پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عليرضا کافي- هشدار براي مسئولان و مردم! سلامت محيط خانواده در خطر است؛ خانواده هسته اصلي تشکيل دهنده اجتماع است و هر آسيبي که به اين نهاد وارد شود به سرعت بر تمامي سطوح جامعه نيز تاثير مي گذارد.موضوع آن قدر مهم است که مقام معظم رهبري ۳ سال قبل در جمع جوانان استان خراسان جنوبي بر لزوم اصلاح سبک زندگي تاکيد کردند و حالا بعد از گذشت ۳ سال با رويکردي ديگر ،سلامت محيط خانواده را مد نظر قرار دادند.ايشان در سخنراني نوروزي خود در اولين روز فروردين ماه در حرم مطهر رضوي بار ديگر به اين موضوع البته از نگاهي ديگر پرداختند. مقام معظم رهبري در سخنان نوروزي خود تاکيد ويژه اي به موضوع امر به معروف و نهي از منکر داشتند و فرمودند: امر به معروف و نهي از منکر که در واقع به نوعي زيربناي همه  حرکات اجتماعي اسلام است که «بِها تُقامُ الفَرائِض»؛ امربه معروف يعني همه  مؤمنان در هر نقطه اي از عالم که هستند، موظفند جامعه را به سمت نيکي، به سمت معروف، به سمت همه  کارهاي نيکو حرکت دهند؛ و نهي از منکر يعني همه را از بدي ها، از پستي ها، از پلشتي ها دور بدارند.» ايشان البته تاکيد کردند که نبايد معناي مهم امر به معروف و نهي از منکر را به مسائل زير نصاب اهميت منحصر کرد. بعضي تصور مي کنند امر به معروف و نهي از منکر منحصر مي شود به اين که انسان به فلان زن يا فلان مردي که يک فرع ديني را رعايت نمي کنند تذکر بدهد؛ البته اين ها امر به معروف و نهي از منکر است امّا مهم ترين قلم امر به معروف و نهي از منکر نيست. مهم ترين قلم امر به معروف و نهي از منکر عبارت است از امر به بزرگ ترين معروف ها و نهي از بزرگ ترين منکرها. بزرگ ترين معروف ها در درجه اول عبارت است از ايجاد نظام اسلامي و حفظ نظام اسلامي؛ اين امر به معروف است. معروفي بالاتر از ايجاد نظام اسلامي و حفظ نظام اسلامي نداريم؛ هر کسي که در اين راه تلاش کند، آمر به معروف است؛ حفظ عزت و آبروي ملت ايران، بزرگ ترين معروف است. معروف ها اين ها هستند: اعتلاي فرهنگ، سلامت محيط اخلاقي، سلامت محيط خانوادگي، تکثير نسل و تربيت نسل جوان آماده  براي اعتلاي کشور، رونق دادن به اقتصاد و توليد، همگاني کردن اخلاق اسلامي، گسترش علم و فناوري، استقرار عدالت قضايي و عدالت اقتصادي، مجاهدت براي اقتدار ملت ايران و وراي آن و فراتر از آن، اقتدار امت اسلامي و تلاش و مجاهدت براي وحدت اسلامي؛ مهم ترين معروف ها اين هاست و همه موظفند در راه اين معروف ها تلاش کنند؛ امر کنند.

با کمي دقت در سخنان اخير رهبري مي توان بر اهميت نقش سبک زندگي و سلامت محيط خانوادگي پي برد. سلامت محيط خانوادگي که در سخنان اخير رهبري به عنوان يکي از مهم ترين معروف ها بر آن تاکيد شده است و مي تواند نقش به سزايي نيز در سلامت جامعه داشته باشد.در همين راستا به سراغ نصرا... پژمانفر نماينده مجلس و عضو کميسيون فرهنگي مي روم.اين نماينده مجلس در باب امر به معروف و نهي از منکر به ويژه امر به سلامت ماندن محيط خانوادگي و نقش مردم و مسئولان در تحقق اين مهم مي گويد:اساسا اصل امر به معروف و نهي از منکر که در شريعت به آن تاکيد شده، بر اين اساس است که بتواند يک نظام سالم و کامل را براي انسان ها ايجاد کند.به گفته پژمانفر معروف شامل همه خوبي ها و نيازهاي انسان به خوبي هاست و منکر نيز همه بدي هايي را شامل مي شود که مي تواند به نظام زندگي انسان و آخرت او لطمه وارد کند.

