به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاین «آسم» بیماری مزمن مجاری تنفسی است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به گرفتگی (اسپاسم) گذرا و منتشر راه‌های تنفسی آسم می‌گویند.

 
این بیماری تنفسی میلیونها نفر را در سراسر دنیا درگیر کرده و صد‌ها هزار خانواده در ایران با این بیماری درگیر شده‌اند. آسم یک بیماری ناتوان‌کننده بلندمدت است که می‌تواند سبب سرفه، خس‌خس سینه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس شود. اگرچه اسپری‌های تنفسی می‌توانند این مشکلات را مدیریت کنند، اما برخی مبتلایان، به درمانهای رایج پاسخ نمی‌دهند و این مشکل اصلی بیماران است.
 
  جولان آسم در شهرهای بزرگ
کار‌شناسان حوزه سلامت می‌گویند باید با دارو‌های نو ترکیب برای کنترل بیماری تلاش کرد و اگر راه را برای درمانهای جدید این بیماری انسدادی مزمن ریوی هموار نشود –که هم اکنون نیز درمانی برای آنها وجود ندارد- تا سال ۲۰۲۰ این بیماری‌ها، سومین عامل مرگ مردم جهان (یعنی کشنده‌تر از بیماری‌های قلبی) خواهد بود.
دکتر محمدابراهیم محققی، فوق تخصص ریه و عضو انجمن آسم ایران به خبرنگار ما می‌گوید: تحقیقات نشان داده در شهر‌های بزرگ بویژه تهران آسم بیشتر کودکان را درگیر می‌کند؛ به گونه‌ای که هم اکنون ۳۰ درصد کودکان دچار علایم آسم و ۵۰۰ میلیون نفر در جهان دچار آلرژی فصلی هستند که در صورت عدم درمان آلرژی با درگیر کردن پوست و ریه‌ها می‌تواند سبب کهیر و عفونت داخلی شده و مجاری تحتانی تنفسی و یا گوارشی را درگیر پیوسته کند.
به گفته وی، آسم وضعیتی است که سبب سختی تنفس و احساس سفتی در قفسه صدری می‌شود و بیماران مبتلا به آسم، در برخی موارد با التهاب یا تورم پوشش داخلی ریه‌ها با باریک شدن راه‌های تنفسی، علایمی مانند سختی در تنفس و احساس سنگینی در قفسه سینه را خواهند داشت که بهترین راه پیشگیری، دوری از دود و دم و عوامل حساسیت زاست.
  آلودگی هوا مشکل بیماران آسمی
دکتر محققی، همچنین می‌افزاید: طبق تحقیقات، آلاینده‌های هوا و حتی گرده‌های گیاهان روند شیوع آسم را افزایش می‌دهند. این آلاینده‌های هوا -بویژه در گروه سنی کودکان و کهنسالان- تاثیر مخرب‌تری نسبت به جوانان دارند، برای همین باید از این گروه حمایت بیشتری صورت گیرد.
دکتر صبا ترابی، پژوهشگر بیماری آسم نیز با هشدار نسبت به سلامت کودکان کم سن و سال به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه به دلیل نبود فرهنگ پیشگیری کافی و نیز بالا رفتن روز به روز آلودگی هوا در کلانشهر‌ها، میزان شیوع آسم در مقطع دبستان رو به افزایش است.
این پژوهشگر بیماری‌های تنفسی با هشدار به بیماران حساس تأکید می‌کند: آلاینده‌های هوا بر روی بیماران قلبی و عروقی و همچنین میزان بستری شدن افراد در بیمارستانها تأثیر زیادی داشته و آلاینده‌ها سبب بروز حملات آسم می‌شوند و چون بیش از دو سوم آلودگی شهر‌ها به دلیل دود خودروهای شخصی است بهتر است مردم با فرهنگسازی رسانه ملی از خودروهای عمومی استفاده کنند.
وی با اشاره به عوارض آلودگی هوا بر روی سلامت افراد می‌افزاید: در این بیماری دیر درمان، آلاینده‌ها سبب فشار اضافی بر عضلات اطراف ریه شده و با باریک شدن راه‌های هوایی با یک «حمله آسم» پوشش داخلی ریه‌ها به سرعت متورم و راه‌های هوایی به وسیله خلط غلیظ پر شده و این فرآیند موجب تنگی شدید مسیر عبور هوا و در نتیجه احساس خفگی و مرگ او می‌شود.
 
