به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاین این بره آهو که توسط یک چوپان فهیم در شرایطی که به صورت سرگردان در منطقه ای موسوم به «حوض شاهزاده» رها بوده به سایت انتقال یافته است، تنها 45 روز دارد و چون هنوز دوران شیرخوارگی را می‌گذراند، یک بز را به مادرخواندگی پذیرفته و روزانه چندین نوبت، از او شیر می‌نوشد.
 رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف در توضیح این پدیده به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بره هایی که از متخلفان به دست می‌آید، چون امکان رهاسازی در طبیعت را ندارند، به محیط هایی مانند سایتهای احیا و تکثیر گونه های جانوری انتقال می‌یابد تا با تغذیه دستی از مرگ نجات پیدا کنند، اما از آنجا که تغذیه دستی، حیوانات را با انسان مأنوس می‌کند، گونه هایی که به این طریق رشد یافته اند، امکان رهاسازی در محیط طبیعی خود را از دست می‌دهند.

عباس طاهریان افزود: محیط بانهای سایت احیا و تکثیر گونه های شاخص جانوری سلامی در شهرستان خواف برای جلوگیری از این مشکل، دست به ابتکار جالب توجهی زدند. آنها این بره آهو را در کنار یک ماده بز و بزغاله اش قرار دادند، پس از مدت کوتاهی، بره آهو، بز را به مادرخواندگی پذیرفت، ماده بز هم پذیرفت که این بره آهو، در کنار بزغاله اش، از پستان او شیر بنوشد. حالا مدتی است این بره آهو در کنار بزغاله، به شکل کاملا طبیعی، از شیر بز تغذیه می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف ادامه داد: با این ابتکار، بره آهو پس از رسیدن به سن مناسب، امکان رهاسازی در طبیعت را از دست نمی‌دهد، زیرا تغذیه اش در یک فرایند نیمه طبیعی انجام شده که انسان دخالتی در آن نداشته است.

سایت احیا و تکثیر گونه‌های شاخص جانوری سلامی خواف در سال 1386 با هدف احیای گونه جبیر(غزال ایرانی) راه اندازی شده و هم اکنون میزبان 15 رأس جبیر، 13 رأس قوچ و میش و دو رأس آهو است.