اصلاح سبک زندگي راهي براي سلامت محيط خانواده
اين نماينده مجلس اشاره اي نيز به سخنان قبلي مقام معظم رهبري مبني بر اهميت دادن به سبک زندگي ايراني و اسلامي و هشداري که ايشان درباره تغيير يافتن سبک زندگي مردم داده بودند مي کند و مي گويد: متاسفانه امروز انسان ها در مسير سبک زندگي شان دچار آسيب هايي شده اند و بسياري از مسائلي را که مي توانند به واسطه آن ها در زندگي شان به آرامش برسند از دست داده اند. امروز ضرورت دارد که درباره اين موضوع سرمايه گذاري جامع الاطرافي صورت گيرد.

دولت مسبب بسياري از تغييرات در سبک زندگي
وي با تاکيد بر اين که اگر به تاکيدات مقام معظم رهبري در خصوص سبک زندگي نگاهي جامع داشتيم بسياري از ناهنجاري هايي که انسان را گرفتار خود کرده است امروز وجود نداشت مي گويد: دولت وظيفه دارد تمامي عواملي را که در تغيير سبک زندگي انسان ها و ايجاد انحراف موثر بوده اصلاح کند. متاسفانه خانواده ها امروزه با مشکلات فراواني مانند تاخير در ازدواج،مشکلات در فرزند آوري يا فرزند آوري با تاخير و مشکلات مالي دست و پنجه نرم مي کنند که به نظر مي رسد دولت بايد با رفع مشکلات و محدوديت ها براي رفع مشکلات اقدام کند.اين نماينده مجلس اصلاح در تمامي موارد سبک زندگي را واجب مي داند و معتقد است :اصلاح در سبک لباس پوشيدن،ازدواج کردن ،غذا خوردن و ....مي تواند سلامت محيط خانواده را بالا ببرد.

وي مهم ترين آسيبي که خانواده هاي ايراني را تهديد مي کند نبود استحکام در خانواده مي داند و مي گويد:بر اساس سبک زندگي فعلي،خانواده ها استحکام لازم را ندارند و در کنار آسايش اثري از آرامش نيست.

رسانه هاي ماهواره اي و مشکلات اقتصادي متهمان رديف اول
دکتر عاليه شکر بيگي، دبير کارگروه خانواده سالم معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري نيز با تاکيد بر نگاه تيزبينانه مقام معظم رهبري در مسائل اجتماعي و به ويژه مسائل مربوط به خانواده مي گويد:نهاد خانواده به عنوان يک نهاد اجتماعي در تعامل با جامعه علاوه بر تاثير گذاري خاصيت تاثير پذيري نيز دارد.متاسفانه امروز در تاريخ ايران بيش از هر زمان ديگري ما با تهديدهاي اجتماعي و اخلاقي مواجه هستيم.به عقيده اين مقام مسئول در معاونت زنان و خانواده ،حضور رسانه هاي ماهواره اي با برنامه هاي مخرب و رسوخ در بين جوانان و خانواده ها ،سلامت محيط خانواده را تهديد مي کند. اين البته تنها يک بخش از ماجراست و آن چه بيش از همه بايد بر آن تاکيد کرد مشکلات اقتصادي خانواده هاست که خانواده ها را دچار مشکلات فراواني کرده است. وي تغيير در سبک زندگي خانواده ها ،افزايش شکاف طبقاتي در اجتماع و در رفاه نبودن اکثريت جامعه که در طبقه متوسط زندگي مي کنند را از جمله تهديدات سلامت خانواده مي داند و مي گويد: پايه گذار بسياري از مشکلات و آسيب ها در خانواده هاي ما مشکلات اقتصادي است.خانواده به عنوان يک واحد از سيستم کلان اجتماعي براي سلامت خود محتاج همراهي تمامي نظام ها و واحدهاي مرتبط با خانواده است و بيش از هرچيز مسائل اقتصادي بايد مد نظر صاحب نظران کلان اقتصادي قرارگيرد.وي افزايش آمار طلاق در جامعه را ناشي از تغيير در سبک زندگي و مشکلات اقتصادي مي داند و آسيب هايي چون پيدايش گونه هاي مختلف زندگي مشترک در بين جوانان را نتيجه حضور رسانه هاي بيگانه در محيط خانواده ها بر مي شمارد.شکربيگي تاکيد مقام معظم رهبري بر سلامت محيط خانوادگي را ناشي از نگاه عميق ايشان به مسائل جامعه مي داند و بر اين باور است که شکاف نسلي ايجاد شده در خانواده ها سلامت هسته اصلي اجتماع را با تهديد مواجه کرده است. متاسفانه اين روزها در خانواده ها شاهد ظهور و بروز سبک هاي مختلفي از زندگي هستيم که براي رسيدن به يک قالب مشترک به سياست گذاري و قانون گذاري در سطوح کلان نيازمنديم.دبير کارگروه خانواده سالم معاونت امور زنان و خانواده يکي ديگر از مشکلات خانواده هاي امروز را که بايد براي رفع آن فکري کرد نداشتن راه حلي مشخص براي حل مشکلاتشان مي داند و بر اين باور است که بايد به کمک خانواده ها آمد.رسانه ها بايد نقش آمران به معروف را ايفا کنند و با واکاوي مشکلات خانوادگي و اجتماعي مردم را درباره مشکلات و راه هاي مواجهه با آن آگاه سازند.

