به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز در مراسم افتتاحیه سی‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص) در سخنانی، گفت: عید بزرگ بعثت پیامبر اسلام(ص) را به محضر حضار گرامی، قاریان محترم قرآن مجید و حافظان این کتاب آسمانی و همه مسئولین حاضر در جلسه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و به همه میهمانان عزیز برای حضور در دیار سلمان فارسی، خیر مقدم می‌گویم.

وی افزود: قرآن مجید به عنوان کتاب آسمانی و به عنوان کتاب نور و هدایت برای ما مسلمان‌ها و رحمت و روشنایی برای همه آنهایی است که می‌خواهند حق و حقیقت را بیابیند، گرچه در امم سابق هم خداوند کتب آسمانی را برای آنها نازل کرد و آنها هم مسیر هدایت انسان‌ها را تعیین کردند و خودِ قرآن هم مصدق همان کتاب‌‌هاست، اما در عین حال قرآن ویژگی خاص خود را دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اولا تنها کتابی که به عنوان کتاب آسمانی توانسته است از دست تحریف و تغییر مصون بماند، قرآن مجید است، اظهار داشت: متأسفانه دیگر آثار وحی در طول تاریخ مورد دستبرد تحریف‌گران قرار گرفته‌اند، اما قرآن مجید آن کتابی است که از ناحیه خداوند و با جهاد مسلمانان، به همان گونه که بر قلب مبارک پیامبر اسلام(ص) نازل شد، امروز در اختیار ماست؛ حتی نحوه جمع قرآن و ترتیب قرار دادن سوره‌های قرآن هم، طبق نقل‌های متعدد تاریخی به دستور شخص پیامبر اسلام(ص) بوده است.

روحانی اضافه کرد: اینکه امروز در دنیای اسلام و در جهان اسلام، راجع‌به متن قرآن در بین مسلمانان هیچ اختلافی وجود ندارد و همه متن متن واحدی را می‌بینیم، می‌یابیم و قرائت می‌کنیم، یکی از نعمت‌های پروردگار بر ما مسلمانان است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مسائلی که باعث اتحاد و وحدت در میان مسلمانان شده این است که خوشبختانه همه مسلمانان قرآن را به زبان وحی و زبان عربی و زبانی که نازل شده است، قرائت می‌کنند، گفت: اگر هر گروه و ملتی قرآن را با زبان خود می‌خواندند و قرائت می‌کردند، آثار وحدت و اتحاد آنچنان که امروز می‌بینیم در میان مسلمانان مشاهده نمی‌شد.

رئیس‌جمهور در ادامه، اظهار داشت: قرآن کتابی است به عنوان کتاب مبارک، کتابی که سراسرش خیر و برکت برای جامعه انسانی و به‌ویژه جامعه اسلامی است. قرآن مجید خود به عنوان کتاب مبارک از خودش، یاد می‌کند.

روحانی با بیان اینکه قرآن کتابی برای پیروی و تبعیت است، گفت: با تبعیت قرآن و با پروا، تقوا و پاکدامنی، جامعه مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرد. گرچه نگاه به قرآن عبادت است و دارای ثواب، گرچه خواندن  قرآن به عنوان یک عبادت است، گرچه حفظ قرآن یک ارزش بسیار والایی است، اما در عین حال آنچه مهم است این است که ما باید از قرآن پیروی کنیم و آیات آن را در زندگی و جامعه‌مان مشاهده کنیم، در آن زمان است که ما مورد رحمت خداوند قرار می‌گیریم.

وی اضافه کرد: در جای دیگر قرآن می‌گوید: قرآن برای دقت و تدبیر و فهم این کتاب نازل شده است. این کتاب می‌تواند برای زندگی ما سراسر برکت و خیر باشد، در صورتیکه در آیات آن بیاندیشیم و تدبر کنیم. آن قرائت و خواندنی که اندیشیدن با آن نباشد و نخواهیم به اعماق معنا و متون و بطون قرآن دست یابیم؛ ما باید به عمق آیات قرآن مجید دست یابیم و در زندگی خود آثر عملی آن را ببینیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرآن مجید ویژگی‌ دارد و آن این است که اگر همه کتب آسمانی برای هدایت بودند، که قرآن نیز برای هدایت همه مؤمنین و مسلمین و همه انسان‌های طالب حق می‌باشد، قرآن معجزه است، گفت: قرآن کتاب معجزه پیامبر اسلام(ص) است. هیچ کس، هیچ جمعی از روزی که این آیات بر قلب پیامبر نازل شد و آن حضرت برای مردم تلاوت کرد و تعلیم داد و با همین قرآن مردم را تزکیه کرد؛ از همان روز جهانیان، عالمان و متفکران را به تحدی دعوت کرد. هیچ کس قادر نیست، نه به زیبایی ظاهر کلمات و نه در عمق معنا، همانند قرآن بیاورد. قرآن کتاب معجزه پیامبر و فخر و افتخار برای همه ما مسلمانان است.

