به گزارش پارس به نقل از جام جم چندی پیش زن جوانی با حضور در شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 5 تهران از مدیر یک شرکت خصوصی به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد و گفت: به دلیل بیماری شوهرم می خواستم وام بگیرم، اما ضامن نداشتم از بانک وام بگیرم. یک روز در حال خواندن آگهی روزنامه ای بودم که متوجه شدم یک شرکت خصوصی در زمینه ارائه وام با سود کم در غرب تهران فعالیت می کند. با شماره شرکت تماس گرفتم و روز بعد به آنجا رفتم.

وی ادامه داد: پس از گفت وگو با مدیر شرکت او مدعی شد در برابر پرداخت مبلغ 3 میلیون تومان می تواند من را به بانک معرفی کند تا وام 15 میلیون تومانی بدون ضامن بگیرم. مبلغ درخواستی را پرداختم. 2 ماه از این ماجرا گذشت و خبری از تماس مدیر شرکت نشد. برای بررسی موضوع به دفتر وی رفتم که متوجه شدم شرکت را تعطیل و از آنجا فرار کرده است.

با تشکیل پرونده قضایی و به دستور بازپرس حیدری، تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری کلاهبردار فراری ادامه داشت تا این که 299 نفر دیگر با حضور در پلیس آگاهی و دادسرا شکایت های مشابهی را مطرح کردند.

بررسی پرونده های مالباختگان جدید مشخص کرد، هر کدام از آنها در قبال دریافت وام به متهم فراری از 2 تا 10 میلیون تومان پرداخت کرده اند. با جمع بندی اطلاعات و چهره نگاری از کلاهبردار فراری، جستجو برای دستگیری او ادامه داشت تا این که هفته گذشته مردی با حضور در دادسرا مدعی شد همان کلاهبردار فراری بوده و قصد دارد خود را تسلیم کند و پول های مالباختگان را به آنها بپردازد. بازپرس پرونده پس از بررسی چهره وی با تصویر رایانه ای که از متهم فراری در اختیارش بود، متوجه شد این دو چهره با هم مطابقت ندارند، به همین دلیل مرد مورد نظر با مالباختگان مواجه شد که آنها عنوان کردند او آبدارچی شرکت است.

با فاش شدن هویت واقعی این مرد، او برای ادامه تحقیقات به پلیس آگاهی منتقل شد که در اظهاراتش گفت: من مدتی به عنوان آبدارچی در شرکت کلاهبردار فراری کار می کردم.

او وقتی متوجه شد متقاضیان وام از او شکایت کرده اند و تحت تعقیب پلیس قرار دارد از من که معتادم و مشکل مالی داشتم خواست چهره ام را گریم کنم تا به او شبیه شوم. بعد هم به دادسرا بروم و خود را تسلیم کنم و به جای وی به زندان بروم تا او چند ماه بعد با سپردن وثیقه، مقدمات آزادی ام را فراهم کند. او 500 هزار تومان به من داد و قرار شد پس از آن که من به زندان رفتم، 10 میلیون تومان هم به حساب خانواده ام واریز کند تا پس از آزادی آن را برداشت کنم.

آبدارچی شرکت در ادامه با قرار قانونی آزاد شد و تجسس ها برای دستگیری کلاهبردار فراری ادامه داشت تا این که 2 روز پیش پلیس به سرنخ هایی دست یافت که نشان می داد او به اتهام کلاهبرداری مشابه دستگیر شده و در زندان است.

با مشخص شدن این موضوع، متهم برای ادامه تحقیقات از زندان به پلیس آگاهی منتقل شد و در بازجویی گفت: من به بهانه فراهم کردن مقدمات وام، مردم را فریب دادم و از 300 نفر بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری کردم. کلاهبرداری هایم فقط به اینجا ختم نمی شود. پس از فرارم، چند شرکت کاغذی دیگر راه اندازی و به همین شیوه از افراد دیگری هم کلاهبرداری کردم. برای فرار از دست قانون، آبدارچی شرکتم را با وعده پول فریب دادم تا او به جای من خودش را معرفی کند و فرصتی برای فرار پیدا کنم که قاضی متوجه ماجرا شد.

پرونده متهم با صدور قرار عدم صلاحیت برای رسیدگی بیشتر به دادسرای شهید محلاتی ارسال شد.