به گزارش پارس به نقل از مهر علی ‌اصغر حسنی روز سه شنبه در نشست خبری کارگروه سلامت و امنیت غذایی با محوریت عرضه قلیان در سالن اجتماعات شهرک سلامت اظهار کرد: متاسفانه در هر ثانیه هشت نفر در جهان جان خود را به علت مصرف دخانیات از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه در ایران نیز همه ساله تعداد ۵۰ نفر به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست داده و یا دچار عوارض جدی می شوند ادامه داد: اثرات کوتاه مدت و بلندمدت مصرف دخانیات همچون سرفه، عقیم شدن بانوان و ابتلا به سرطان است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴ هزار نوع ماده سمی در سیگار وجود دارد افزود: این سموم در استعمال قلیان هم وجود دارد و این باور غلط که برخی فکر می کنند آب در قلیان دو و مواد سمی را تصفیه می کند کاملا اشتباه است.

متوسط سن استعمال دخانیان در استان ۲۰ سال است

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه متوسط سن شروع سیگار در خراسان رضوی ۲۰ سال بوده و  ۸ درصد شهروندان در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال روزانه سیگار می‌کشند ادامه داد: مصرف دخانیات و قلیان از عوامل مهم تهدیدکننده سلامت انسان به ویژه ریه و قلب است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ تعداد ۵۰۵ واحد صنفی عرضه قلیان در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شد افزود: این تعداد واحد های صنفی  در سال گذشته به ۳۰۸ واحد کاهش پیدا کرد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تلاش های صورت گرفته در شهرستان‌های باخرز، بردسکن، کاشمر، قوچان و همچنین تعداد ۱۹۷ واحد عرضه قلیان در شهرستان طرقبه و شاندیز جمع آوری شدند.