کم کاري روحانيان و به خطر افتادن سلامت محيط خانوادگي
کم رنگ شدن سرمايه اجتماعي در نهاد خانواده نيز دغدغه ديگر اين مقام مسئول است.گويي همدلي ها و پيوندها در خانواده ها روبه کاهش است و به دليل شکل گرفتن هنجارهاي مختلف در هر خانواده ديگر نمي توان براي خانواده ايراني يک نسخه واحد پيچيد.

وقتي به بحث امر به معروف و نهي از منکر در خصوص سلامت محيط خانوادگي مي رسيم دکتر شکربيگي از روحانيان که وظيفه هدايت و ارشاد جامعه را برعهده دارند گلايه مي کند و مي گويد: به نظر مي رسد روحانيان بايد ورود جدي تري به مسائل اخلاقي و اخلاق در خانواده داشته باشند.

نقش دانشگاهيان در امر به معروف در حوزه خانواده
بحث ديگري که اين مقام مسئول به آن اشاره مي کند ورود اصحاب علم و معرفت به عنوان آمران به معروف سلامت محيط خانوادگي به عرصه است. وي معتقد است با اين که تحقيقات زيادي در بحث سلامت خانواده صورت گرفته اما شکافي عميق بين سياست گذاران و دانشگاهيان وجود دارد. دانشگاهيان نبايد امر به معروف دراين حوزه را به فراموشي بسپارند و بنابر فرمايش رهبري وارد عرصه شوند که البته حضور آن ها توجه مسئولان را هم مي طلبد.

دکتر مجيد ابهري رئيس هيئت مديره بنياد صيانت از نهاد خانواده قوه قضاييه نيز خانواده را رکن اصلي هرجامعه مي داند و نگاه و رهنمودهاي ارزشمند رهبري درخصوص جايگاه و اهميت خانواده را ناشي از اهميت و جايگاه ويژه اين نهاد اجتماعي قلمداد مي کند. نهادي که به عقيده او امروز با خطرات و تهديدات فراواني مواجه است. ابهري مي گويد:کيان خانواده که بايد براساس صداقت،پاکي و وفاداري استوار باشد توسط شبکه هاي مختلف ماهواره اي مورد هجوم قرار گرفته و پايه هاي آن درحال متزلزل شدن است.افزايش آمار طلاق هاي رسمي و عاطفي،تک فرزندي و کوتاه بودن دوران زندگي زناشويي اصلي ترين خطراتي است که خانواده هاي ما را تهديد مي کند و دشمن با شناختن پاشنه آشيل جامعه ما سعي در تخريب و انحراف خانواده ها دارد تا در نهايت بتواند سلامت جامعه را به چالش بکشد.او نيز مانند ديگر مسئولان و کارشناسان تغيير در سبک زندگي و انحراف از معيارهاي زندگي اسلامي و ايراني و سوق دادن خانواده ها به سمت سبک زندگي غربي را مهم ترين مشکل امروز خانواده ها مي داند و مي گويد:چشم و هم چشمي ها،مصرف گرايي،اشرافي زدگي وبروز رفتارهايي همچون تفاخر، نهاد خانواده را تهديد مي کند و بايد فکري براي اين مشکلات کرد.

