به گزارش پارس به نقل از ایسنا فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا نخستین عکس خانوادگی از سیستم کوتوله‌سیاره پلوتو و پنج قمر شناخته‌شده آن را ارائه داده است.

نیوهورایزنز که قرار است 14 جولای (23 تیر) عبور تاریخی خود از کنار پلوتو را تجربه کند، مجموعه‌ای از تصاویر از این جرم کیهانی را با استفاده از دوربین «تصویرگر شناسایی طیف طولانی» (LORRI) خود رصد کرده‌ است.

نخستین بار است که این سامانه فضایی توانسته از قمرهای بی‌نهایت کم‌نور کربروس و استیکس پلوتو تصویربرداری کند. شناسایی این قمرهای ریز از فاصله بیش از 88.5 میلیون کیلومتری برای جامعه علمی هیجان‌انگیز است.

S1431928750

قمرهای شناخته‌شده پلوتو، شارون، هیدرا، نیکس، کربروس و استیکس نام دارند. شارون که قطری به اندازه 1043 کیلومتر دارد، نصف خود پلوتو است اما قمرهای دیگر این شیء کیهانی ریز هستند؛ به طور مثال، عرض کربروس و استیکس به ترتیب هفت تا 21 کیلومتر و 10 تا 32 کیلومتر عنوان شده است.

کربروس و استیکس در سال‌های 2011 و 2012 توسط تلسکوپ فضایی هابل شناسایی شدند.

در تصاویر جدید، چهار قمر ریز پلوتو قابل‌مشاهده‌ هستند در حالی که شارون در مرکز مدارهای قمرهای دیگر با پلوتو در آمیخته است.

ماموریت 700 میلیون دلاری نیوهورایزنز در ژانویه سال 2006 به فضا اوج گرفت تا نخستین شناسایی نزدیک از پلوتو و قمرهایش را انجام دهد.

پلوتو از زمان رصدشدنش در سال 1930 هنوز هم مرموز است زیرا نسبتا کوچک بوده و فاصله زیادی از خورشید دارد؛ حتی بهترین تصاویر هابل این جرم کیهانی را در ابهامی از پیکسل‌ها نشان می‌دهد.