به گزارش پارس به نقل از فارس اسماعیل مهاجر در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان برای جلوگیری از احتراق پارک ملی این استان با فرارسیدن فصل گرما گفت: در زمینه مقابله و پیشگیری از آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان مانور بزرگی را برگزار کردیم که خیلی به ما کمک کرد و باعث شد نقاط ضعفمان را بشناسیم.

وی در تشریح اقداماتی که صورت گرفته، افزود: برپایی چادر آتش‌بانان در مکان‌هایی که در سال‌های گذشته آتش‌سوزی در آنجا زیاد بود که از مردم روستاهای توابع آنجا به صورت روزمزد استفاده می‌کنیم و آنها به محض دیدن آتش‌سوزی آن را گزارش می‌کنند و نیروهای واکنش سریع پارک ملی گلستان در آنجا حاضر می‌شوند.

راه‌اندازی قرارگاه‌های واکنش سریع و اطفای حریق در پارک ملی گلستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان از راه‌اندازی قرارگاه واکنش سریع خبر داد و گفت: برخی از وظایف این قرارگاه‌ها گشت‌زنی، توزیع بروشور، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارسال پیامک‌های مخابراتی است.

مهاجر با بیان اینکه کلنگ پایگاه اطفای حریق به وسعت 350 متر در منطقه شارلق در کنار پایگاه محیط‌بانی با بودجه 6 میلیون ریال به زمین خورده است، گفت: قرار شد ستاد بحران و وزارت کشور با بعضی از کشورها برای ورود بالگرد و هواپیماهای آبپاش قرارداد ببندند که احتمالا در اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه به کشور بیایند.

مشارکت ورزشکاران برای اطفای حریق احتمالی در جنگل

وی با اشاره به اینکه آموزش مردمی برای حفاظت از پارک ملی گلستان در دستور کار این اداره کل است، افزود: بنا داریم چند دستگاه ماشین کمک‌دار و موتور تریل برای رفتن به مناطق مختلف جنگل خریداری کنیم و نکته جالبی که وجود دارد این است که ورزشکاران مرتبط با ماشین‌های شاسی بلند و موتورهای سنگین به صورت داوطلبانه و رایگان برای اطفای حریق احتمالی اعلام آمادگی کردند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان ادامه داد: سازمان هواشناسی استان گلستان در نقاط مختلف پارک ملی سامانه چندمنظوره نصب کرده‌ است که به محض تغییرات خاص آب و هوایی و یا احتمال آتش‌سوزی سریعا نیروهای ما در جریان می‌گذارد.

مهاجر با بیان اینکه 90 درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است، گفت: آتش‌سوزی‌هایی که به صورت طبیعی اتفاق بیفتد کم است هرچند که در گذشته مواردی داشتیم که بر اثر صاعقه درختی در قله کوه آتش گرفته و باعث آتش‌سوزی در قسمت‌های دیگر شده است.

عدم عزم جدی وزارت راه برای تغییر مسیر جاده پارک ملی گلستان

وی در ادامه تصریح کرد: 90 درصد آتش‌سوزی‌ها در جاده‌های عبوری است که مردم سهل‌انگاری می‌کنند. به همین جهت تغییر مسیر جاده را  چندین سال پیگیری کردیم که متاسفانه وزارت راه عزمی برای تغییر آن ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان فعالیت‌های فرهنگی برای حفاظت از این پارک ملی گفت: در یکی از روستاهای اطراف پارک ملی گلستان مدرسه‌ای به نام مدرسه طبیعت احداث شده است که از همان سنین نوجوانی اقدام به فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست می‌کند. همچنین برای مسافران عبوری نیز به محض ورود به پارک ملی گلستان پیامک های هشدار دهنده و پیام‌های رادیویی ارسال می‌شود.