اين رفتارشناس، اشرافي زدگي و مصرف زدگي را الفباي آموزشي و تربيتي امروز بسياري از خانواده ها براي آموزش فرزندانشان مي داند و معتقد است گرايش به سمت نام هاي نامانوس و غيراسلامي ،تاکيد بر حضور فرزندان در برخي کلاس هاي آموزشي مانند آموزش رقص،خانواده‌ها را به مسيري مي کشاند که جز فناي هويت و گسست نسل نتيجه اي نخواهد داشت.

گسست عاطفي ناشي از راه يافتن تبلت و گوشي همراه به دنياي کودکان
آسيب هاي ناشي از تغيير در سبک زندگي مورد تاکيد اين جامعه شناس است. وي براين باور است که تماشاي سريال هاي ماهواره اي همراه با فرزندان و راه يافتن تبلت و گوشي هاي همراه به دنياي کودکان اولين قدم ها براي گسست عاطفي و تزلزل روابط انساني است.علت آن هم بي توجهي مسئولان و نخبگان جامعه به هشدار رهبر انقلاب در سال 68است که با طرح موضوع تهاجم فرهنگي درباره عواقب آن براي خانواده ها هشدار دادند.وقتي از دکتر ابهري مي خواهم مشکلات امروز خانواده هاي ما را بيان کند مي گويد: افزايش طلاق، روابط فرازناشويي، خيانت و نداشتن صداقت ، فرار از مسئوليت فرزند آوري منکرهاي موجود در جاده تخريب خانواده است که بايد براي رفع آن ها فکري کرد.معروف هاي اين جاده هم ساده زيستي، قناعت ،پاکدامني و اعتماد به نفس است که بايد با حضور پر رنگ تر روحانيان، نخبگان و استادان، دانش پژوهان، نويسندگان و اصحاب رسانه به عنوان آمران به معروف به مردم منتقل شوند تا با صيانت از تحکيم خانواده اجازه ندهند اين نهاد مقدس بيش از اين مورد تاخت و تاز قرار گيرد.

نکته پاياني اين که 26سال از تذکر مقام معظم رهبري در خصوص تهاجم فرهنگي و ۳ سال از تذکر ايشان درخصوص انحراف از سبک زندگي ايراني و اسلامي مي‌گذرد اما نبود توجه کافي مسئولان به نکات و فرمايش هاي ايشان باعث شده تا نهاد خانواده و جامعه اين روزها درگير آسيب هايي شود که براي حل آنها هزينه هاي زيادي را بايد متحمل شد. اکنون که رهبري سلامت محيط خانواده را به عنوان معروفي مهم به آمران به معروف و آحاد جامعه معرفي کرده اند جا دارد آمران به معروف از مردم، رسانه ها، استادان، کارشناسان و روحانيون وارد کارزار شوند تا مجبور نباشيم چند سال بعد با حسرت از گسست نهاد خانواده بنويسيم و اين که رهبري سال ها قبل نسبت به آن تذکر داده بودند!

معروف ها و منکرهاي خانواده ايراني
دکتر مجيد ابهري رئيس هيئت مديره بنياد صيانت از نهاد خانواده قوه قضائيه طلاق،روابط فرازناشويي ،خيانت،عدم صداقت و فرار از مسئوليت فرزند آوري را منکرهاي موجود در جاده تخريب خانواده و ساده زيستي، قناعت، پاکدامني، توکل به خدا و اعتماد به نفس را معروف هايي مي داند که بايد براي سالم نگه داشتن محيط خانوادگي نسبت به آنها توصيه کرد.

اهميت خانواده ازنگاه رهبري
بيانات رهبري در سومين نشست انديشه هاي راهبردي با موضوع زن و خانواده 14دي ماه سال 90

مسئله خانواده، مسئله بسيار مهمي است؛ پايه اصلي در جامعه است، سلول اصلي در جامعه است. نه اينکه اگر اين سلول سالم شد، سلامت به ديگرها سرايت مي کند؛ يا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به ديگرها سرايت مي کند؛ بلکه به اين معناست که اگر سالم شد، يعني بدن سالم است. بدن که غير از سلولها چيز ديگري نيست. هر جهازي، مجموعه سلولهاست. اگر ما توانستيم سلولها را سالم کنيم، پس سلامت آن جهاز را داريم. مسئله اينقدر اهميت دارد. جامعه اسلامي، بدون بهره مندي کشور از نهاد خانواده سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پيشرفت کند. بالخصوص در زمينه هاي فرهنگي و البته در زمينه هاي غير فرهنگي، بدون خانواده هاي خوب، امکان پيشرفت نيست.

