به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران  زن در خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان مادر تاثیر به سزایی در تربیت فرزندان دارد. وقتی  زن بیمار دچار استیصال شدید  میشود و تمام مسئولیت خانواده را به دوش می‌کشد، از طرفی درگیر خرج کودکان خود است و از طرف دیگر با بیماری دست و پنجه نرم میکند. او آسیب پذیر تر از قبل  دیگر توانایی گذشته را برای کار کردن ندارد، زیر بار زندگی کمر  خم میکند و به دنبال دستان مهربانی می‌گردد تا وی را حمایت کنند.

زهرا گودرزی، مدیر موسسه خیریه فرهاد است که از زنان بی سرپرست سرطانی  حمایت میکند و میگوید: ما فعالیت خود را از سال 90 آغاز کردیم. البته پیش از راه اندازی به صورت رسمی ، یک سری فعالیت‌های نیکو کارانه توسط اعضا انجام می‌گرفت که در نهایت منجر به فعالیت رسمی موسسه شد.

طیف زنانی که مورد حمایت قرار میگیرند

زهرا گودرزی در مورد بیماری  که خدمات این موسسه را دریافت می‌کنند، افزود: بیماران ما در گروه های مختلفی قرار میگیرند؛ زنانی که مطلقه هستند، زنانی که همسران معتاد یا زندانی دارند،  زنانی که همسرانشان متواری است، دخترانی که به دلیل بیماری و مسائل اقتصادی توسط خانواده طرد شدند و همچنین زنان سالمندی که دچار سرطان شدند، اما همسران از کار افتاده و حتی بیمار دارند و یا همسرشان فوت کرده است.

وی در خصوص شناسایی خدمت گیرندگان افزود: بیماران پس از تشخیص قطعی بیماری و پیش از شروع درمان، یا باید مراجعه حضوری داشته باشند یا از طریق اعضاء مؤسسه، روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، بیمارستان ها و درمانگاه‌های مرتبط با سرطان و سایر مؤسسات خیریه معرفی شوند.

وی همچنین در باره نحوه تأیید مددجویان به ما گفت: پس از معرفی، در صورتی که بیمار وضعیت وخیم نداشته باشد، یکی از مددکاران خیریه از منزل بیمار و شرایط زندگی او بازدید می‌کند و در صورت صحت موضوع و تأیید، پرونده بیمار در خیریه تشکیل می‌شود اما در مورد بیمارانی که وضعیت وخیم دارند بدون بازدید از محل زندگی، پرونده برایشان تشکیل می شود.

او با بیان این مطلب که تعداد کمی مددجو تحت پوشش این موسسه است، بیان نمود: ما بیماران را با کمک خیرین تحت پوشش حمایت‌های دارویی، خوراکی، روانپزشکی فردی و گروهی و حتی کمک هزینه وسایل زندگی قرار می‌دهیم از آن جایی که با تعداد محدودی از بیمارستان‌ها قرارداد داریم، از امکانات آنها نیز در تمامی زمینه‌ها برای کمک به این زنان استفاده می‌کنیم ما نسخه بیماران را مهر زده و به داروخانه‌های تحت قرارداد ارجاع می‌دهیم.

وی ادامه داد: ارائه خدمات مشاوره حضوری و تلفنی، کوشش جهت ایجاد شغل ماندگار برای اشخاص نیازمند، مساعدت به محصلین نیازمند مستعد تا پایان تحصیلات و ... در زمره کارهای این مؤسسه قرار دارد.

این گونه موسسه‌ها با احداث بازارچه‌های خیریه، اهداء سبد کالا، ارائه خدمات روانپزشکی به بیماران و خانواده‌های آن‌ها به حمایت‌های روانی از افرادی می‌پردازند که در شوک آگاهی از بیماری خود قرار دارند.

تلاش برای حل مشکل مسکن بیماران سرطانی

مدیر این مؤسسه با بیان این مطلب که این بیماران از خانواده‌هایی با سطح پایین اقتصادی هستند و از نظر مسکن مشکلاتی رادارند، افزود: درصدد هستیم با ایجاد کلینیک یا آسایشگاه بتوانیم مراحل نگهداری و خدمات‌رسانی به این بیماران را به صورت کامل انجام دهیم.

با وجود تعداد محدودی از مؤسسات و افرادی که با اقدامات دلسوزانه خود مرهمی بر زخم‌های زنان بی‌پناه می‌شوند، اما چه بهتر است افرادی که می‌توانند،‌ قدم در این راه بگذارند تا در آینده بیماران بیشتری تحت پوشش حمایتی قرار گیرند.