روحانی با بیان اینکه ما امروز به تلاوت و حفظ قرآن افتخار می‌کنیم، افزود: قرآن خوانی و بالاتر از آن قرآن دانی، یک فخر برای مسلمانان است، ما باید در همه جوامع اسلامی یکی از شاخص‌هایمان خواندن صحیح آیات کتاب آسمانی، یکی از شاخص‌های علمی و فرهنگی جوامع ما باید فهم و درک معانی آیات قرآن مجید، یکی از شاخص‌های جامعه اسلامی ما باید، حفظ قرآن مجید باشد، همه اینها سر جای خود درست است، اما ما شاخص بالاتری را نیاز داریم و آن شاخص عمل به قرآن در جوامع اسلامی است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: آنچه قرآن از ما می‌خواهد، در نهایت تقوا، وحدت و اتحاد در میان مسلمانان و الفت با یکدیگر و دعوت مردم به خیر و امر به معروف و نهی از منکر عبادت حق و صلات، صوم و حج است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که شور و مشورت اداره شود، اثری از استبداد در آن جامعه نیست، افزود: این جامعه، جامعه عدل و قسط و اعتدال است.

روحانی ادامه داد: پیروی از قرآن یعنی اجرای فرامین و دستورات قرآن در یک جامعه. محققین، صاحبنظران و برنامه‌ریزیان ما برای جوامع اسلامی باید شاخصی برای اجرای فرامین قرآن درست کنند. همان‌طور که قرائت قرآن و فهم آن یک فخر است، بالاتر از آنها، اجرای قرآن در زندگی مسلمان‌هاست.

وی اضادفه کرد: معیاری که نشان دهد در جامعه اسلامی صداقت و راستگویی تا چه در جامعه اسلامی وجود دارد. شاخصی که نشان دهد در جامعه اسلامی و در میان مسلمان‌ها ادای امانت در چه حدی وجود دارد. شاخصی که به ما نشان دهد در جامعه اسلامی خدای ناکرده فساد در چه حد وجود دارد و مبارزه با فساد وم مفاسد در چه حد می‌باشد. جامعه‌ای که در آن رشوه و ربا وجود یا نه، جامعه‌ای که در آن جامعه فقر وجود دارد و یا نه، جامعه‌ای که علم و دانش در آن جامعه تا چه حد ارزشمند است، جامعه‌ای که تعاون و کمک به یکدیگر تا چه حد وجود دارد، جامعه‌ای که مسابقه به سمت خیرات تا چه حد در آن وجود دارد؛ اینها مواردی است که باید شاخص آن براساس قرآن در جوامع اسلامی تعیین شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نکند به دوران و زمانی برگردیم که در  جامعه ما ظاهر قرآن، قرائت قرآن و تجلیل از قرآن حاکم باشد، اما عمل به قرآن وجود نداشته باشد، گفت: قرآن مبارک است، هر گروه و جامعه‌ای که به متن قرآن و به آیات قرآن مجید عمل کند به خیر و نیکی و برکت دست می‌یابد.

روحانی همچنین ضمن اینکه هشدار داد که نکند در شرایطی قرار گیریم که غیر مسلمانان در عمل به مفهوم قرآن از ما پیشی بگیرند، تصریح کرد: مبادا روزی فرا برسد که قرآن ما را دعوت به علم کرده است، ما از علم فاصله بگیریم و دیگران که حتی غیر مسلمان هستند، به قرآن عمل مکده باشند و عالم و اندیشمند شده باشند!