 یک هفتم انسانها درگیر آسم هستند
دکتر انوشیروان صداقت، فوق تخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی و عضو سازمان پزشکان بدون مرز که با سازمان w. h. o نیز همکاری منطقه‌ای داشته به خبرنگار ما می‌گوید: بیش از یک میلیارد نفر در سطح جهان به یکی از بیماری‌ها و آلرژی‌های تنفسی دچارند که سهم آسم از این بیماری‌ها، ۳۰۰ میلیون نفر است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا یعنی5/5 درصد انسانها به آسم مبتلا شوند که با توجه به آزار دهنده بودن این آمار در ایران، رسیدن به مرحله مطلوب، عزم ملی و فرامنطقه‌ای را می‌طلبد. وی با انتقاد از نداشتن برنامه پیشگیری و راهبرد مقابله با آسم می‌گوید: این مشکل سبب شده بار هزینه‌های بهداشت و درمان کشور افزایش یابد و هزینه درمان بیماری آسم رتبه بیست و سوم را به خود اختصاص دهد که بر‌ای پیشگیری از شیوع و شدت این بیماری و همچنین درمان صحیح آن لازم است در یک برنامه ملی با همکاری سازمان جهانی بهداشت، تلاش شود.
 
 پرهیز بیماران آسمی از دود سیگار و قلیان
این کار‌شناس بیماری‌های تنفسی همچنین می‌گوید: به افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شود از تماس با آلاینده‌های هوا بخصوص آلاینده‌ها در فضای بسته مانند دود سیگار و قلیان خودداری کنند. همچنین بخاری‌هایی که دودکش مناسبی ندارند، و بخاری‌های مستقر در درون اتاق می‌توانند سبب تحریک آسم شوند که باید شهروندان در این زمینه بیشتر مراقبت شوند.
دکتر صداقت، با بیان اینکه ۳۰ درصد کودکان دچار علایم آسم هستند و ۲۰ درصد هم آلرژی فصلی دارند، می‌افزاید: آسم یک بیماری آلرژیک و آلرژی فصلی بیشتر شبیه سرماخوردگی است، اما تفاوت آن با سرماخوردگی این است که دوره طولانی تری دارد و بیمار دچار تب نمی‌شود و متأسفانه در کلانشهر‌ها کودکان بیشتر از بزرگسالان قربانی این پدیده هستند.
وی با نشان دادن آمارهای تازه‌ترین پژوهش تیم کاری‌اش می‌گوید: وضع مبتلایان به آسم چالش برانگیز شده، و طبق مطالعه‌ای که بتازگی در کودکان مبتلا به آسم (مراجعه‌ کننده به مراکز طب کودکان کشور) صورت گرفته، مشخص شد آسم به طور متوسط برای یک کودک ایرانی سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان هزینه ایجاد می‌کند. البته هزینه‌های غیرمستقیمی مانند کاهش بهره‌وری، رکود تحصیلی، عقب ماندگی رشد و شکوفایی این کودکان در این مطالعه منظور نشده است.
 گرانی داروهای آسم
دکتر نسرین ترابیان، عضو هیات مدیره مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی نیز درباره مشکلات بیماران تنفسی می‌گوید: این بیماران با درد و رنج بیماری کنار آمده‌اند، اما باید در بحث دارو و درمان به آنها کمک کرد، زیرا کمبود و گرانی داروهای تجویز شده و حیاتی آنان به دلیل تحریمها برایشان مشکل‌ساز می‌شود. به باور وی گرچه سازمان جهانی بهداشت به دولتها توصیه کرده دو درصد بودجه بهداشت و درمانشان را به کنترل آسم اختصاص دهند، اما حتی یک چهارم این رقم در ایران محقق نشده است.