بيانات رهبر انقلاب در مراسم عقد و ازدواج بيستم خرداد سال 83
اين تشکيل خانواده را دستِ کم نگيريد. شايد من بتوانم بگويم يکي از گناهان کبيره تمدن غرب نسبت به بشريت، اين است که ازدواج و تشکيل خانواده را در چشم مردم سبک و کوچک کرد. اين تمدن، قضيه زن و شوهر را مثل لباس که عوض مي کنند و مثل مغازه اي که با آن معامله مي کنند و بعد براي کار ديگري آن را تبديل مي کنند به مغازه اي ديگر، رفتار کرد و اين کار را با هر دو طرف - زن و مرد - انجام داد؛ يعني در واقع احساسات و عواطف و غرايزي را که از زن و مرد زود برانگيخته مي شود، به جان خانواده انداختند، که تا هر کدام از ديگري دلخوري پيدا کرد يا مانعي ايجاد شد و عيبي ديد؛ يا چيز ديگري چشمش را گرفت، خانواده تهديد شود. اسلام اينگونه نيست؛ اسلام به شدت بنيان خانواده را مستحکم قرار داده و پايه هاي آن را قرص کرده و به آن سفارش کرده است؛ همچنانکه به اصل ازدواج و گزينش همسر خوب و صالح سفارش کرده، به حفظ اين بنيان رصين و مستحکم و مبارک هم سفارش کرده است؛ اين را حفظ کنيد.

بيانات در ديدار جمعي از بانوان برگزيده کشور سي ام فروردين سال 93
پرداختن به مسئله خانواده و به خصوص مسئله سلامت و امنيّت و آرامش و تکريم زن در محيط خانواده، يکي از مسائل اصلي است. ما چند مسئله اصلي داريم، يکي از آنها اين است. نگاه کنيد ببينيد عوامل سلب آرامش و سکينه روحي زن در خانواده چه چيزهايي است؟ دنبال اين باشيد که با قانون، با روش هاي تبليغي، با روش ها و شيوه هاي گوناگون، اينها را برطرف کنيد. اين، اساس قضيّه است. زن در خانه مايه آرامش است؛ مايه آرامش مرد، و مايه آرامش فرزندان؛ دختر و پسر. اگر خود زن برخوردار از آرامش رواني و روحي نباشد، نمي تواند اين آرامش را به خانواده بدهد. زني که مورد تحقير قرار بگيرد، مورد اهانت قرار بگيرد، مورد فشار کار قرار بگيرد، نمي تواند کدبانو باشد؛ نمي تواند مدير خانواده باشد؛ درحالي که زن، مدير خانواده است. اين مسئله اصلي است. اين يکي از آن اصلي ترين مسائل است، که خب در محيط زندگي ما - چه محيط هاي قديمي ما، چه محيط هاي جديد ما - چندان مورد توجّه قرار نگرفته است و بايد مورد توجّه قرار بگيرد.

بيانات در ديدار جمعي از بانوان نخبه
وضع داخلي خانواده هاي غربي از لحاظ مظلوميت زن و از لحاظ عدم رعايت حقوق زن، از وضع خانواده هاي اسلامي و ايراني و شرقي يقيناً بدتر است؛ بهتر نيست، اگر بدتر نباشد؛ در مواردي حتماً بدتر است. ما به آنها که نگاه نمي کنيم، آنها که الگوي ما نيستند. ما در محيط خانواده کمبودهاي زيادي داريم؛ احتياج دارد به پشتوانه قانوني، به تضمين قانوني، به تضمين اجرايي؛ و اين بايد تحقق پيدا کند. اين مسئله از جمله عرصه ها و ميدان هايي است که در داخل کشور در اين زمينه کم کار شده و بايد کار شود. از لحاظ نظر اسلام و متون اسلامي هم در اين بخش از مسئله هيچ کمبودي وجود ندارد. ما مي بينيم گاهي اوقات کساني که منتقد تفکرات اسلامي هستند، سر قضيه ارث و ديه و اين چيزها اشکال مي کنند، در حالي که اشکال ها وارد نيست؛ آنها پاسخ هاي منطقي و قوي دارد. اما در زمينه رفتارهاي داخل خانواده، متأسفانه غالباً به غفلت گذرانده مي شود؛ در حالي که نظر اسلام، نظر کاملاً روشني است. محيط خانواده براي زن بايد محيط امن، محيط عزت و محيط آرامش خاطر باشد تا زن بتواند آن وظيفه اساسي خودش را - که همين حفظ خانواده است - به بهترين وجهي انجام دهد.

