 10 فضاپيمايي که بيشترين سفر را در فضا داشته‌اند آشنا خواهيد شد.

وويجر يک
زمان پرتاب: سال 1977 (1356 خورشيدي)
وويجر يک فضاپيماي کاوشگر فضايي است که توسط ناسا به فضا پرتاب شد. مسافت طي شده توسط اين فضاپيما 19 ميليارد کيلومتر که توانست به مشتري و زحل برسد. وويجر در سال ۱۹۹۰ با نگاهي به عقب از زمين عکس گرفت، در اين عکس زمين يک نقطه آبي کمرنگ بود. البته همچنان با امواج راديويي با زمين در تماس است.

پايونير۱۱
زمان پرتاب: سال 1973
اين فضاپيما 16 ميليارد کيلومتر را طي کرد تا به مشتري و زحل برسد.

وويجر 2
زمان پرتاب: سال 1977
وُويجر ۲ يک کاوشگر فضايي بي‌سرنشين ميان‌سياره‌اي است که براي مطالعه سياره‌هاي خارجي منظومه شمسي و فضاي ميان ستاره‌اي توسط ناسا به فضا پرتاب شد. اين فضاپيما 15.6 ميليارد کيلومتر را طي نمود تا به مشتري، زحل، اورانوس و نپتون برسد.

پايونير 10
زمان پرتاب: سال 1972
يک سال پيش از اينکه خواهر اين فضاپيما يعني پايونير 11 به فضا پرتاب شود، پايونير 10 به فضا پرتاب شده بود. اين فضاپيما 12 ميليارد کيلومتر را طي کرد تا به سياره مشتري برسد.

گاليله
زمان پرتاب: سال 1989
فضاپيماي گاليله دقيق‌ترين عکس‌هاي زمان خود را براي دانشمندان فرستاد. در دسامبر سال ۱۹۹۵ ميلادي، فضاپيماي گاليله ناسا کاوشگري را به درون جو مشتري انداخت که براي اولين بار نمونه‌هايي را از جو مشتري آزمايش کند. اين کاوشگر پس از حدود يک ساعت سقوط و کاوش در جو مشتري بر اثر فشار لايه‌هاي جوي منهدم شد. گاليله 4.6 ميليارد کيلومتر را طي کرد تا به زهره و مشتري برسد.

کاسيني-هويگنس
زمان پرتاب: سال 1997
کاوشگر فضايي تحقيقاتي کاسيني- هويگنس به همراه فضاپيماي جستجوگر هويگنس به طور مشترک توسط ناسا و سازمان فضايي اروپا براي کاوش به فضا فرستاده شد. کاسيني به دور زحل مي‌گردد و اطلاعاتي از آن را به زمين مخابره مي‌کند، ولي هويگنس يک فضاپيماي کوچک است که از کاسيني به سمت قمر زحل «تيتان» فرستاده شد و اطلاعاتي از سطح آن کسب و به زمين مخابره مي‌کند. نام اين دو فضاپيما از دو منجم مشهور «جيواني کاسيني» و «کريستين هويگنس» گرفته شده است. اين فضاپيما 3.5 ميليارد کيلومتر را طي کرد تا به زهره، مشتري، زحل، ياپتوس و تايتان برسد.

ماژلان
زمان پرتاب: سال 1989
اين فضاپيما 1.3 ميليارد کيلومتر را طي کرد تا به سياره زهره برسد. ماژلان کاوشگري رباتيکي بود که توسط سازمان فضايي ناسا جهت نقشه‌برداري از سطح سياره زهره با استفاده از فناوري «رادار دهانه ترکيبي» به مدار اين سياره ارسال شد.

وايکينگ يک و دو
زمان پرتاب: سال 1975
اين فضاپيماها 400 ميليون کيلومتر را پيمودند تا به مريخ برسند.

مارس اکسپرس
زمان پرتاب: سال 2003
فضاپيماي «سريع‌السير به مريخ» نيز 400 ميليون کيلومتر را طي کرد تا به مريخ برسد. مارس اکسپرس جديدترين پرتاب فضاپيما توسط بشر است که سفري طولاني داشته است.

وِنِرا 9
زمان پرتاب: سال 1975
سال 1975 پر از پرتاب فضاپيما بود. ونرا 9 نيز در همان سال پرتاب شد و با پيمودن 360 ميليون کيلومتر به سياره زهره رسيد.