وی ادامه داد: نکند در ما در شرایطی قرار بگیریم که برادری و اخوت، دوستی و صمیمیت در جوامع دیگر حاکم شود و ملت‌های دیگر که سال‌ها با هم در جنگ و ستیز بودند، در کنار هم قرار بگیرند و اتحادیه تشکیل دهند و قانون اساسی واحد تشکیل دهند و در بین ما مسلمانان تفرقه و اختلاف بیشتر و بیشتر شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنچه امروز برای اهمیت دارد، عمل به قرآن مجید است، گفت: اجرای آیات قرآن مجید در زندگی فردی و خانوادگی ما اهمیت دارد. نکند اگر جنسی در یک کشور غیر مسلمان بر آن چیزی نوشته است، بر آن نوشته اعتماد کنیم و در یک کشور اسلامی به گونه‌ای باشد که به آن نوشتار اعتماد نباشد.

روحانی اضافه کرد: نکند اجناس تقلبی در دنیای اسلام رواج داشته باشد و دیگران که غیر مسلمان هستند، تقلب و فساد در جامعه آنها راه نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه همه آمار و ارقام در دنیای امروز ما در یک مسابقه با دیگر ملت‌ها قرار می‌دهد، گفت: معیار و شاخص ما باید عمل به قرآن مجید در زندگی، خانه و خانواده ما باشد. عمل به قرآن مجید باید در روزنامه، مجله و در سایت، کتاب و نوشتار کاغذی و دیجیتالی ما باشد، نکند که دیگران خبر راست بگویند و ما خبر دروغ! آنگاه ما خود را مسلمان می‌خوانیم؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اسلام یعنی صداقت، برادری، مروت، مدارا، دست هم‌دیگر را گرفتن، افزود: اسلام یعنی افراط و خشونت از جامعه رخت بر بستن. آیا اگر ما برای توفق منطقه‌ای خودمان بر سر همسایه‌مان بمب و موشک ریختیم، می‌توانیم ادعای قرآنی بودن و اسلامی بودن داشته باشیم؟ اگر به جای کمک به فقرا و مستمندان در جهان اسلام، به خشونت‌گرایان و تروریست‌ها پول دادیم و کمک کردیم، آیا ما اسلامی و قرآنی عمل کرده‌ایم؟

روحانی با بیان اینکه امروز دنیای اسلام به قرآن و عمل به قرآن و به بعثت پیامبر و اجرای راه و سیره پیامبر اسلام(ص)، دارد، افزود: نکند آن زمان فرا رسیده باشد که ما در روزگاری قرار بگیریم که از اسلام، فقط نامش و از قرآن فقط نشانش، رسمش و کتابتش در میان ما باقی مانده باشد؟ اگر آنچنان شود، آن روز خدای ناکرده روزی می‌شود که ساختمان‌های بسیار زیبا و قشنگ به عنوان مساجد در میان ما است، اما از هدایت خبری نیست.

وی ادامه داد: نکند روزی فرا برسد که آنها که در مسجد و در کنار خانه خدا با هم اجتماع می‌کنند، در کنار همه آن جمع‌شدگان و حتی سازندگان مساجد، بدترین انسان‌ها در روی زمین باشند؟ نکند روزی در میان ما مسلمانان خدای ناکرده فتنه برخیزد، همه خطاها، مأوایش در میان جمع ما مسلمانان باشد؟ نکند به روزی برسیم که در شامات، عراق و افغانستان و یمن، پاکستان و همه جا ببینیم که گروهی به عنوان خشونت‌طلبان و تروریست‌ها به جان مسلمانان افتاده‌اند و ما مسلمانان فقط ساکت و نظاره‌گر در برابر آنها باشیم؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر ما می‌خواهیم که قرآن برای ما مبارک و برکت باشد، باید از آن تبعیت و پیروی کنیم، گفت: شاخص در جامعه باید اجرای آیات قرآن و عمل به قرآن باشد. ما باید به قرآن‌نمان و خواندن، حفظ و اجرای آن افتخار کنیم، آن زمان است که ما می‌توانیم، بعثت پیامبر و تولد قرآن برای ما مسلمانان برکت، خیر، سلاح و راه نجات برای جوامع و امت اسلامی باشد. شاخص

روحانی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم خداوند همه ما را آشنای به قرآن و همه ما را دانای به اعماق آیات قرآن مجید و موفق به اجرای آیات قرآن مجید و احکام شریعت منور دین مبین اسلام قرار دهد. باید از قرآن تبعیت و پیروی کنیم، شاخص در جامعه ما باید عمل به قرآن باشد. باید به حفظ و خواندن قرآن و اجرای آن افتخار کنیم. خداوند همه ما را آشنای به قرآن و دانا به اعماق آیات آن و موفق به اجرای قرآن مجید قرار بدهد.