افزايش سواد رسانه اي خانواده ها تنها راه مقابله با شبکه هاي ماهواره اي
عليرضايي- ظهور هر روزه شبکه هاي ماهواره اي با هدف تخريب محيط خانواده و خارج از کنترل بودن اين امواج،علاوه بر سخت تر کردن مسئوليت رسانه ملي، افزايش سواد رسانه اي مردم را مي طلبد تا با خود کنترلي مانع از تخريب بنيان هاي خانوادگي خود به واسطه برنامه‌هاي ماهواره اي شوند.پروين سليحي مدير امور زنان و خانواده سازمان صدا و سيما از تهديد نهاد و محيط خانواده توسط برنامه ها و سريال هاي ماهواره اي مي گويد و معتقد است رسانه ملي به دليل داشتن رقباي بسياري که از طريق ماهواره ها پا به خانه هاي مردم گذاشته اند وظيفه‌اي سنگين بر دوش دارد.

چراکه امکان کنترل اين امواج به راحتي وجود ندارد و نمي توان با محدوديت. مردم را از آسيب هاي ناشي از اين برنامه‌ها دور نگه داشت. وي تنها راه اصولي براي کنترل آسيب هاي ناشي از اين برنامه ها را برنامه ريزي براي بالا بردن سواد رسانه اي آحاد جامعه مي داند تا مردم خود بتوانند با خود کنترلي از هر خوراک رسانه اي که ازطريق ماهواره ها به خانه هايشان مي آيد استفاده نکنند. البته در اين زمينه رسانه ملي نقش مهمي دارد و بايد با برنامه سازي خانواده ها را از آثار مخرب و آسيب زا مطلع کنند. وي بر اين باور است که مي توان سواد رسانه اي مردم را با اطلاع رساني مستقيم، برنامه هاي گفت وگو محور، کارهاي هنري و حتي فيلم و سريال بالا برد.از سوي ديگر رسانه ملي بايد به مسائلي که باعث مي شود محيط خانوادگي سالم باقي بماند نيز توجه داشته باشد.

پر کردن اوقات فراغت مردم و توليد برنامه هاي سرگرم کننده و آموزنده از جمله اين اقدامات است. مدير امور زنان و خانواده سازمان صداو سيما با اشاره به رويکرد رئيس جديد سازمان صدا و سيما براي توجه بيشتر به نهاد خانواده و جلوگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي ناشي از برنامه‌هاي ماهواره اي در خانواده ها مي گويد: رويکرد رئيس سازمان صدا و سيما تاثيرگذاري رسانه ملي در عرصه هاي بين المللي است.در واقع بنا بر نظر رئيس سازمان، برنامه سازان بايد به گونه اي برنامه ريزي کنند که توان رقابت مثبت با رسانه ها و شبکه هاي ماهواره اي را داشته باشند و بتوانند مخاطبان بيشتري را در عرصه داخلي و بين المللي جذب کنند. اين مسئول در سازمان صدا و سيما از رصد تمامي شبکه هاي ماهواره اي در سازمان صدا و سيما و استخراج گزارش هاي مفيد براي بهبود روند برنامه  سازي در شبکه هاي مختلف سيما مي گويد و مي افزايد:رسانه اي که به عنوان رسانه ملي ام القراي اسلام شناخته مي شود بايد براي شناخت آسيب هاي تهديد کننده نهاد خانواده و اجتماع ،تمامي رقباي خود را رصد کند و در برنامه سازي ها از گزارش هاي علمي و کارشناسي بهره ببرد.