به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاین  پانزدهمین «کنگره سراسری اپتومتری» امروز با حضور بیش از پانصد متخصص اپتومتری و علوم وابسته در برج ساپکوی مشهد گشایش می‌یابد.

دکتر «عباس عظیمی» رئیس این کنگره و استاد دانشگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما به موضوع و محور اصلی این نشست علمی اشاره کرد و گفت: امروز با گسترش روز افزون کاربرد رایانه در محیط‌های کار، CVS یا سندرم بینایی کامپیوتر یکی از شکایت‌های رایج در بین کاربران رایانه است و در بیش از 50 تا 90 درصد کسانی که کار طولانی مدت با رایانه دارند به چشم می‌خورد.

 

  نشانه‌های CVS

وی با اشاره به نشانه‌های این سندرم افزود: CVS در واقع ترکیبی از علایم چشمی، بینایی و اسکلتی ایجاد می‌کند و اختلال در تطابق، تقارب، خشکی چشم، قرمزی و اشک ریزش، سردرد، خستگی چشم‌ها، کم بینی، دو بینی و تار بینی از نشانه‌های این سندرم است.

رئیس انجمن اپتومتری خراسان برگزاری پانزدهمین کنگره اپتومتری را با موضوع CVS (سندرم بینایی کامپیوتر) بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: با توجه به ضریب نفوذ اینترنت طی سالهای 1387 تا 1394 طبق آمار مرکز آمار ایران و اطلاعات وزارت ارتباطات و رشد سریع افزایش شمار کاربران رایانه از 20 درصد به 56 درصد، هم اکنون حدود 40 میلیون ایرانی بین 15 تا 40 سال در معرض پیامدهای سندرم بینایی کامپیوتر هستند و براساس تحقیقات انجام شده 80 درصد کسانی که روزانه بیش از دو ساعت با رایانه کار می‌کنند دچار این سندرم می‌شوند.

 

  پیامدهای اقتصادی سندرم بینایی رایانه

دکتر عظیمی به زیانهای اقتصادی این سندرم اشاره و اضافه کرد: کاهش بهره‌وری کاربران رایانه تا حدود 20 درصد در روز از جمله پیامدهای اقتصادی ابتلا به این سندرم است و برای جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی به کشور، باید در درجه اول تشخیص و سپس درمان را در اولویت قرار داد.

از این رو به منظور پیشگیری، تشخیص بهنگام و درمان این سندرم انجمن اپتومتری خراسان به عنوان یکی از فعال‌ترین تشکل‌های مردم نهاد علمی و تخصصی در رابطه با بینایی و چشم و در جهت افزایش بهره‌وری نیروهای متخصص کشور، تمامی توان خود را برای افزایش توانایی و دانش اپتومتریست‌های سراسر کشور به کار گرفته و محور علمی پانزدهمین کنگره سراسری اپتومتری را به موضوع «سندرم بینایی کامپیوتر» اختصاص داده است.

 

  مشهد قطب اپتومتری کشور

رئیس کنگره و استاد دانشگاه علوم پزشکی  از تحقیقات گسترده‌ای که درخصوص CVS انجام شده خبر داد و اظهار داشت: تحقیقات گسترده‌ای در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که مرکز تحقیقات عیوب انکساری است با کمک انجمن اپتومتری در زمینه شیوع عیوب انکساری انجام شده که در دنیا در بین تحقیقات، مقام اول را دارد و در بررسی‌های انجام شده در کشور نیز استان خراسان بویژه شهر مشهد به عنوان «قطب اپتومتری کشور» شناخته شده است.

 

  معرفی اختراعات اپتومتری

دکتر آسیه احصایی، دبیر علمی کنگره نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما یادآور شد: در پانزدهمین کنگره اپتومتری از ابتکارات و اختراعات اپتومتریست‌ها رونمایی شده و مبتکران و مخترعان عرصه اپتومتری معرفی و مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند.

وی به برگزاری کارگاه آموزشی و چند پانل علمی در طول سه روز برگزاری کنگره اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش روز افزون کاربرد رایانه و پیامدهای کار مداوم با آن، ضرورت یافتن راهکارهای مقابله با این مشکل را بیش از پیش کرده و ایجاب می‌کند توان علمی اپتومتریست‌ها در زمینه پیشگیری و درمان سندرم بینایی کامپیوتر افزایش یابد. به همین منظور افزون بر کارگاه‌های آموزشی، پانل‌های تخصصی نیز توسط چشم پزشکان و استادان این رشته برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان با موضوعاتی از قبیل تأثیر نمایشگرهای کامپیوتر بر سلامت و عملکرد چشم، سندرم بینایی رایانه در کودکان، تجویز عینک در کاربران رایانه، تأثیر عینک‌های ویژه کار با رایانه بر افزایش بهره‌وری در محیط‌های کار درمان «CVS» در کودکان، مروری بر سندرم بینایی کامپیوتر، شیوع CVS در ایران و جهان، مقویات و مضعفات چشم در طب پارسی(طب سنتی) و... آشنا خواهند شد.

 

  ارتقای سلامت بینایی، هدف اصلی کنگره

محسن شاهپری، دبیر اجرایی کنگره و مدیرعامل انجمن اپتومتری خراسان نیز با اشاره به اینکه پانزدهمین کنگره اپتومتری از امروز به مدت سه روز در مشهد برگزار می‌شود، گفت: پانصد نفر از اپتومتریست‌های سراسر کشور در این کنگره حضور خواهند داشت و 40 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارایه خواهد شد که آخرین دستاوردهای مرتبط با «سندرم بینایی کامپیوتر» را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

وی افزود: برگزاری این کنگره فرصت مناسبی است تا چشم پزشکان، اپتومتریست‌ها و متخصصان سایر علوم وابسته از سراسر کشور در یک نشست علمی آخرین یافته‌های فنی، کلینیکی و علمی را در حوزه‌های چشم و بینایی مطرح و به تبادل اطلاعات و نظرات بپردازند و مسایل و مشکلات صنفی را نیز بیان کنند.

وی یادآور شد: این کنگره با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی، انجمن علمی اپتومتری ایران، انجمن چشم پزشکی خراسان، مرکز تحقیقات عیوب انکساری و مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار و در حاشیه برگزاری کنگره، نمایشگاه عینک‌های طبی نیز برپا خواهد بود.