به گزارش پارس به نقل از تسنیم شاید باورکردنی نباشد اما کتاب‌خوان ترین افراد جامعه نابینایان هستند. موسسه رودکی، موسسه‌ای وابسته به خیریه ریحانه است که پیش از این زیرمجموعه سازمان بهزیستی کشور بود و هدف آن انتشار کتاب برای نابینایان فعال است. حالا این موسسه که کتاب به خط بریل چاپ می کند در دوره بیست و هشتم نمایشگاه کتاب حاضر شده است.

یونسی مسئول تولید کتاب این موسسه و متولی نشر کتاب برای نابینایان ایرانی است. او بر این نکته تأکید دارد که این موسسه برای تعامل بیشتر با ناشران و معرفی فعالیت های خود در نمایشگاه حاضر شده است و نه برای فروش. آن ها به دنبال تولید کتاب به خط بریل و کتاب گویا برای نابینایان هستند. او می‌گوید: قصد ما برقراری ارتباط بیشتر با ناشران داخلی است تا کتاب‌های آنان را به فرمت بریل درآوریم تا برای تمامی نابینایان در دسترس باشد.

وی لازمه این کار را همکاری تمامی ناشران در این برنامه می‌داند که نیازمند واگذاری نسخه کامل کتاب برای حروفچینی مخصوص خط بریل است. اما طبق گفته یونسی تنها 15 ناشر از بی‌شمار ناشر موجود در کشور اقدام به واگذاری نسخه‌های خود به این مرکز کرده‌اند و قسمت قابل تامل این گفتگو آن است که هر 15 ناشر - نگاه، البرز، نی، چشمه، پیکان و ... - از بخش خصوصی بوده و بخش دولتی - امیرکبیر، علمی و فرهنگی، سوره مهر و ... - به هیچ عنوان آثار خود را که از قضا آثار پرفروش، با کیفیت و پرخواننده حوزه نشر هستند تاکنون در اختیار این موسسه قرار نداده‌اند.

یونسی با درخواست از ناشران برای همکاری با این مرکز در جهت خدمات‌رسانی به نابینایان، افزود: موسسه رودکی قدمتی 45 ساله دارد و مرکز کتابخانه‌ای با 5500 عنوان کتاب به خط بریل دارد که به سراسر کشور خدمات می‌دهیم که به صورت حضوری و پستی خدمات‌رسانی می‌کند. موسسه رودکی، نهادی است که در راستای عدالت فرهنگی حتی به دورافتاده‌ترین نقاط کشور در استان محروم سیستان و بلوچستان کتاب ارسال می‌کند. کتابخانه این مرکز 3000 عضو فعال دارد که رایگان از خدمات مرکز بهره‌مند می‌شوند. این مرکز کتاب را به صورت امانی در اختیار مخاطبان خود می‌گذارند.

یونسی با اذعان به این مساله که ناشران با توجه به قدمت این مرکز اعتمادی به در اختیار قرار دادن آثارشان ندارند، افزود: عدم همکاری ناشران در حالی است که مدعی جذب بیشتر مخاطب هستند و این مرکز در راستای همین گفته ناشران حرکت می‌کند. من نمی‌توانم درک کنم چرا به ما اعتماد نمی‌کنند؟ توقع داریم همه ناشران با ما همکاری کنند. چرا باید یک شهروند نابینا از نعمت کتاب خوب محروم باشد؟

یونسی مشکل ناشران دولتی در عدم همکاری را ساختار بروکراتیک و بهانه امینتی بودن فایل‌ کتاب‌ها دانست و تصریح کرد: با آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موسسه همکاری خوبی دارد و فضای مناسبی به مرکز رودکی در نمایشگاه داده است؛ لیکن نمی‌تواند ناشران دولتی را مجبور به همکاری کند چون هیچ قانونی در این باره وجود ندارد.

یونسی متذکر شد که شخصاً با ناشران دولتی مذاکراتی داشته است؛ ولی از بیهوده بودن نامه‌نگاری‌ها سخن گفت و افزود: به نظر بخشی از مشکل موجود تغییر مدیران این ناشران است که با جابه‌جایی مدیر مجبور با رایزنی مجدد می‌شویم.

در کشورهای صنعتی قوانین مشخصی وجود دارد که باید یک نسخه از هر کتاب در اختیار ناشران مختص نابینایان قرار گیرد. یونسی در این باره خاطر نشان کرد که هیچ قانونی در ایران با چنین کارکردی وجود ندارد.

همچنین باید گفت هزینه انتشار یک کتاب به خط بریل به سبب کاغذ مخصوص آن و گران بودنش هزینه‌بر است و حجم بالایی دارد و موسسه رودکی با تلاش اعضایش موفق شده است که هزینه‌های تمام شده را به نصف تقلیل دهد و کمک‌های مالی در این مورد جذب کند. این موسسه در صورت سفارش کتابخانه‌ها، کتاب مدنظر را منتشر خواهد کرد.

یونسی در انتها از تمامی ناشران خواست با این موسسه همکاری کنند و گفت: رودکی موسسه‌ای باقدمت است که هدفش جزء امانت‌داری چیز دیگری نیست. ناشران علاقه‌مند به همکاری با موسسه رودکی می‌توانند به این مرکز واقع میدان بهارستان، خیابان ظهیرالسلام، روبروی مسجد طالقانی، پلاک 53 مراجعه کنند.