به گزارش پارس به نقل از مهر محققان با تحلیل داده های مربوط به یک میلیون نفر در بریتانیا دریافتند به افرادی که حداقل در دو دوره چهار نوع آنتی بیوتیک پنی سیلین، سفالوسپورین، فلوروکینولون، و ماکرولید تجویز شده بود، احتمال بروز دیابت در آنها افزایش یافته بود.

این یافته ها نشان دادند خطر ابتلا به دیابت همراه با تعداد آنتی بیوتیک های تجویزی افزایش می یابد. مصرف دو تا پنج دوره پنی سیلین موجب افزایش ریسک ابتلا به دیابت تا ۸ درصد می شود، در حالیکه مصرف بیش از ۵ دوره این خطر را تا ۲۳ درصد افزایش می دهد.

این مطالعه نشان داد که مصرف دو تا پنج دوره فلوروکینولون موجب افزایش ریسک ابتلا به دیابت تا ۱۵ درصد و مصرف بیش از ۵ دوره این خطر را تا ۳۷ درصد افزایش می دهد.

البته به گفته محققان عوامل دیگری نظیر چاقی، سیگار کشیدن، بیماری قلبی و عفونت ها هم در این رابطه تاثیر دارند.

دکتر «یو زیائو یانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پنسیلوانیا، در مورد این رابطه اینگونه توضیح می دهد: «به نظر ما میزان در حال تغییر و تنوع باکتری های روده می تواند توضیح دهنده رابطه بین آنتی بیوتیک ها و خطر ابتلا به دیابت باشد. باکتری های روده بر مکانیسم های مربوط به چاقی، مقاومت در برابر انسولین و دیابت در هر دو مدل های حیوانی و انسانی نقش دارند.»